عدم تقارن

با عدم تقارن عضلات چه کنیم؟

یکی از اصلی ترین دلایل رفتن به باشگاه برای بسیاری از افراد (حتی خود من!) داشتن ظاهری بهتر و فرم بدنی زیباتر است. بسیاری از ما مردان به دنبال شانه هایی پهن تر و بازوهایی حجیم تر هستیم! اکثر زنان نیز به دنبال کمری باریک تر و شکمهایی تخت هستند!

رسیدن به یک بدن زیبا چندان هم پیچیده نیست. کافی است که یک رژیم غذایی درست و یک برنامه تمرینی متناسب داشته باشید و البته برای هدفتان ارزش قائل شده و پشتکار داشته باشید. اما انجام این موارد لزوما به این معنی نیست که شما دقیقا بدنی را به دست می آورید که انتظارش را داشته اید.

در برخی از موارد یک سمت از بدن با سمت دیگر متفاوت است. مثلا ممکن است شما متوجه شوید که بازوی راستتان از بازوی چپتان بزرگتر است و یا عضلات سینه شما در سمت چپ حجیم تر شده اند.

علت چیست؟

برخی معتقدند که این عدم تقارن نتیجه تمرینات غلط است. برخی نیز تقصیر آن را به طور کامل به گردن ژنتیک می اندازند و خیال خود و دیگران را راحت می کنند!

واقعیت این است که هر دو گروه اشتباه می کنند. هر فردی ممکن است که با پدیده عدم تقارن در عضلات مواجه شود حتی اگر تمرینات ورزشی خود را کاملا درست انجام دهد. البته این اتفاق در بدنسازان مبتدی بیشتر رخ می دهد.

معمولا یک طرف بدن (که غالبا سمت راست است، البته نه همیشه) نسبت به سمت دیگر بدن قویتر است که این موضوع به مرور زمان ایجاد شده است. این موضوع سبب میشود که سمت قویتر تمایل به انجام کار بیشتر داشته باشد و در نتیجه حجم بیشتری پیدا میکند. کنترل این موضوع قطعاً از دست شما خارج است چرا که چنان آهسته رخ می دهد که شما اصلاً متوجه اش نمی شوید.

البته در موارد بسیاری، افراد نسبت به بدن خود بسیار با وسواس برخورد می کنند و ممکن است عدم تقارنی که به نظرشان آمده است، اصلاً وجود نداشته باشد و یا به شدتی که فکر می کنند نباشد.

عدم تقارن 2

چه باید کرد؟

  • در ابتدا می بایست مطمئن شوید که این عدم تقارن اصلاً وجود داشته باشد. توصیه می کنم که از چند عضو خانواده و یا دوست بخواهید در خصوص بدن شما نظرشان را بگویند. دقت کنید که سئوالتان را به درستی بپرسید و از سئوالاتی مانند “به نظرت بازوی راستم بزرگتر نیست؟” و “آیا فکر نمی کنی که شانه راستم پایین تر است؟” جداً خودداری کنید، چراکه اینگونه سئوالات بر جواب ایشان تاثیر خواهد گذاشت.توصیه می کنم که سئوالاتی خنثی بپرسید مانند “نظرت در مورد بازوهای من چیست؟”، یا اینکه “به نظرت بازوهای من یکسان هستند؟”. چنانچه پس از پرسش از چند نفر، آنها نیز وجود عدم تقارن را تایید کردند، اینک اطمینان داریم که مشاهده عدم تقارن ناشی از وسواس خودمان نیست.
  • در هنگام انجام حرکات با وزنه، به فرم بدنتان بیشتر دقت کنید و اجازه ندهید سمت قویتر بدن باعث برهم خوردن فرمتان شود. این کار باعث می شود که تمرکز بیشتری بر روی عضله هدف نیز داشته باشید. شاید مجبور شوید وزنه سبکتری بزنید.
  •  از حرکاتی که تنها با یک سمت بدن انجام می شوند بیشتر استفاده کنید. مثلا به جای جلوبازو هالتر، از جلو بازو دمبل تک استفاده کنید. این کار به بهبود فرم شما هم کمک میکند. ممکن است که در هنگام انجام جلوبازو با هالتر، متوجه شوید که سمت قویتر دامنه حرکت بیشتری دارد و سمت ضعیفتر فشار بیشتری را تحمل میکند. اینها نشانه های عدم تقارن در عضلات است.
  • ممکن است که برخی افراد به شما توصیه کنند که سمت ضعیفتر را بیشتر تمرین بدهید. به نظر بنده نیازی به این کار نیست، البته مخالفت جدی هم ندارم! به هرحال بدن خودتان است!
  • صبور باشید! به بدنتان زمان بدهید تا خودش را بهبود بدهد. مطمئن باشید که با گذشت زمان، مشکل عدم تقارن حل خواهد شد.
  • موارد بسیار نادری از عدم تقارن ها نیاز به دخالت پزشکی و حتی عمل جراحی پیدا می کنند.

لطفا تجربیات خود را در زمینه عدم تقارن با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

تمرین در منزل

بایدها و نبایدهای تمرین در منزل

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز ورزشی، بسیاری از افراد در طی …

۱۲۲ دیدگاه

  1. سلام من 17 سالمه حتی قبل از اینکه برم باشگاه بازو سمت راستم بزرگ تر از سمت چپم بود همینطور کات بیشتری داشت ۳ ماه رفتم باشگاه گفتن همینجوری تمرین کن درست میشه ولی هنوز هیچ تغییری نکردهدقیقا باید چکار کنم

  2. سلام خسته نباشید ۱۵ روز هست که برای کاهش چربی ران قرص لاغری مصرف میکنم و در کنارش ورزش هوازی هم انجام میدم از این جهت موفق هم بودم اما وقتی شروع به اندازه گیری سایز دور ران کردم متوجه شدم ران سمت راست از ران سمت چپ دوسانت بیشتره و این مشکل چندروزی هست به شدت روی اعصاب منه با اینکه ورزش هوازی رو مرتب انجام میدم و سخت در تلاشم اما علتش رو نمیدونم و واقعا کلافه شدم

  3. سلام من 16سالمه 1ساله میرم بدنسازی متوجه شدم قسمت کتفی با سرشانه راست بدنم از چپی پایین تر است باید چه کنم

  4. برای درمان باید به چه پزشکی مراجعه کنیم ؟

  5. من یه ساله میرم باشگاه ۱۶ سالمه عضلات کول من به طور ناگهانی خیلی حجم گرفت و بعلاوه آن عضله کول سمت چپ بیشتر از سمت راست حجم گرفته من نمیدونم چیکا کنم ممنون میشم کمک کنید

  6. سلام و ممنون از زحمات شما جهت ارایه مطالب مفید و پاسخگویی به سوالات مخاطبان.بنده مدت هفت ماهه بدنسازی کار میکنم.اخیرا متوجه شدم که شانه سمت راستم در حالت استراحت پایین تر از سمت چپ قرار میگیره.ضمنا کمی هم پهن تره.حالا مشکل من اینه که نمیدونم کدومو به صورت تکی کار کنم.اونی که بالاتر قرار میگیره یا سمت راستی را که پایین تر قرار میگیره.ضمنا من راست دستم و بیشتر کارامو با طرف راست انجام میدم.بطور کلی کدوم قوی تره اونی که کمی جمع تر وبالاتر قرار میگیره یا اونی که آزادتر و پایین تره.ببخشید طولانی شد.

  7. :slight_smile:

  8. سلام ، من استخوان بندی سمت چپ سینه ام جلو تر از راسته . بنظرتون با تمرین کردن به مرور زمان درست میشه ؟ یکم تمرکزم بهم زده

    • مدیر وبسایت

      علیرضا جان سلام

      تغییرات استخوان بندی با انجام تمرینات روتین بدنسازی رخ نمی دهند. لطفا متن را یک بار دیگر بخوانید و مراحل گفته شده را با حوصله انجام دهید.

      موفق باشید

      • سلام من ۲۰ سالمه و ۲ساله باشگاه میرم بعد ۲سال عضلات پشتم داره نامتقارن میشه و خیلی نگرانم درست نشه چون سمت چپم از سمت راستم کمتر رشد کرده برای درست کردنش تمام حرکاتمو تک دست برم یا نصفشو؟

  9. سلام در یک طرف بدنم عضله پشتی بزرگ شکل نگرفته چکار میشه کرد؟؟

    • با سلام
      بنده اطلاعات مشخصی در خصوص شرایط شما ندارم. متن را با دقت مجددا مطالعه بفرمایید و مراحل گفته شده را به تدریج طی کنید.

      موفق باشید.

  10. سلام من ۱۶ سالمه و بعد از چند ماه تمرین متوجه شدم بازوی سمت چپم از بازوی سمت راستم حجیم تر است دلیل و رفع آن به چه صورت است؟

    • با سلام

      با توجه به سن شما و مدت زمان کمی که تمرین کرده اید، نگرانی خاصی وجود ندارد. در صورت مشاهده مشکل پس از حدود یک سال می توانید مراحل گفته شده در متن را به ترتیب اجرا کنید.

      موفق باشید

  11. با سلام من 17 سال سن دارم ی دو ماه نیم است که بدنسازی را شروع کردم اما متوجه شده ام که سینه سمت چپم کمی بزرگترو حجیم تر از سمت راستم و شانه سمت راستم بلند تر و بزرگتر از سمت چپم است

    • با سلام.

      شما زمان بسیار بیشتری می بایست تمرینات خود را ادامه دهید و بعد از دو ماه تمرین نمی توان در مورد عدم تقارن نظر داد. لطفاً متن را با دقت مجددا مطالعه بفرمایید و مراحل گفته شده را به تدریج طی کنید.

      موفق باشید

  12. سلام مرسی از مطالبتون. من ۱۷ سالمه و ۳ هفته ای هست که شروع کردم توی خونه کار میکنم. الان که نگاه میکنم کول سمت چپم و شونه چپم کمی حجم گرفته ولی سمت راست اصا تکون نخورده و باعث عدم تقارن زشتی شده بنظرتون چکار کنم این تقارن به‌وجود بیاد؟

    • با سلام.

      شما زمان بسیار بیشتری می بایست تمرینات خود را ادامه دهید و بعد از یک تا دو ماه تمرین نمی توان در مورد عدم تقارن نظر داد. لطفاً متن را با دقت مجددا مطالعه بفرمایید و مراحل گفته شده را به تدریج طی کنید.

      موفق باشید

  13. سلام من ی یک ماه و نیم هست میرم باشگاه بدن سازی سینه ها کمی فرم پیدا کرده تازگیا متوجه شدم که سینه سمت چپم بزرگتر و پر حجم تر از سینه سمت راستم حتی این یکی از اعضای خانواده هم تایید کردن من خیلی نگرانم باید چه کار کنم

    • عباس جان سلام

      بابت تاخیر در پاسخگویی عذرخواهی میکنم.

      مراحل گفته شده در متن را به ترتیب انجام بدهید و در صورت اطمینان از عدم تقارن و پیشروی آن به پزشک مراجعه کنید.

      موفق باشید

  14. سلام
    مشکل من این هست که
    باسن سمت راستم کوچیک شده و باسن سمت چپم بزرگه
    زیر باسن راستم خالی شده و چپم پر هست
    چه کاری برای مساوی شدنشون میتونم انجام بدم .

    • مهسا خانم سلام

      برای بهبود عدم تقارن اولین مرحله اطمینان از این عدم تقارن است. همانطور که در متن اشاره کرده ام، اول می بایست اطمینان پیدا کنید که این عدم تقارن ناشی از وسواس بیش از حد نباشد. بعد از اطمینان از وجود عدم تقارن، پیشنهاد بنده استفاده از تمرینات ورزشی ایزوله است که می توانید در اینجا درباره شام مطالعه بفرمایید.

      موفق باشید

    • دقیقاً منم همین مشکل و دارمم عزیزم مشکلت شما برطرف شد؟

  15. سلام لطفا تایید کنید و اگر راه حلی دارید شماره تماس من 09151362436 و از بازدید کننده ها کسی بود کمکم کنه ممنون میشم پنج سالیه عدم تقارن تشخیص دادم و 8 ساله باشگاه میرم و دو ساله شدید شده به حدی که یکی از باسن ها بالا پایین میشه و زیر بغل چپم سینه چپم و کول چپم پوست به استخون چسبیده و سمت راست حجیم و عضلانی و سمت چپم استخون جناغ زده بیرون سمت راست رفته تو و سمت چپم تیغه شانه استخوان ترقوه کمربندی شانه چپ بالاتر خیلی بالاتر از راست و راست خیلی پایین تر و عضله ذوزنقه ای میکشه پایین و سمت راست و بزرگتر و حجیم تر شده و بازو و زیر بغل راست خیلی حجیم تر شده برای لباس پوشیدن خجالت میکشم تیشرت بپوشم پیرهان می پوشم دو ساله و اینکه دو ساله شیش تیکه های شکمم برابر و رو ب روی هم نیست خیلی اعصابم بهم ریخته شب دعا دعا می کنم بخوابم این موضوع رو فراموش کنم و بیدار نشم و صبح که پا میشم با سنگینی سمت راست از خواب پا میشم کلافه شدم دوساله

    • سلام و روزبخیر

      با توجه به توضیحات و شرایط شما، بهتر است با یک متخصص طب ورزش یا ارتوپد مشورت نمایید.

      موفق باشید

  16. میلاد جان سلام
    بابت تاخیر در پاسخگویی عذرخواهی میکنم.

    پیشنهاد می کنم که در این مورد با یک پزشک متخصص ارتوپد مشورت کنید. با استفاده از حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی می توانند وضعیت شما را بهبود دهند. البته قطعا این فرآیند کمی زمان بر خواهد بود.

    موفق باشید

  17. سلاممن حدودا ۵ سالم بود مچ پای چپم رو به دلیل انحراف که داشت عمل کردم از همون موقع دامنه ی حرکتی مچ پای چپم کمتر شد و ماهیچه ی ساق پای چپم کوچیکتر از پای سمت راستم شد هرچقدر به صورت تک پا چه نشسته چه ایستاده ساق پا زدم تاثیری روی عضله ی مچ پای چپم نداشت به نظرتون این مشکلو چطور میتونم حل کنم ایا پیش متخصص به خصوصی باید برم واقعا این قضیه اعتماد به نفسمو گرفته

  18. سلام من ۱۶سالمه ۴ماه میرم باشگاه جلوبازو و زیر بغل سمت چپم یکم کوچیک تره میتونم از تمرینات تک دست انجام بدم یا خودش به مرور زمان درست میشه

    • علیرضا جان سلام

      با در نظر گرفتن سن شما و زمان کمی که تمرین کرده اید، اصلا جای نگرانی نیست. به تمرین خود ادامه دهید و چنانچه پس از حدود یک سال همچنان این مشکل وجود داشت، مراحل گفته شده در این متن را به ترتیب اجرا کنید.

      موفق باشید

  19. سلام من راست دست هستم ودست راستم از دست چپم قوی تره ولی سینه چپم از سینه راستم بزرگ تره و ۱۷ سال دارم

  20. سلا وقتتون بخیر من ۱۷ ساله کار به خوصوصی هم ندارم فقط تو مشاغل روستایی به پدرم کمک میکنمیک دو سالی هست که سمت چپم از سمت راستم برجسته تر شده واز روی تیشرت معلوم میشه من واقعا نگرانم که برام مشکلی بشه چون من خیلی دوست دارم تو دانشگاه افسری آزمون بدم لطفا کمکم کنید یا دکتری لز خراسنا رضویی به من ادرس بدین

    • محمد جان سلام.

      با توجه به سنتان خیلی نگران نباشید. سعی کنید که به طور مرتب ورزش کنید و تمرینات تناسب اندام را به صورت روزانه انجام دهید. در صورتی که این عدم تقارن ادامه داشت و بیشتر شد، به یک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

      موفق باشید

  21. سلام من قفسه سینم سمت راستم از سمت چپ برجسته تره ایا راهی هست که این مشکلو توی بدنم حل کنم

    • رضا جان سلام

      مراحل گفته شده در متن را به ترتیب انجام دهید. احتمالا با انجام حرکات تمرینی ایزوله این عدم تقارن کاهش پیدا خواهد کرد.

      موفق باشید

  22. با سلام من خط وسط سینه ام کج و منحنی هست وسینه ی سمت راستم کمی پایین تر هست بنظرتون چیکار میتونم کنم که کمتر دیده بشه

    • رامین جان سلام

      مراحل گفته شده در متن را به ترتیب انجام دهید. در صورتیکه که پس از مدتی نتیجه دلخواه را به دست نیاوردید، بهتر است با یک متخصص حرکات اصلاحی مشورت نمایید.

      موفق باشید

  23. محسن لرستانی

    سلام خدمت شما من سینه چپم از سینه راستم بزرگتره و وقتی دارم تمرین میکنم به سینه راستم فشار وارد نمیشه اگه میتونید یک راهکاری بهم پیشنهاد بدین ممنون

    • محسن جان سلام. لطفا مراحل گفته شده در متن را به ترتیب و با حوصله اجرا کنید. به احتمال زیاد با استفاده از حرکات تمرینی ایزوله میزان عدم تقارن کاهش پیدا خواهد کرد.

      موفق باشید

  24. سلام خسته نباشید من حدود ۳ساله بدنسازی کار میکنم و قدم ۱۸۴و وزنم ۹۶کیلو مدتیه که عضله سینه و زیر بغل سمت چپم و عضله کول بزرگ تر از سمت راست بدنم شد در صورتی که سرشانه سمت راست بهتری نسبت به سمت چپ بدنم دارم واین موضوع باعث شده تمرکزم رو از دست بدم و جوری شده که در انجام حرکاتی که گفتم سمت چپ بیشتر احساس درگیر شدن عضله را دارم و سمت راست خیلی کم با برعکس این موضوع میشه راهنمایی کنید ممنون

    • محمد جان سلام

      مراحل گفته شده در متن را با حوصله یک یه یک اجرا کنید. چنانچه عدم تقارن شدید باشد، ممکن است که نیاز به مداخله پزشکی پیدا کنید.

      موفق باشید

  25. نعمت الله موسوی(لیون)

    من بدنم تقریبا ی طرفه شده کلا ی قسمت از عضلاتم از ی قسمت دیگش بیشتر عدم تقارون در کل ماهیچهام دیده میشه چ کنم

    • با سلام

      لطفا مراحل گفته شده در متن را با حوصله انجام دهید. در صورتی که عدم تقارن شدید باشد حتما نیاز به مداخله پزشکی خواهید داشت.

      موفق باشید

  26. سلام من سمت راست بدنم سر شونم خوش فرم تره و سینه چپم از سینه راستش بهتره چجور این عدم تقارنو برطرف کنم

  27. سلام خوب هستینمن بازوی دست راستم از چپم حجیم تر و قویتره میخواستم بدونم این موضوع میتونه به خود ارضایی مربوط باشه؟راهکارش چیه

    • مهدی جان سلام

      عدم تقارن دلایل مختلفی داره ولی موردی که شما اشاره کردید جز اون دلایل نیست.

      موفق باشید

  28. سلام خسته نباشیدمن بازو هام هم اندازس ولی شکل هم نیست مثلا بازوی راستم تخم مرغیه ولی بازوی چپم پهنه و ماهیچش هم پایین تره نسبت به بازوی راست مشکل چیه و چیکار باید بکنم؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    • علی جان سلام

      بحث عدم تقارن در عضلات بسیار متداول است و این عدم تقارن تا حدودی پذیرفتنی است. خیلی نگران نباشید.
      لطفا مراحل گفته شده در متن را به ترتیب انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

      موفق باشید

  29. سلام خسته نباشیدمن حدود یکساله که به باشگاه میرم و چند مدته متوجه شدم که نیمه چپم بیشتر از راستم رشد کرده و بزرگتر شده کاملا مشخصهچیکار کنم تا تقارن ایجاد شه؟

    • با سلام

      لطفا مراحل گفته شده در متن را به ترتیب اجرا نمایید و در صورتی که به نتیجه موردنظر نرسیدید، به یک ارتوپد مراجعه نمایید.

      موفق باشید

  30. سلام و وقت بخیر من حدود یک ماه هستش که تمرینات سیکس پک رو تو خونه انجام میدم یه برنامه نود روزه هستش تاثیر خوبی هم داشته اما به تازگی متوجه شدم پهلو سمت چپ بزرگ تر از راست شده تو یه جایی خوندم که اگه تمرینات شکم رو هر روز انجام بدی باعث عدم تعادل در عضلات شکم میشه آیا این درست هستش و باید تمرینات رو کم کنم؟ یا این عدم تعادل طبیعی هست و به مرور درست میشه؟

    • پویا جان سلام

      عدم تقارن در عضلام شکمن و پهلو بسیار متداول است. حتی در بدنسازان حرفه ای هم قابل مشاهده است. به نظرم نگرانی خاصی نداشته باشید و به تمریناتتان ادامه دهید.

      موفق باشید

  31. سلام من 16 سالمه دو ساله میرم بدنسازی سینه سمت چپم یک مدت خوب بود بعد بزرگتر از سمت راست شد دوباره خوب شده بود اما الان بیشتر از قبل شده

    • کامبیز جان سلام

      با توجه به سن و سال شما، پیشنهاد می کنم که خیلی حساس و نگران نباشید. احتمال رفع این عدم تقارن به مرور زمان بسیار بالا است. لطفا متن را با دقت مطالعه کنید و تمام مراحل انجام دهید.

      موفق باشید

  32. سلام خسته نباشید. من 18 سالمه و 4 ساله کار میکنم و اینکه شونه سمت راستم افتاده و در قسمت کول بزرگتره ولی شونه ی چپم بالاتر ولی کولش کوچکتره.لطفا راهنمایی کنید

    • آرمان جان سلام

      با توجه به زمان زیادی که ورزش می کنید و توضیحاتتان، پیشنهاد میکنم که با یک متخصص ارتوپد یا حرکات اصلاحی مشورت نمایید.

      موفق باشید

  33. سلام خسته نباشی دکتر من نزدیک ۵ ماهه که میرم بدنسازی و سینه ی چپم که حتی شاید کمتر هم کار کرده بزرگتر از سینه ی راست هستچه زمانی درست خواهد شدچه باید کرد

    • کیانوش جان سلام

      بنده دکتر نیستم.

      با توجه به مدت زمان کمی که تمرین کرده اید، پیشنهاد می کنم به تمرینات خود به صورت منظم ادامه بدهید و در برنامه تمرینی خود از حرکات ایزوله بیشتر استفاده کنید. در این خصوص مطلبی نوشته ام که می توانید با کلیک اینجا آن را مطالعه بفرمایید.

      موفق باشید

  34. سلام شونزده سالمه دوماهه میرم بدنسازی موی رگ های هردو دستم پاره شده اند میخواستم بپرسم راه درمانش چیه ینی دیگه نمیتونم به بډنسازی برم

    • سامان جان سلام

      اولاً کجا میری بدنسازی تو این شرایط کرونایی؟! مگه باشگاه ها باز شدند؟!

      توجه داشته باشید که پارگی بسیار ریز در عضلات در حین تمرین طبیعی است و همین اصطلاحا میکروفراکچرها باعث رشد می شوند. ولی پارگی مویرگها طبیعی نیست و چنانچه از این موضوع اطمینان دارید، حتما با یک پزشک مشورت نمایید.

      با تشکر
      صمیمی

  35. سلام من.۲۰ سالمه حدود۴ سالی هست ک بدنسازی میرم ..قدم ۱۸۴ وزنم ۸۰.الان‌حدوی ۱ ماهی هست ک جنگ عصاب پیدا کردم چون طرف راست بدنم حجیم تراز چپ هست.بازو راست سینه راست پای راست زیربغل.کلا طرف راستم.باید چکار کنم

    • سیاوش جان سلام

      لطفا متن را با دقت یک بار دیگر مطالعه بفرمایید و مراحل گفته شده را با حوصله طی کنید. با توجه به سن شما، حتی اگر عدم تقارن شدیدی وجود داشته باشد درمان آن کار سختی نخواهد بود.

      موفق باشید

  36. سلام17سالمه قبل از باشگاه رفتنم بازو چپم از راستم کوچیک تر بوده و الانم خوب نشده!؟

    • علیرضا جان سلام

      لطفا متن را با دقت مطالعه بفرمایید. عدم تقارن دارای درجات متعددی است و الزاما با ورزش کردن رفع نمی شود.

      موفق باشید

  37. سلام من ۲۱ سالمه و تازگیا متوجه شدم پهلوهام باهم متقارن نیست. ینی سمت چپی پرتره و بیرون زده ولی سمت راستی لاغره و اضافه نداره. تا حالا کسی با همچین چیزی روبرو شده که مثلا بدنش نامتقارن چاق بشه؟ میشه فقط یه پهلو چاق بشه؟ یه جوریه انگاری کج وایسادم.

    • بنیامین جان سلام

      در این نوشته هدف اصلی عدم تقارن در عضلات بدن بوده است. البته می توان این بحث را به توده های چربی اندامی نیز تعمیم داد. پیشنهاد من انجام مراحل گفته شده در متن است.

      موفق باشید.

  38. سلام خسته نباشید من ۲۰ سالمه حدود ۴ ساله که بدن سازی کار میکنم همیشه از خودم راضی بودم و بدنم تقارن داشته ولی الان یه ماهی میشه که به خاطر کرونا توی خونه تمرین میکنم سینه سمت راستم و سرشانه سمت راستم خیلی بزرگ تر شده به طوری که روم نمیشه از خونه برم بیرون تروخدا راهنمایی کنید به خدا دارم دیونه میشم روزی ۱۰۰۰ بار توی آینه نگاه میکنم ببینم خوب شده یا نه ولی همون طوره
    اگه میشه راهنمایی کنید

    • سینا جان سلام

      عدم تقارن در یک ماه به وجود نمی آید. احتمالا تنها وسواس است!
      در صورت وجود عدم تقارن، مراحل گفته شده در متن را به ترتیب انجام دهید.

      موفق باشید

      موفق باشید.

  39. سلام ببخشید علیرضا هستم 20 ساله دوسال بدنسازی کار میکنم سرشونه چپی بالا تر از راستی و سینه چپ هم بزرگتر از راستیه چه باید بکنم ممنون

    • علیرضا جان سلام

      قطعاً اولین کار این است که از وجود این عدم تقارن اطمینان حاصل کنید چرا که ممکن است شما خودتان با وسواس برخورد کرده و در نظر شما این موضوع بیش از واقعیت جلوه کند. از چند دوست بخواهید که در خصصو عدم تقارن بدنتان نظر دهند و اگر چه همگی آن را مشاهده کردند، سپس بهتر است با استفاده از حرکات اصلاحی و تمرینات ایزوله نسبت به رفعش اقدام کنید.

      موفق باشید.

  40. سلام.من 24 سالمه و پنج ساله که به طور مرتب بدنسازی کار میکنم.سینه سمت راستم نسبت ب چپ کوچکتره و از حالت عادی گذشته.یک سال اخر هم انواع تمرین هارو انجام دادم برای رفع این مشکل ولی باز هم نتیجه نگرفتم.
    لطفا راهنماییم کنید ک چیکار کنم و یا ب کجا باید مراجعه کنم.
    ممنون

    • یاسر جان سلام

      به طور کلی عدم تقارن را اگر بشود با استفاده از حرکات اصلاحی بهبود می دهند ولی چنانچه امکانش نباشد، عمل جراحی تنها گزینه خواهد بود.
      پیشنهاد اولیه ام این است که اگر حرکات اصلاحی و تمرینات ایزوله تا به حال کمکتان نکرده است، با یک متخصص ارتوپد مشورت نمایید.

      موفق باشید

  41. با سلام ،خسته نباشید، من حدود ۸ الی ۹ماه است بدنسازی کار میکنم ۱۶سال سن دارم ۱۸۳ قدم است و وزنم ۷۳ کیلو است بدون هیچ گونه مکملی دارم کار میکنم . خیلی هم تلاش میکنم ولی حجم نیاوردم ،البته برنامه تمرینی خوبی را دنبال میکنم ، خیلی ها مسخره ام می کنند ،خواهش میکنم کمک و راهنمایی کنید…

    • شاهرخ جان سلام

      با توجه به قد و وزنی که اعلام کردید، به نظر بنده شما خیلی لاغر نیستید و با توجه به سنتان می توانید با یک برنامه ریزی دو تا سه ساله بدنی بسیار خوب را بسازید. صرف نظر از برنامه تمرینی که می بایست اصولی باشد، اجرای منظم برنامه تمرینی، تغذیه درست و استراحت از عوامل مهم رشد عضلات هستند. بنده در این خصوص مطلبی را نوشته ام که می توانید در اینجا مطالعه بفرمایید.
      بدنسازی یک فرآیند زمانبر و بلندمدت است و نباید به دنبال نتایج کوتاه مدت باشید.

      موفق باشید

  42. سلام کیان هستم ۱۷ سالمه ۲ یا ۳ ماه رفتم بدنسازی ولی بخاطر ویروس کرونا دیگه نشد برم الان تو خونه ورزش میکنم شنا میرم و … ولی بیشتر همون شنارو میرم چند روز متوجه شدم سمت چپ بدنم خیلی خیلی بزرگ تر و حجیم تر از سمت راستم شده به خصوص سینم و کولم و پشت بازو و طوری سمت چپ بدنم قوی شده که نمیتونم روی سمت راستم انقباض داشته باشم هرچقدر هم تلاش کردم اصلا نمیشد اگه میشه راهنمایی کنید خیلی متشکرم

    • کیان جان سلام

      با توجه به سن شما و مدت کمی که ورزش می کنید، نگرانی خاصی نداشته باشید. ممکن است صرفا کمی وسواس بیش از حد باشد!
      به هرحال پیشنهادم این است که از دو یا سه نفر از نزدیکان بخواهید بدنتان را ارزیابی کنند و نظرشان را صادقانه بگویند. ممکن است این عدم تقارن در نظر شما بیش از حد بزرگ جلوه کند.

      حتی در صورتی که عدم تقارن وجود داشته باشد، پیشنهدد می کنم که برای حددو یک سال تنها به ورزش کردم ادامه دهید و به این موضوع اهمیت ندهید. در این مدت از تمرینات ایزوله بیشتری استفاده کنید. در این خصوص به این مطلب مراجعه کنید.

      موفق باشید

  43. با سلام من ۱۶ سال سن دارم.رشتم تربیت بدنی.۸ ماهه که دارم بدنسازی کار میکنم و جلو بازو راستم از چپم بزرگ تر است …چه کار باید انجام دهم ….راهنمایی کنید ممنون. خواهش میکنم جواب بدید قضیه مهمه.

    • با سلام

      همانطور که در این نوشته اشاره شده است، عدم تقارن عضلات بسیار شایع است و معمولا با انجام برهی از حرکات اصلاحی قابل رفع کردن است. با توجه به سن شما پیشنهاد می کنم که فعلا به این موضوع توجه زیادی نداشته باشید چرا که با احتمال بسیار زیاد با گذشت یک یا دو سال و تمرین مستمر این نقیصه رفع می شود.
      البته پیشنهاد می کنم که در تمرینات ورزشی خود از حرکات ایزوله بیشتری استفاده کنید. مطلبی در این خصوص نوشته ام که ممکن است برایتان مفید باشد. می توانید در اینجامطالعه کنید.

      موفق باشید

  44. سلام.خط سینه چپ من از خط سینه راستم بالاتره.ینی سینه راست گرد و سینه چپ کشیده هست.
    لطفا منو راهنمایی کنید مسئله خیلی جدی ای شده برام.

    • سینا جان سلام

      عدم تقارن های ساده را می توان یا حرکات تمرینی و اصلاحی رفع کرد. ولی چنانچه این عدم تقارن رو به گسترش است، توصیه می کنم که با یک ارتوپد مشورت نمایید.

      موفق باشید

  45. سلام من پای چپم پشت ران و جلو ران خوش فرم تری از پای راستم داره ولی باسن پای چپم کوچکتر از پای راستمع و فهمیده میشه…به هر مربیم ک میگم جدی نمیگیره و حرکات اصلاحی بهم نمیده چن بار باشگاه عوض کردم ولی مربی ها جدی نمیگیرن..خیلی ناراحتم چ کنم؟!

    • با سلام

      پیشنهاد می کنم که قبل از هر تصمیمی از چند دوست نزدیک یا افراد خانواده بخواهید در این مورد نظر بدهند. ممکن است که عدم تقارنی که به چشم شما زیاد می آید، اصلا مورد بزرگی نباشد.
      چنانچه دیگران هم نظرشان مبنی بر وجود این عدم تقارن است، می توانید با مراجعه به یک متخصص ارتوپد یا طب ورزش نسبت به رفع آن اقدام کنید.

      موفق باشید

  46. سلام من ۱۸ سالمه و حدود ۲ ساله که مداوم تمرین میکنم حدودا ۶ ماهه که متوجه شدم شانه راستم افتاده شده و همینطور سینه راستم کوچیکتره به طور کلی طرف راست بدنم یکم ضعیفتر نشون میده از نظر ظاهری(راست دستم) برنامه غذایی خوبی هم دارم اهمیت زیادی میدم بهش
    اگر ممکنه یه راهی بهم نشون بدین خیلی مچکرم

    • امیر جان سلام

      همانطور که در این مطلب اشاره شده است می توان با انجام برخی حرکات اصلاحی، عدم تقارن را کاهش و حتی کاملا رفع کرد. با توجه به سن شما، پیشنهاد بنده تنها استفاده از حرکات اصلاحی می باشد. پیشنهاد می کنم از چند دوست و افراد نزدیک هم بخواهید که در خصوص عدم تقارن بدن شما نظر بدهند. ممکن است که وسواس بیش از حد باعث شود این موضوع را برای خود بزرگ کنید.
      در صورتی که عدم تقارن در بلندمدت کاهش پیدا نکرد، بهتر است از یک متخصص ارتوپد و طب ورزش مشاوره بخواهید.

      موفق باشید

  47. سلام من سمت راست بدنم قوی تره اما سینه سمت راستم کوچیکتره باید چیکار کنم؟

    • امیر جان سلام

      همانطور که در متن اشاره شده است، بهبود عدم تقارن عضلات فرآیندی زمانبر است. صبر و استمرار رمز موفقیت است.
      البته چنانچه این عدم تقارن برای مدت طولانی وجود داشته و در حال افزایش هم می باشد، توصیه می کنم که با یک متخصص ارتوپد مشورت نمایید.

      موفق باشید

  48. سلام هفت یا هشت ماهی هست بدن سازی کار میکنم ولی نه مداوم یکی یک ماه یا دوماه به خاطر وقت نکردن . من همهی تمرینات را طبق دستور مربی انجام دادم ولی متوجه شدم سمت چپ بدم شیش تیکه و سینه و بازو به جز کول وهمچنین زیر بغل تقارن ندارم .ایا درست بشو هست

    • امیر جان سلام

      همانگونه که در متن هم اشاره شد، بسیاری از عدم تقارن ها با گذشت زمان و استمرار تمرین و همچنین برخی تغییرات کوچک در تمرینات، قابل اصلاح هستند.

      موفق باشید.

  49. با سلام
    من 38 سالمه از سن 17 سالگی عضله ران چپم به طور کاملا اتفاقی بزرگتر از عضله ران راستم شد. آن موقع هیچ ورزشی انجام نمیدادم. سه سال بعدش در 20 سالگی همین اتفاق برای عضله ساقم افتاد و طرف چپ بزرگتر از طرف راست شد. پزشکان گفتند دلیلش مشخص نیست نزدیک 15سال است بدنسازی با وزنه و تمرینات هوازی کار میکنم و رژیم غذایی را هم به خوبی رعایت میکنم اما این عدم تقارن برطرف نشده است. به نظر شما باید چه کار کنم؟

    • مهرداد جان سلام

      مورد شما جزء موارد نادر در عدم تقارن عضلات است. با توجه به اینکه مدت زیادی است که به طور مرتب ورزش کرده اید و همچنان این مسئله وجود دارد، بنده پیشنهاد می کنم که با یک متخصص طب ورزش و یا حرکات اصلاحی مشورت نمایید.

      موفق باشید.

  50. باسلام ،من ۱۸سالمه و قبلا تکواندو کار می کردم . چن وقت پیش با مشورت یه مربی و باتحقیق و… تونستم یه برنامه بدنسازی تقریبا اصولی متناسب با هدفم تهیه کنم که یکی از ویژگی هایه برنامه این بود که تعداد حرکت ها زیاد و وزنه کم (حدود۵کیلو)و یکی دیگه از ویژگی هاش هم این بود که بیشتر حرکات با دمبل و تکی انجام شن و اینکه روی عضلات ضعیف ترتمرکز بیشتری شود .حالا که تقریبا ۵/۶ماهه بخاطره کنکور بدنسازیو کنار گذاشتم ،احساس می کنم بیشتره عضله هام قرینه بودن نسبت به همو ازدست دادن بخصوص سینه و کول وعضلات پشت کمر .البته این بگم که بصورته کلی تمرینو ول نکردم ودرطول کنکور هرزگاهی تمریناته باوزنه بدنو داشتم ،بیشتر بار فیکسو شنا .
    خودم احساس می کنم این عدم قرینه گی بخاطره بارفیکس بوده .ممنون می شم راهنماییم کنید.

    • آرش جان سلام

      در نظر داشته باشید که عدم تقارن عضلات معمولا در یک مدت طولانی شکل می گیرد و برای رفع آن هم به زمان زیادی نیاز است. با توجه به سن شما و این نکته که قبلا هم ورزش کرده اید، احتمالا با انجام تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی مشکل عدم تقارن عضلاتتان در طول از بین خواهد رفت.

      موفق باشید.

  51. سلام وقت بخیر من 40 سالمه و تو بچگی پای راستم دچار فلج اطفال شده و الآن هم به همین دلیل دچار آتروفی عضلانی است بنظر شما تو این سن میتونم ضعف عضلانی رو جبران کنم؟ حدودا چقدر طول میکشه که نتیجه ملموس بشه برام؟
    ممنون و سپاسگزارم

    • فاطمه خانم سلام

      متاسفانه بنده تخصصی در زمینه موضوع مورد سئوال شما ندارم و بهتر است در این زمینه با افرادی که صلاحیت لازم را دارند مشورت کنید.

      موفق باشید.

  52. سلام من 15سالمه و حدودا یک ماهه که تو خونه ورزش های نرم و با برنامه رو انجام میدم دست چپ هستم و دست چپم قوی تر از راست است اما دست راستم خیلی بزرگتر از دست چپمه ینی بازوم لطفا راهنماییم کنید

    • امیر جان سلام

      با توجه به سنتان احتمالا مشکل خاصی نیست و با ادامه دادن به تمرینات ورزشی به مرور رفع می شود.
      یادت باشد که شما همچنان در سن رشد هستی.

      موفق باشید

    • منم مثل تو یکی از بازو هام بزرگتر و خوش فرم تره ، من دست راستم و بازوی دست چپم بزرگتره ،،،، به نظر به این دلیل یه بازو بزرگتر میشه اینه ک اون دست توان کمی نسبت به دست دیگه داره ولی ما به همون اندازه ک به دست قوی تر فشار میاریم به دست ضعیف تر فشار میاریم و به همین دلیل دستی ک ضعیف تره حجیم تر و خوش فرم تر میشه

  53. سلام. خسته نباشید.
    من حدود شش ماهه بدنسازی میرفتم. حدود دو ماه نرفتم و الان مجددا شروع کردم. دو هفته اول خوب بود و بدنم فرم خوبی گرفت اما از هفته سوم فشار بیشتری میارم سر شان راستم پهن تر از چپ و افتاده تره در حالی که در اوایل که بدنسازی میرفتم اینطور نبود یا اصلا دقت نکرده بودم. میخواستم بدونم برطرف میشه؟ درد خاصی هم نداره جز کمی درد عضلات درگیر در تمرین بعد از تمرین. ممنون

    • جواد جان سلام.

      باید مدتی از شروع تمرینات شما بگذرد تا بتوانید دقیق تر عدم تقارن را بررسی کنید.
      یادتان باشد که بسیاری از عدم تقارن ها به مرور زمان بر طرف می شوند و برخی نیز تنها با انجام حرکات اصلاحی قابل بهبود هستند.
      پیشنهاد اول بنده این است که از دیگران بخواهید در خصوص افتادگی شانه تان نظر بدهند. ممکن است تنها خطای دید و یا وسواس زیاد باشد!

      موفق باشید

  54. سلام خسته نباشید:)
    من شکمم سمت راستم بیشتر از سمت چپم رفته داخل ینی بیشتر شبیه به یه کمان شده) ( هرکاری میکنم که رو سمت چپ بیشتر کار کنم ولی توی عضلات سمت راستم بازم درد بیشتر واقعا نمدونم چیکار کنم البته اینکه شیش ماه تو خونه فقط رو شکم کار کردم و خیلی وقته این نا متقارنی درگیرم کرده.شروع به باشگاه رفتن دارم میکنم
    درست میشع؟خیلی ناراحتم:((

    • ساغر خانم سلام

      همانطور که در متن اشاره شده است، اکثر عدم تقارن ها به مرور زمان رفع می شوند. ضمناً توصیه می کنم که از یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان بخواهید که در خصوص عدم تقارن مدنظر شما اظهار نظر کند. ممکن است که در این زمینه وسواس زیادی به خرج می دهید.

      موفق باشید

  55. سلام ببخشید من از وقتی یدنسازی رو شروع کردم رشد بازوی چپم بیشتر بوده الان از بازوی راستم بزرگتر است در حالی که قدرت بازو راستم بیشتره

    • احمد جان سلام

      این موضوع چیزی عجیب و غریبی نیست و در بسیاری از افراد به همین شکل است. البته عدم تقارن حجم و قدرت عضلات را می توان به مرور زمان و با تمرین کاهش داد.

      موفق باشید

  56. سلام من زیر بغل سمت راستم از چپم بزرگ تره
    حتی فرم زیربغل سمت راستم با سمت چپم فرق داره
    ایا درست میشه

    • علیرضا جان سلام

      معمولا عدم تقارن عضلات به مرور زمان و با تمرینات پیوسته کاهش می یابد. در برخی موارد هم عدم تقارنی که به چشم خود شما می آید ممکن است از دید دیگران چندان قابل توجه نباشد.
      موفق باشید

  57. سلام من زیر بغلم تقارن ندارد لطفا راهکاری میدهید

  58. سلام.33 سالمه.مشکلم تو عضلات سینمه.کل بدن تقارن داره بجز سینه.با اینکه راست دستم اما سینه چپم رشد بیشتری داره.انواع تمرینات با هالتر و دمبل رو انجام میدم با فرم صحیح.اما بازم همینه.حتی تو همون ست اول تمرین احساسش میکنم.طوری که تو تکرار هشتم تو سینه چپم احساس کشیدگی و سوزش زیاد ایجاد میشه اما سمت راست حس خیلی کمی دارم.انگار طرف چپ خیلی بیشتر از طرف راست تحت تاثیر قرار میگیره.لطفا کمک کنین

    • ایوب جان سلام

      معمولا تقارن در عضلات بدن در طول زمان به دست می آید. چنانچه مدتی بیش از یک سال است که به صورت مرتب تمرین می کنید و همچنان عدم تقارن قابل توجه دارید، به نظر بنده می بایست از حرکات اصلاحی کمک بگیرید.
      ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از افرادی که احساس عدم تقارن دارند، مشکل اصلیشان وسواس بیش از حد است! بهتر است قبل از هر کاری نظر چند نفر از دوستانتان را در این خصوص بپرسید. ممکن است میزان عدم تقارن آنقدری که شما فکر می کنید نباشد و تنها جنبه روانی و احساسی داشته باشد.

      موفق باشید

  59. درود و وقت بخیر!
    از سال 90 بدنسازی را شروع کردم البته به طور مداوم این ورزش رو ادامه ندادم و هر بار با وقفه های سه ماهه و دوماهه همراه بوده است! تا اینکه درد کتف و ساق پا من رو مجبور کرد که مهرماه امسال به سمت ورزش تی آر ایکس و تمرین های مشابه این رو بیارم! در نهایت هم یکماه کاردیو کیک باکسینگ کار کردم که نتیجه اش عدم تقارن خیلی واضح در عضلات جلوی پای بنده شد. در حال حاضر هم بخاطر دلزده شدن از تمرینات و پشت کنکوری بودنم تا اردیبهشت ماه امکان تمرین کردن ندارم. آیا تمرین نکردن باعث بدتر شدن وضعیت عضلات میشود؟ بنظر شما بهتر است همان بدنسازی را ادامه دهم؟

    • دوست عزیز
      با سلام

      به نظر بنده، اشتباه اول در تغییر ورزش از بدنسازی به تی آر ایکس رخ داده است. دقت کنید که ورزش تی آر ایکس برای افرادی است که از آمادگی جسمانی نسبتا بالایی برخوردارند و چنانچه این ورزش را بدون آمادگی انجام دهید می تواند منجر به آسیب دیدگی شود. در کشور ما متاسفانه تی آر ایکس تبدیل به ورزشی فانتزی و باکلاس شده است و همه را تشویق به انجام آن می کنند!

      بهتر است تا زمان آزمون کنکورتان، در منزل به انجام ورزش های سبک بپردازید، مانند بارفیکس، شنا و دراز و نشست. بعد از کنکور و با آرامش و فراغ بال بدنسازی را به صورت اصولی آغاز کنید.

      موفق باشید

      • خیلی مچکرم بابت پاسخگوییتون! بنده تی آر ایکس رو اصلا رشته ورزشی ندیدم، بنظرم بهتر است این ابزار ورزشی درکنار سایر رشته ها به عنوان حرکات کمکی به کار بیاد.

        لطف کردید

  60. باسلام
    من۱۵ سالمه ۴ ماهه که تمرین میکنم.
    سینه راستم کمی از سینه چپم کوچیکتره،ممکنه راهنمایی کنین.

    • با سلام

      احتمالا این عدم تقارن به مرور برطرف خواهد شد. بهتر است برای تصمیم گیری در این خصوص کمی صبور باشید و حداقل یک سال صبر کنید.

      موفق باشید.

  61. با سلام کول راستم اعتاده تر و حجیم تر از کول چپمه چهارسال سابقیه تمرینی در بدنسازی دارم کلافه شدم درد بدیم همراشه راحل و درمان رو لطف کنید ممنون میشم /22 سالمه

  62. با سلام من ۱۶سالمه ونزدیک به چهار ماهه که بدنسازی رو شروع کردم قبل از این من سینه هام یکسان بود اما الان سینه سمت چپم از راستم خیلی کوچیکتره وقتی تمرین میکنم از این حالت خودم خجالت میکشم از هر کس هم که می پرسم میگه درست میشه لطفا در این باره صحبت کنید

    • با سلام

      با توجه به زمان کوتاهی که ورزش کرده اید، بهتر است کمی صبور باشید و با استفاده از توصیه هایی که در متن شده است، بهبود تقارن عضلات خود را پیگیری کنید.

      موفق باشید

  63. سلام
    من بازوی راستم تقریبا 2 سانتی متر کوچک تر از بازوی چپم هستش ..همینطور جلو بازو و پشت بازوی راستم کوچیکتر از چپ هست ….چیکار میشه کرد؟

    • حمید جان سلام

      راهکارهای ساده ای که در متن ارائه شده اند را به کار بگیرید. برای بهبود و رفع عدم تقارن به زمان نیاز دارید.

      موفق باشید

  64. باسلام من هم سینه راستم کوچیکتره هرروزباشگاه میرم ولی پرس سینه که میزنم سینهام دم میکنن سینه راست یعنی کوچیکترو نگاه میکنم ا ذیت میشم میشه راهنماییم کنین یا خودش بمرور خوب میشه ممنون ازلطف شما سپاس گذارم

    • امیر جان سلام

      بسته به میزان عدم تقارن می بایست استراتژی خود را تعیین کنید. معمولا عدم تقارن های شدید را نمی توان تنها با تمرین مرتفع کرد و شاید نیاز به کمک گرفتن از یک ارتوپد داشته باشید. ولی چنانچه این عدم تقارن ناچیز باشد می توان با صبر و حوصله و استفاده از روشهای ساده ای که در این نوشته به آنها اشاره شده است، به نتیجه رسید.

      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *