خواب

کمبود خواب چه اثری بر قلب می گذارد؟

نتایج یک تحقیق جدید نشان میدهد که کمبود خواب می تواند تاثیرات قابل توجهی بر روی وضعیت قلب انسان بگذارد. این تحقیق که نتایج آن به تازگی در اجلاس سالانه رادیولوژیست های آمریکای شمالی ارائه شده است، توسط جمعی از محققین دانشگاه بن در آلمان صورت گرفته است. طی این تحقیق به بررسی وضعیت پرسنل اورژانس پزشکی پرداخته شده است که مغمولاً ساعات کاری نامنظم و یا شیفت های کاری شبانه دارند درحالیکه تحت استرس زیادی نیز قرار دارند.

در این تحقیق از قلب حدود بیست رادیولوژیست قبل و بعد از یک شیفت کاری ۲۴ ساعته که طی آن حدود ۳ ساعت خوابیده بودند عکسبرداری شد و فشار خون و میزان ضربان قلبشان اندازه گیری شد. همچنین نمونه خون و ادرار نیز از آنها گرفته شد.

مقایسه عکس های گرفته شده از قلب، نشان می داد که میزان فشار وارد بر قلب این افراد افزایش یافته است که می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی باشد.

همچنین میزان فشار خون، ضربان قلب و  هورمون تیروئید در این افراد افزایش پیدا کرد که می تواند ناشی از استرس کاری باشد.

تعداد افرادی که در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفته اند بسیار کم بوده است و برای درک بهتر رابطه خواب کافی و سلامت قلب نیاز به بررسی های بیشتری است. اگرچه محققین در این تحقیق اشاره نمودهاند که این بررسی یکی از اولین نمونه هایی است که به بررسی تاثیر میزان خواب بر روی سلامتی قلب در شرایط واقعی می پردازد و از آنجاییکه که افراد بسیاری به صورت شیفتی کار میکنند ادامه این بررسی ها می تواند منجر به دستیابی به دانشی بیشتر در خصوص کار کردن در شرایط کم خوابی بشود.

اگر تا به حال به خواب منظم و کافی اهمیت چندانی نمی دادید و بعضی از شبها تا دیروقت به تماشای مسابقه فوتبال می پرداختید، بهتر است کمی بیشتر به این موضوع فکر کنید.

بیشتر بخوانید

۵ غذایی که به خواب بهتر شما کمک می کنند

اگر بی خوابی مزمن دارید و به دنبال درمان راحت آن هستید، خواندن این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *