کولیس

میزان چربی اندامی مناسب چقدر است؟

در این نوشته می خواهم به میزان چربی اندامی و میزان مناسب آن برای خانمها و آقایان بپردازم.

در ابتدا ترجیح میدهم که توضیحات کوتاهی در خصوص چربی خون و چربی اندامی و تفاوت آنها ارائه کنم تا جلوی هرگونه کج فهمی و اشتباه را بگیرم.

 

چربی اندامی

 

چربی اندامی در حقیقت بافت های چربی متراکم است که در نواحی مختلف بدن مخصوصا شکم، پهلو، ران و باسن تجمع پیدا می کند و باعث اضافه وزن و عدم تناسب اندام می شود. چربی اندامی را می توان با نگاه به ظاهر افراد تا حدود زیادی تشخیص داد. مهم ترین دلیل داشتن چربی اندامی، رژیم غذایی پرکالری و کم تحرکی است.

نکته: دقت داشته باشید که رژیم غذایی پرکالری لزوما یک رژیم چرب نیست! ممکن است که شما یک رژیم غذایی به ظاهر سالم از میوه ها و گوشت سفید داشته باشید ولی میزان غذای مصرفی شما زیاد باشد و در نتیجه کالری زیادی به بدن خود وارد کنید. این اتفاق می تواند منجر به چربی اندامی شود در حالیکه رژیم غذایی شما چربی زیادی نداشته است.

چربی خون به معنای بالا بودن میزان کلسترول و تری گلیسیرید در خون است که با انجام آزمایش خون قابل تشخیص است و لزوما با نگاه به ظاهر افراد نمی توان در مورد آن نظر داد.

داشتن چربی اندامی در بسیاری از موارد منجر به بالا رفتن میزان چربی خون افراد هم می شود ولی این رابطه لزوما همیشه برقرار نیست.


حال که تفاوت چربی اندامی و چربی خون را توضیح دادم، به ادامه بحث می پردازیم.

میزان چربی اندامی یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در ظاهر افراد است. این مشخصه برای خانمها و آقایان به یک میزان اهمیت دارد و دانستن آن به شما کمک می کند که برنامه تغذیه و ورزش خود را مورد بازنگری قرار دهید.

برای اندازه گیری چربی اندامی روش های زیادی وجود دارد که از سالهای پیش رواج داشته اند که عمدتا از متر پارچه ای و کولیس استفاده می کنند. این روشها چندان مورد علاقه بنده نیستند و به آنها نمی پردازم. پیشنهاد من مراجعه به یک مرکز معتبر پزشکی است که بتواند با دستگاه های تخصصی میزان چربی اندامی شما را به درستی اندازه بگیرد.

البته اگر مثل من به حفظ تناسب اندام خود علاق دارید و حاضر هستید که برای آن هزینه کنید، پیشنهاد من خرید یک ترازوی خانگی حرفه ای است که شما می توانید با هزینه ای در حدود ۳۰۰ هزار تومان تهیه کنید. البته این مبلغ برای خرید ترازویی از مارکهای معتبر Omron یا Beurer است و چنانچه بخواهید کمتر هزینه کنید می توانید از برندهای دیگر خرید کنید. بنده خود یک ترازو از برند Omron تهیه کرده ام که عکس آن را در ذیل مشاهده می کنید. مدل این ترازو HBF-514C است.

ترازوی امرون


بعد از اندازه گیری میزان چربی اندامی، نوبت به بررسی نتیجه است. مرحله ای که شاید برای برخی افراد چندان خوشایند نباشد..!

تفسیر نتیجه اندازه گیری برای خانم ها با آقایان متفاوت است و به طور کلی میزان چربی اندامی قابل قبول برای خانمها بیشتر از آقایان است.

جدول ذیل اعدادی را نشالن می دهد که تقریبا توسط همه کارشناسان و متخصصین در این خصوص پذیرفته شده است.

خانمها آقایان
حداقل چربی ضروری ۱۰-۱۲% ۲-۴%
ورزشکار حرفه ای ۱۴-۲۰% ۶-۱۳%
متناسب ۲۱-۲۴% ۱۴-۱۷%
قابل قبول ۲۵-۳۱% ۱۸-۲۵%
اضافه وزن ۳۲% بیش از ۲۶% بیش از

همانگونه که مشاهده می کنید در ردیف اول میزان چربی موردنیاز برای برطرف کردن نیازهای حداقلی بدن مورداشاره قرار گرفته است. این میزان بسیار پایین است و رسیدن به آن برای افراد عادی غیرممکن است! تعجب نکنید، بله غیرممکن!

گاهی ورزشکاران حرفه ای برای مدت بسیار کوتاهی چربی خود را تا این میزان پایین می آورند ولی نگه داشتن آن در این حد هم بسیار سخت است و هم بسیار خطرناک! و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

پیشنهاد من به شما برای داشتن بدنی متناسب این است که میزان چربی اندامی خود را به طور مرتب اندازه بگیرید و آن را در حدی مناسب نگه دارید. در صورت اندازه گیری مداوم چربی اندامی، اگر میزان چربی اندامیتان رو به افزایش باشد، در زمان مناسب متوجه می شوید و با کمی توجه بیشتر به رژیم غذایی خود و افزایش فعالیت های بدنی می توانید از افزایش بی رویه آن جلوگیری کنید.

سخن آخر اینکه، اگر پس از اندازه گیری چربی اندامیتان، متوجه شدید که میزان آن بالاتر از حد قابل قبول است، بهتر است که دست به کار شوید. رژیم غذاییتان را مورد بازنگری قرار دهید و بیشتر فعالیت کنید.

بیشتر بخوانید

چربی اندامی

با هر میزان چربی اندامی چگونه به نظر خواهید رسید؟

اگر با مفهوم چربی اندامی آشنایی ندارید و یا در این خصوص ابهامی دارید می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *