بشقاب غذا

هرم تغذیه پیشنهادی اساتید دانشگاه هاروارد

احتمالا تاکنون هرم های غذایی گوناگونی را مشاهده کرده اید که در آنها گروه های غذایی مختلف را بر اساس درجه اهمیت و میزان مصرف پیشنهادی بر روی همدیگر و در طبقات مختلف یک هرم قرار می دهند.

تاکنون هرم های غذایی مختلفی منتشر شده است که در اکثر موارد تفاوت های بسیار ناچیزی با یکدیگر دارند و شاید بتوان گفت از روی همدیگر کپی شده اند! البته در این میان کسانی نیز بوده اند که هرم غذایی پیشنهادی خود را براساس تحقیقات گسترده و مطالعات فراوان شکل داده اند. یکی از این افراد دکتر والتر سی ویلت (Walter C. Willet) است که در زمان نوشتن این مطلب رئیس دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد می باشد.

ایشان در سال ۲۰۰۵ نسبت به انتشار هرم تغذیه خود نمودند که به همراه چند تن از همکاران خود در دانشگاه هاروارد تهیه و تنظیم نموده اند. این هرم تغذیه براساس آخرین یافته های علمی در خصوص مواد مختلف غذایی تنظیم شده است و در حال حاظر در بسیاری از مراکز علمی دنیا به آن پرداخته می شود.

هرم تغذیه

نکته جالب این هرم تغذیه این است که در کف هرم به ورزش روزانه و کنترل وزن اشاره شده است و به نوعی این دو عامل را به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سلامتی معرفی نموده اند.

نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد، استفاده از مولتی ویتامین بعلاوه ویتامین D است که برای بیشتر افراد می بایست به صورت روزانه صورت بگیرد.

در این هرم تغذیه، مصرف لبنیات به صورات روزانه توصیه شده است به گونه ای که هر فرد حداقل یک یا ۲ وعده لبنیات استفاده نماید.

شاید بتوان گفت که مهم ترین نکته این هرم غذایی در نوک هرم قرار گرفته است، جاییکه مواد غذایی که بایست به ندرت استفاده شوند را دسته بندی کرده اند. این مواد عبارتند از : گوشت قرمز، گوشت و کره فرآوری شده، غلات فرآوری شده مانند برنج سفید، نان و پاستا، سیب زمینی، نوشیدنی های حاوی قند، شیرینی جات و نمک

قرار گرفتن سیب زمینی در راس هرم یکی از نکات جالب آن است که البته بر اساس جدیدترین یافته های علمی می باشد که ما نیز مطلبی در خصوص یکی از آن تحقیقات قبلا منتشر نموده ایم که پیشنهاد می کنیم در اینجا به مطالعه آن بپردازید.

لطفا نظر خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

از سیر تا پیاز کربوهیدرات

سه ریز مغذی (Micronutrient) اساسی موجود در مواد غذایی عبارتند از پروتئین کربوهیدرات (قند) چربی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *