قند خون

استفاده از شاخص گلیسمیک برای کنترل قند خون

یکی از نکات مهم به منظور کنترل سطح قند خون، انتخاب درست مواد غذایی است. این موضوع برای مبتلایان به بیماری دیابت از اهمیتی حیاتی برخوردار است و عدم توجه به آن می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد.

یکی از ابزارهای که می تواند تا حد زیادی به انتخاب درست مواد غذایی کمک کند به کارگیری شاخص گلیسمیک است. اگر تا به حال نام این شاخص به گوشتان نخورده است می توانید به این مطلب مراجعه فرمایید.

ارتباط شاخص گلیسمیک و سلامتی از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است که می توانید در این خصوص به این مطلب که پیشتر منتشر نموده ایم مراجعه بفرمایید.


یکی از مهم ترین کاربردهای شاخص گلیسمیک، کنترل سطح قند خون می باشد و این موضوع معمولاً به افراد مبتلا به دیابت تذکر داده می شود.

می توان این گونه بیان نمود که با پیروی از یک رژیم غذایی متشکل از مواد غذایی با شاخص گلیسمیک پایین می توان از افزایش قند خون جلوگیری نمود و به مرور زمان آن را کاهش داد. این موضوع در سالهای اخیر توسط محققان زیادی مورد بررسی قرار گرفته است که همگی به نتایج یکسانی دست یافته اند.

البته علاوه بر شاخص گلیسمیک، اطلاع از بار گلیسمیک نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در حقیقت بهتر است که افراد مبتلا به دیابت از خوردن مواد غذایی با شاخص گلیسمیک بالا و همچنین بار گلیسمی بالا اجتناب کنند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر کنترل رژیم غذایی، پرداختن به فعالیت بدنی و ورزشی به صورت روزانه به بهبود کلی سلامتی ما کمک بسیاری خواهد نمود.

بیشتر بخوانید

بار گلیسمیک

بار گلیسمیک (Glycemic Load) چیست؟

افرادی که به دیابت مبتلا هستند، می دانند که می بایست میزان کربوهیدرات موجود در غذاهای مصرفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *