استرس

آیا استرس حجم عضلات را کاهش می دهد؟

احتمالاً مطالب زیادی در مورد تأثیرات منفی مختلف استرس بر جسم و روان انسان خوانده اید یا شنیده اید. تأثیراتی که بر سلامت قلب و یا پوست بدن می گذارد.

در این نوشته به بررسی این سئوال می پردازیم که آیا داشتن استرس می تواند حجم عضلات را کاهش دهد و اگر چنین است این اتفاق چگونه رخ می دهد.

استرس از جنبه های گوناگونی بر سلامت ما تأثیر می گذارد و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی ما را متأثر می کند. استرس باعث به وجود آمدن عادتهایی می شود که بر میزان وزن و حجم عضلات تأثیرگذار هستند.


تاثیر استرس بر عضله

عدم تعادل هورمونی

داشتن استرس تعادل هورمونهای مختلف بدن را به هم می ریزد. داشتن استرس برای مدت طولانی باعث کاهش سطح هورمونهای آنابولیک مانند تستوسترون و افزایش سطح هورمونهای کاتابولیک مانند کورتیزول می شود. این عدم تعادل شرایط ناسالمی را برای بدن ایجاد می کند و منجر به جلوگیری از آزاد شدن انرژی در بدن و عدم رشد عضلات می شود.

  • تمرینات ورزشی

در حالیکه که معمولا انجام تمرینات ورزشی باعث بهبود شرایط روحی فرد و کاهش سطح استرس می شو، واقعیت این است که استرس باعث از بین رفتن انگیزه فرد برای انجام تمرینات ورزشی می شود.

گاهی اوقات استرس مزمن باعث ابتلای فرد به بی خوابی و یا دیگر اختلالات خواب شده که خود باعث خستگی شدید و تخلیه انرژی فرد می شوند. چنین فردی دیگر دیگر انرژی لازم برای انجام تمرینات ورزشی را نخواهد داشت.

ترک کردن یک برنامه تمرینی مستمر برای مدت طولانی منجر به از بین رفتن بخش قابل توجهی از عضلات خواهد شد.

  • تغذیه

در زمان بروز استرس، بسیاری از افراد به خوردن بیش از حد روی می آورند تا به نوعی خلا به وجود آمده در خود را پر کنند. معمولایی غذاهایی که به عنوان تسکین دهنده استفاده می شوند دارای سطح بالایی از چربی و قند هستند و از آنجاییکه تغذیه نقشی حیاتی در حفظ و رشد عضلات دارد، این موضوع باعث کاهش حجم عضلات و افزایش حجم چربی بدن می شود.

همچنین برخی از افراد به دلیل استرس از خوردن امتناع می کنند که این موضوع نیز باعث کمبود مواد مغذی موردنیاز بدن می شود و نتیجه ای جز کاهش حجم عضلات نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید

رشد عضلانی

عضلات چرا و چگونه رشد می کنند؟

احتمالا شما هم مانند بسیاری از خوانندگان این مطلب، به دنبال رشد بیشتر عضلات خود …

یک دیدگاه

  1. من خیلی استرس دارم همیشه و نه شب دارم نه روز – همیشه حس میکنم داره ران و پاهام آب میشه و لاغر میشم .واقعا هم لاغر میشم و این حس اب شدگی و این لرزش درونی خیلی عذابم میده .خسته شدم از همه چی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *