کاهش وزن

هفت عادتی که به شما در کاهش وزن کمک خواهد کرد

برای کاهش وزن تغییر در برنامه تغذیه و چگونگی تمرینات ورزشی الزامی است. اما نباید از تأثیر عوامل دیگری مانند میزان و زمان خواب شما و یا ساعاتی که جلوی مانیتور میگذرانید نیز غافل شد.

هفت عادتی که در ادامه به آنها میپردازیم، میتوانند به شما برای کاهش وزن کمک شایانی کنند چرا که با پیروی از آنها می توانید به نبرد دلایل متداول اضافه وزن بروید.

ممکن است که پیروی از همه آنها در ابتدا کمی سخت به نظر برسد. توصیه می کنیم که در ابتدا یک مورد را که به نظرتان برای شما مناسب تر است انتخاب کنید. این یک عادت را برای مدت یک تا دو هفته موردتوجه و پیروی قراردهید و وقتی که این عادت به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزانه شما تبدیل شد، به سراغ یک عادت دیگر بروید و همین روند را تا تکمیل این هفت عادت ادامه بدهید. به مرور زمان پی خواهید برد که برخی از این عادات به همدیگر وابسته و مرتبط میباشند.

عادت شماره یک – اهدافی کوچک، مشخص و واقعگرایانه تعیین کنید

ممکن است که تمایل داشته باشید که کت و شلوار دامادیتان را دوباره بپوشید و یا شلوار جین دوران دبیرستان خود را دوباره به پا کنید ولی احتمالا یعنی کاهش وزنی بیش از پانزده یا بیست کیلوگرم..!

بهتر است در ابتدا به کاهش وزنی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد وزن فعلی خود فکر کنید و به اندازه کافی به خود وقت بدهید. یادتان باشد که این میزان کاهش وزن برای بسیاری از افراد دبیش از شش ماه به طول می انجامد.

عادت شماره دو – خودمراقبتی را آغاز کنید

غذاهایی که مصرف میکنید را یادداشت. همچنین میزان و نوع تمرینات ورزشی را در جایی ثبت کنید. میتوانید از یک دفترچه و یک خودکار استفاده کنید و یا از تلفن همراه خود. این کار به شما کمک میکند که با بررسی رژیم غذایی و برنامه ورزشی خود، به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرید.

عادت شماره سه – به یک گروه حمایتی ملحق شوید

حداقل به یک نفر دیگر که به دنبال کاهش وزن است ملحق بشوید. این فرد میتواند همسر، خواهر یا برادر و یا حتی همکار شما باشد. در خصوص اهداف خود با یکدیگر صحبت کنید. این ارتباط میزان انگیزه شما را افزایش خواهد داد.

عادت شماره چهار – تمرینات ورزشی خود را پرانرژی کنید

ورزش جدیدی را امتحان کنید. شنا کنید. پیاده روی و یا دویدن را امتحان کنید. سعی کنید که برنامه ورزشی خود را با حذف و اضافه کردن حرکات متنوع کنید.

یافتن نوعی از تمرین که از آن بیشترین لذت را می برید، باعث می شود که به برنامه ورزشی خود تعهد بیشتری داشته باشید. اضافه کردن تمرینات جدید نیز باعث ایجاد چالش برای شما خواهد و در نتیجه از کسال بار شدن تمرینات برای شما جلوگیری خواهد کرد.

عادت شماره پنج – به اندازه کافی بخوابید

تحقیقات زیادی نشان داده اند که کمبود خواب منجر به افزایش وزن خواهد شد. بیشتر افراد به طور متوسط به هشت ساعت خواب روزانه نیاز دارند. البته در این میان افرادی نیز هستند که به خواب بیشتر و یا کمتری نیاز دارند.

اگر صبحها با انرژی و سرحال از خواب بیدار می شوید، احتمالا میزان خوابتان کافی است ولی اگر خسته و عبوس از خواب بیدار می شوید، احتمالا باید برنامه خوابتان را تغییر بدهید و زودتر به رختخواب بروید.

عادت شماره شش – صبحانه بخورید

برخی از افراد برای اینکه بیشتر بخوابند از خوردن صبحانه صرف نظر می کنند. بهتر است که برای صرف صبحانه پانزده دقیقه در نظر بگیرید به این معنی که پانزده دقیقه زودتر به رختخواب بروید نه اینکه پانزده دقیقه کمتر بخوابید!

صبحانه خود را به آرامی و با تمرکز میل کنید. و از آن لذت ببرید.

عادت شماره هفت – از زمانی که جلوی صفحه تلویزیون یا کامپیوتر می گذرانید آگاه باشید

بسیاری از افراد با بیان اینکه کمبود وقت دارند، از پرداختن به تمرینات ورزشی طفره می روند. این در حالی است که همین افراد زمان زیادی را جلوی تلویزیون و یا مانیتور کامپیوتر خود به انجام کارهایی که چندان ضرورت ندارند، می گذرانند.

بهتر است مراقب میزان زمانی که به این شکل صرف می کنید باشید. می توانید برای مدت یک هفته به اندازه گیری این زمان بپردازید و از هفته دوم سعی کنید که آن را به میزان ده تا بیست درصد کاهش بدهید. زمانی را که صرفه جویی نموده اید، برای تمرینات ورزشی صرف کنید. احتمالاً زمان کمی نخواهد بود!

 

بیشتر بخوانید

کراتین

کراتین چیست و چه کار می کند؟

احتمالا معروف ترین مکمل ورزشی نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا کراتین (Creatine) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *