رژیم شاخص گلیسمیک

ارتباط شاخص گلیسمیک و سلامتی

در خصوص شاخص گلیسمیک پیشتر مطلبی منتشر کرده ایم که می توانید در اینجا به مطالعه آن بپردازید و با مفهوم این شاخص آشنا شوید.

در طول سه دهه گذشته تحقیقات بسیار زیادی در خصوص این شاخص انجام شده است و ماهانه تعداد زیادی مقاله علمی در خصوص جنبه های مختلف آن منتشر می شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در این نوشته به بررسی ابعاد بیشتری از ارتباط این شاخص و سلامتی بپردازیم.


  • کاهش وزن

استفاده از رژیم غذایی با شاخص گلیسمیک پایین می تواند به کاهش وزن تدریجی بدن کمک کند. طبق تحقیقاتی که صورت پذیرفته است چنانچه علاوه بر کنترل میزان کالری ورودی بدن به شاخص گلیسمیک غذاهای مصرفی نیز توجه شود و از رژیمی متشکل از غذاهایی با شاخص گلیسمیک پایین استفاده شود، میزان کاهش وزن بیشتر از حالتی است که تنها بر میزان کالری ورودی به بدن نظارت و کنترل اعمال می گردد. در این خصوص می توانید به این مقاله مراجعه بفرمایید.

  • ابتلا به سرطان

تحقیقات متعددی در خصوص ارتباط شاخص گلیسمیک و ابتلا به انواع سرطان صورت پذیرفته است. در یکی از جدیدترین تحقیقات صورت گرفته به بررسی رژیم های غذایی بیش از ۵۰۰۰ نفر مبتلا به انواع سرطان پرداخته شده است. در این تحقیق برنامه غذایی افراد در طول مدت دو سال قبل از تشخیص سرطان پرداخته شده است.

نتایج این تحقیق که به صورت یک مقاله منتشر شده است، ارتباط میان رژیم غذایی با شاخص گلیسمیک بالا و ابتلا به سرطان های پروستات، روده بزرگ، مقعد و پانکراس را نشان می دهد.

در تحقیق دیگری نیز ارتباط شاخص گلیسمیک بالا و ابتلا به سرطان پستان نیز به اثبات رسیده است. نتایج این تحقیق نیز به صورت یک مقاله به چاپ رسیده است.

  • بیماری های قلبی عروقی

در یکی از گسترده ترین تحقیقات صورت گرفته در اروپا، ارتباط میان رژیم غذایی با شاخص گلیسمیک بالا و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این تحقیق جمعیتی بیش از دویست و بیست هزار نفر مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق که به صورت مقاله به چاپ رسیده است، همبستگی مثبت میان ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و پیروی از رژیم های غذایی با شاخص گلیسمیک بالا را نشان می دهد.


نتیجه گیری

به نظر می رسد که شاخص گلیسمیک را می بایست کمی جدی تر گرفت و علاوه بر کنترل میزان کالری مصرفی خود در طی روز به مکیزان شاخص گلیسمیک مواد غذایی نیز توجه کرد. پیروی از یک رژِم غذایی تشکیل شده از موادی با شخاص گلیسمیک پایین قطعا می تواند به بهبود وضعیت سلامتی ما و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از مشکلات و بیماریها کمک شایانی نماید.

بیشتر بخوانید

خواب

کمبود خواب چه اثری بر قلب می گذارد؟

نتایج یک تحقیق جدید نشان میدهد که کمبود خواب می تواند تاثیرات قابل توجهی بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *