تستوسترون

بالاخره تستوسترون خوب است یا بد؟

هورمون مردانه تستوسترون همواره یکی از موضوعات جذاب برای ورزشکاران بوده است تا برای ساعت ها به بحث در مورد آن بپردازند و از محاسن و یا عوارض آن بگویند. حتی تحقیقات علمی و دانشگاهی صورت گرفته نیز در برخی موارد با یکدیگر تناقض دارند و به همین دلیل محققین به طور دائمی در حال انجام تحقیقات جدیدتری بر روی این هورمون بوده و  سعی میکنند که جنبه های جدیدی از این هورمون را مورد بررسی قرار دهند.

یکی از تحقیقات نسبتا جدیدی که بر روی این هورمون انجام شده است به هر دو جنبه خوب و بد این هورمون پرداخته است و به نتایج بسیار جالبی دست یافته است.

این تحقیق در سال ۲۰۱۱ و در امریکا و توسط جمعی از اساتید دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا انجام شده است. در این تحقیق، از بیش از ۴۳۰۰ مرد در بازه سنی ۳۲ تا ۴۴ سال نمونه گیری بزاق دهان صورت گرفته است و سطح تستوسترون آنها اندازه گیری شده است.

این تحقیق از طرفی اثبات می کند که سطح بالای هورمون تستوسترون، خطر فشار خون بالا و حمله قلبی را کاهش می دهد و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش چربی دور شکم می شود.

حمله قلبی

از طرف دیگر این تحقیق به شکل عجیبی نشان می دهد که مردان با سطح تستوسترون بالا تمایل بیشتری به دخانیات و الکل دارند و حتی بیشتر از دیگران خود را درگیر فعالیت های بدنی خطرناک می کنند.

بررسی های صورت گرفته نشان داده است که خطر ابتلا به فشار خون در مردانی که بیشترین سطح تستوسترون را داشته اند، ۴۵% کمتر  است. همچنین، احتمال حمله قلبی در این مردان به میزان ۷۲% کمتر است. نکته جالب اینجاست که این مردان ۸% کمتر به سرماخوردگی دچار می شوند.

از طرف دیگر، مردانی که سطح تستوسترون بالایی دارند، ۲۵% بیشتر دچار آسیب های فیزیکی شده اند و ۳۲% بیشتر از دیگران به مصرف بیش از اندازه الکل پرداخته اند. نکته جالب اما این است که در این افراد احتمال مصرف دخانیات ۱۵۱% (درست خوانده اید، صد و پنجاه و یک درصد!) بیشتر از دیگران است.

سیگار کشیدن

نتایج این تحقیق به نوعی به تایید مزایای سطح بالای تستوسترون می پردازد ولی در خصوص معایب سطح بالای تیتوسترون نتیجه گیری کاملی صورت نگرفته است.

سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا سطح بالای تستوسترون باعث این رفتارهای پرخطر می شود و یا اینکه اینگونه رفتارهای پرخطر باعث افزایش سطح تستوسترون می شوند. به نظر می رسد که برای پاسخ به این سئوال نیاز به تحقیقات بسیار بیشتری باشد.

بیشتر بخوانید

تستوسترون

افزایش سطح تستوسترون به صورت کاملا طبیعی

اگر به دنبال افزایش سطح تستوسترون به صورت کاملا طبیعی هستید، بهتر است عادات روزانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *