بار گلیسمیک

بار گلیسمیک (Glycemic Load) چیست؟

افرادی که به دیابت مبتلا هستند، می دانند که می بایست میزان کربوهیدرات موجود در غذاهای مصرفی خود را در نظر بگیرند. اما واقعیت این است که غذاهای حاوی کربوهیدرات در افزایش میزان قند خون به یک شکل عمل نمی کنند. برای بررسی بهتر تأثیر غذاهای گوناگون بر میزان و سرعت افزایش قند خون از شاخص گلیسمیک و بار گلیسمیک استفاده می شود.

در خصوص شاخص گلیسمیک پیشتر مطلبی نوشته ایم که می توانید در اینجا به مطالعه آن بپردازید.


به طور خلاصه میتوان گفت که شاخص گلیسمیک عددی بین ۰ و ۱۰۰ است که هر چه این عدد بزرگتر باشد، نشان می دهد که ماده غذایی با سرعت بیشتری قند خون شما را بالا می برد. باید توجه کنید که شاخص گلیسمیک تنها در مورد سرعت افزایش قندخون به شما اطلاعات می دهد ولی در خصوص میزان افزایش چیزی نمی گوید. به همین منظور میبایست از بار گلیسمیک استفاده کرد. به عنوان مثال هندوانه از شاخص گلیسمیک بسیار بالایی در حدود ۸۰ برخوردار است که نشان می دهد با خوردن هندوانه قند خون شما به سرعت افزایش می یابد ولی باید توجه کنید که در یک وعده متوسط از هندوانه مقدار کمی کربوهیدرات وجود دارد و بنابر این مقدار بار گلیسمیک آن حددو ۵ است که عدد بسیار پایینی است. به همین دلیل برخلاف باور متداول، خوردن مقدار معقولی هندوانه برای افراد دیابتی بدون خطر است.

متخصصین علم تغذیه در خصوص نحوه استفاده از شاخص گلیسمیک و بار گلیسمیک در تنظیم رژیم غذایی نظرات گوناگونی دارند. برخی استفاده از این شاخص ها را برای تنظیم برنامه غذایی و کنترل میزان قند خون توصیه میکنند و برخی استفاده از آنها برای افراد معمولی جامعه را گیج کننده می دانند.

صرف نظر از تمامی مطالب گفته شده، به نظر میرسد استفاده از رژیم غذایی با شاخص گلیسمیک و بار گلیسمیک پایین برای افراد دیابتی به طور کلی مفید باشد و این افراد بهتر است اطلاعاتی در این خصوص کسب کنند.


باید در نظر داشت که رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن در تمام طول زندگیتان مهم ترین عامل برای تنظیم قندخون شما می باشد. پس بهتر است که از همین امروز با آغاز فعالیت های ورزشی مناسب و پرهیز از غذاهای چرب و شیرین مهم ترین گام برای سلامتی خود را بردارید.

بیشتر بخوانید

از سیر تا پیاز کربوهیدرات

سه ریز مغذی (Micronutrient) اساسی موجود در مواد غذایی عبارتند از پروتئین کربوهیدرات (قند) چربی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *