شانه های آرنولد

برنامه تمرینی برای افزایش عرض شانه ها

اگر از عرض شانه هایتان راضی هستید که خدا را شکر، اما اگر خواهان افزایش آن هستید به خواندن ادامه بدهید..!


زیبایی اندام شما نتیجه تناسب میان اندام های مختلف است و عدم تناسب میان عضلات مختلف در همه حال به زیبایی اندام ما آسیب می زند.

واقعیت این است که تناسب عرض شانه ها و طول دستها در داشتن هیکل زیبا از اهمیتی فوق العاده برخوردار است. طول دستهای ما ثابت است و روشی برای افزایش یا کاهش طول آنها به صورت طبیعی نداریم. بنابر این برای رسیدن به تناسب میان طول دستها و عرض شانه ها تنها می توانیم بر روی شانه هایمان کار کنیم.

گاهی افرادی را مشاهده میکنم که برای سالیان متمادی به تمرینات بدنسازی پرداخته اند و علی رغم داشتن عضلات سینه و بازوی زیبا، عرض شانه هایشان کم است و به همین دلیل از خود راضی نیستند. به یاد دارم که چند سال پیش، خود من هم از این موضوع ناراضی بودم و سعی می کردم با تمرکز بیشتر بر روی شانه های خود و انجام انواع و اقسام تمرینات آنها را رشد بدهم. باید اعتراف کنم که زمانی بیش از یک سال را بدون نتیجه دلخواه پشت سر گذاشتم و این در حالی بود که تمرینات شانه را با وزنه های نسبتا سنگینی هم انجام می دادم.

در این زمان تصمیم گرفتم به تحقیق گسترده بپردازم و با چند مربی سرشناس نیز مشورت کنم. در نتیجه این تحقیقات، برنامه تمرینی شانه خود را تغییر دادم و همین تغییر باعث شد که به مرور عضلات شانه بهتر و متناسب تری داشته باشم.

در ادامه برنامه تمرینی پیشنهادی خود برای افزایش عرض شانه ها را ارائه می کنم.


حرکت شماره یک: پرس آرنولدی

تعداد: ۳ ست، ۶ تا ۸ تکرار در هر ست

هنگامی که اسم از پرس شانه می آید، اغلب به یاد پرس شانه با دمبل و یا هالتر به صورت ایستاده و یا نشسته می افتیم. واقعیت این است که این حرکات در رشد عضلات شانه مؤثر هستند ولی به نظر بنده اگر به دنبال شانه ای کامل هستیم، بهترین نوع پرس برای ما پرس آرنولدی است.

همانگونه که از نام این حرکت می توان حدس زد، این حرکت توسط آرنولد شوارزنگر ابداع شده است. از دید آرنولد، پرس شانه معمولی بیشترین تأثیر را بر روی عضلات دلتوئید جانبی (Side Deltoid) می گذارد و تأثیر آن بر روی عضلات دلتوئید قدامی یا جلویی(Front Deltoid) و دلتوئید خلفی یا پشتی (Rear Deltoid) ناچیز است. به همین علت، آرنولد پرس شانه معمولی را کمی تغییر داد به گونه ای که بتواند همزمان هر سه عضله شانه را درگیر کند و در نتیجه شانه ای سه بعدی بسازد.

نکته ای که در مورد این حرکت می توان اضافه کرد، این است که پرس آرنولدی علی رغم  اینکه نسبت به پرس شانه معمولی سخت تر است، لیکن مسیر حرکت دستها در این حرکت به کارکردهای روزمره دستها و طبیعت مفاصل نزدیکتر است که اجرای آن را منطقی می کند.

اگر این حرکت برای آرنولد جواب داده است، برای شما هم جواب می دهد..!

نحوه اجرا:

گام اول: دو دمبل با وزن مناسب را بردارید و با خم کردن آرنج هایتان آنها را رو به بدن خود نگه دارید.  این حالت شروع حرکت شما است. 
پرس آرنولدی 1

گام دوم: همزمان با چرخش دستهایتان از مفصل شانه به سمت خارج، آنها را به سمت بالا حرکت دهید. این حرکت را با آرامش و کنترل انجام دهید.

پرس آرنولدی 11

گام سوم: با صاف کردن مفصل آرنج، دو دست را در بالای سرتان صاف کنید به گونه ای که کف دستهایتان به سمت جلو باشد. وزنه ها را برای لحظه ای متوقف کنید و سپس به آرامی به حالت اول برگردید. سعی کنید در هنگام برگشت دستها در همان مسیر بالارفتن به سمت پایین حرکت کنند.

پرس آرنولدی 2

چند نکته تکمیلی:

۱- انجام این حرکت به کنترل زیادی نیاز دارد و با عجله کردن ممکن است به خودتان آسیب بزنید.

۲- توصیه می کنیم که به جای سنگین کردن وزنه ها، بر روی درست زدن این حرکت تمرکز داشته باشید.

۳- این حرکت را می توان به صورت نشسته نیز انجام داد. در حالت نشسته، فشار بیشتری بر عضلات وارد می شود زیرا که امکان تقلب و کمک گرفتن از عضلات فیله کمر کمتر می شود.


حرکت شماره دو: Dumbbell Lateral Raise

تعداد: ۳ ست، ۸ تکرار در هر ست

پس از اینکه سه عضله شانه یا دلتوئید را تحریک کردیم، حال باید به عضله سرشانه یا Trapezius و یا همان ذوزنقه ای و یا همان عضله کول معروف بپردازیم!

یادتان باشد که زیبایی بالاتنه آقایان به ترکیب شانه و کول وابسته است و تناسب میان این دو دسته عضله بسیار مهم است.

طبق تجربه شخصی بنده، افرادی که عرض شانه هایشان کم است می توانند به سرعت عضلات کول را رشد بدهند ولی این کار جلوه خوبی به این افراد نمی دهد. بهترین حالت این است که متناسب با رشد عضلات شانه، عضلات سرشانه یا همان کول را رشد بدهیم. یادتان باشد که تناسب یعنی همه چیز!

تناسب یعنی همه چیز..!

نحوه اجرا:

گام اول: دو دمبل با وزن مناسب بردارید و درحالی که پاهایتان را به اندازه عرض شانه ها باز کرده اید، روبروی آینه بایستید. دستهایتان را در حالی که کف آنها به سمت بدنتان است در دو طرف آویزان کنید. dumbbell lateral raise 1

گام دوم: دستهایتان را از دو طرف بازکنید و به سمت بالا حرکت دهید. از خم کردن بیش از حد و همچنین از قفل کردن مفصل آرنج خودداری کنید. یادتان باشد که قرار نیست برای رشد عضلات کول، به آرنجهایتان آسیب بزنید. دستهایتان را تا ارتفاع شانه ها بالا بیاورید و با لحظه ای مکث مجدداً به سمت پایین حرکت بدهید و به حالت اول برگردید. در هنگام پایین آوردن دستهایتان، حرکت دمبل را کنترل کنید و از سقوط آزاد وزنه جلوگیری کنید.

dumbbell lateral raise 2

چند نکته تکمیلی:

۱- انجام این حرکت به کنترل زیادی نیاز دارد و با عجله کردن ممکن است به خودتان آسیب بزنید.

۲- این حرکت را می توان به صورت نشسته نیز انجام داد. در حالت نشسته، فشار بیشتری بر عضلات وارد می شود زیرا که امکان تقلب و کمک گرفتن از عضلات فیله کمر کمتر می شود.

۳- از خم کردن بالاتنه و همچنین ضربه زدن برای بالا بردن وزنه اجتناب کنید. اگر برای بالا بردن وزنه ها نیاز به این حرکات غیرحرفه ای دارید، دمبل سبکتری بردارید!


حرکت شماره سه: Overhand-grip Rear Lateral Raise

تعداد: ۳ ست، ۶ تا ۸ تکرار در هر ست

بعضی افراد اسم این حرکت را نشر دمبل خم گذاشته اند که البته اسم چندان درستی به نظر نمی رسد!

فشار اصلی این حرکت بر روی عضلات شانه و همچنین عضله قسمت بالایی پشت قرار دارد که معمولا به نام عضلات لوزی شناخته می شوند.

نحوه اجرا:

گام اول: دو دمبل با وزن مناسب بردارید و درحالی که پاهایتان را کمی بیش از عرض شانه ها باز کرده اید به سمت جلو خم بشوید. همزمان زانو و کمرتان را خم کنید به گونه ای که پشتتان در حالتی تقریبا موازی با زمین قرار بگیرد. دمبل ها را در جلوی بدن به هم نزدیک کنید.

Overhand-grip Rear Lateral Raise 1

گام دوم: در حالی که آرنج هایتان را کمی خم کرده اید، دستهایتان را به سمت بیرون و بالا بیاورید و تا جاییکه موازی سطح زمین قرار بگیرند ادامه دهید. پس از لحظه ای مکث، دستهایتان را به آرامی به حالت اول برگردانید.

Overhand-grip Rear Lateral Raise 2

چند نکته تکمیلی:

۱- در طول انجام این حرکت، از خم کردن گردن به سمت بالا یا پایین اجتناب کنید.

۲- یادتان باشد که خم کردن آرنجها برای جلوگیری از آسیب مفصلها الزامی است. ممکن است برخی از افراد در باشگاه به شما بگویند که آرنجتان را کاملا باز کنید، به آنها گوش ندهید..!

۳- از ضربه زدن برای بلند کردن وزنه ها جداً اجتناب کنید. اگر به ضربه زدن برای بلند کردن وزنه ها نیاز دارید، بهتر است وزنه را عوض کنید و با دمبل سبکتری ادامه بدهید.


حرکت شماره چهار: Face Pull

تعداد: ۳ ست، ۸ تا ۱۲ تکرار در هر ست

شاید بتوان به جرأت گفت که این حرکت بیشتر از هر حرکت دیگری مورد غفلت ورزشکاران ایرانی قرار گرفته است. علی رغم اینکه این حرکت در علم تمرینات بدنسازی کاملا شناخته شده است، معمولا در باشگاههای بدنسازی کسی را در حال انجام آن مشاهده نمی کنید. این حرکت برای رشد عضلات شانه پشتی (دلتوئید خلفی)، سرشانه و عضلات لوزی کوچک و بزرگ بسیار مؤثر است. ضمناً، این حرکت می توان برای اصلاح نحوه ایستادن و کاهش قوز پشت مفید باشد که متأسفانه این روزها دامنگیر بسیاری از افراد شده است.

نحوه اجرا:

گام اول: حلقه اتصال دستگاه سیم کش را در ارتفاعی بالاتر از سینه خود تنظیم کنید. یک دستگیره طنابی بردارید و آنرا از دستگاه سیم کش آویزان کنید. با دو دستتان طناب را به گونه ای بگیرید که کف دستهایتان به سمت یکدیگر باشد. به قدری از دستگاه فاصله بگیرید که دستهایتان و سیم دستگاه در یک امتداد قرار بگیرند. فاصه پاهایتان از یکدیگر می بایست کمی بیشتر از عرض شانه هایتان باشد. پشتتان را کاملا صاف نگهدارید و سر و سینه را به سمت جلو بدهید.

face pull 1

گام دوم: به آرامی طناب را به سمت صورت خود بکشید و در همین حال سعی کنید که طناب را از وسط به دو نیم کنید. یادتان باشد که این دو حرکت می بایست همزمان انجام شوند. دستها را تا بالای گوشهایتان به عقب بکشید و در انتها لحظه ای مکث کنید. تمرکزتان را بر روی فشردن عضلات پشت شانه و عضلات لوزی بگذارید. در انتها به آرامی به حالت اول برگردید.

face pull 2

چند نکته تکمیلی:

۱- جهت حفظ تعادل می توانید زانوهایتان را  به میزان بسیار کمی خم کنید.

۲- نکته اصلی در این حرکت کنترل و تمرکز بالا است و نیازی به انجام آن با وزنه بسیار سنگین نیست. توصیه ما به شما استفاده از وزنه ای است که در انتهای حرکت شما را به سمت جلو نکشد.

۳- این حرکت را در روزهای تمرین زیربغل نیز میتوانید به عنوان حرکت انتهایی انجام دهید.


جمع بندی

برنامه تمرینی ارائه شده بر اساس تجارب شخصی تهیه شده است و برای افراد مبتدی و همچنین متوسط پیشنهاد می گردد. این برنامه هدفش افزایش حجم عضلات و در عین حال تفکیک عضلات شانه و سرشانه است.

یادتان باشد که تمرین به تنهایی کافی نیست و برای داشتن بدنی با عضلات تفکیک شده، می بایست با برنامه غذایی مناسب میزان چربی اندامی خود را کاهش دهید.

از اینکه این نوشته را تا انتها مطالعه کردید بسیار سپاسگزارم.

لطفا تجارب شخصی خود در تمرینات شانه و سرشانه را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

انتخاب وزنه

برای افزایش حجم، چگونه وزنه بزنیم؟

تمرینات با وزنه بخش اصلی تمرینات بدنسازی را تشکیل می دهند و همه برنامه های …

۲۱۴ دیدگاه

  1. سلام وقت بخیرپسر هستم 18 سال قد: 185 وزن: 68 عرض شانه:40 استخوان بندی پایین تنه‌ام خیلی خوبه اما استخوان بندی بالا تنه ام خیلی نازک و.. ک واقعا اذیت میشم لطفا میکنین بگین ک با بدنسازی میتونم این مشکلات رو رفع کنم و با عضله سازی عرض شانه‌ام رو افزایش بدم اگیر این ممکن باشه چقدر عرض شانه‌ام بزرگ میشه؟

  2. سلام. روزی چند بار باید این حرکات را انجام دهم و بعد از چند وقت به نتیجه میرسیم

  3. سلام بنده ۱۸ساله ۱۷۰قد ۶۹کیلو وزندوتا سوال داشتماول اینکه استخوان ترقوه من خیلی کم عرضه و من یکم اذیت میشم چطوری میتونه عرض‌شو افزایش بدم؟ رشد میکنه یا نه؟دوم اینکه من دچار ژنیکوماستی هستم، تناسب اندام خیلی بد میشه‌ چطور میتونم به رشد طبیعی عضلات سینه برسم؟

    • وحید جان سلام

      تمرینات ورزشی با بهبود حجم عضلات سرشانه و اصلاح نحوه ایستادن می توانند باعث بهبود ظاهر فرد شوند ولی نمی توانند باعث رشد استخوانی بشوند. برای درمان ژنیکوماستی، می بایست با پزشک مشورت نمایید.

      موفق باشید

  4. سلام خسته نباشید!بنده ۲۲ سال هست که بدنسازی میکنم، سن ۴۰، قد ۱۸۰، وزن ۷۰ کیلو. رژیم غذایی کاملا فوق العاده دارم غذا های طبیعی مکمل های اصلی، مطالعات فراوان را در این زمینه انجام داده ام. بدنسازی یک بخش مهم زندگی ام هست اما متاسفانه چنان که میخواستم نشد. در تمام عضلات بدنم فقط بازو هایم رشد خوبی داشته. هیچ نوع برنامه تمرینی و رژیم غذایی نیست که امتحان نکده باشم اما بی نتیجه. خواستم به یک متخصص غدد مراجعه کنم که از سوماتروپین استفاده کنم اگر به مشورت متخصص غدد از سوما استفاده کنم چی خواهد شد؟ چیزی که من میخواهم و یا عوارض جانبی که هرگز نمی خواهم. حالا نظر شما مهم هست. سپاس فراوان ازینکه تجربیات تان را با دیگران شریک میسازید.

    • احمد جان سلام. در صورت کمبود هورمون رشد و با نظر پزشک می توان از سوماتروپین استفاده کرد. البته حتما عوارض جانبی خواهد داشت و بنده توصیه نمی کنم. با توجه به قد و وزنتان، افزایش وزنی در حدود 5 تا 6 کیلوگرم می تواند برایتان عالی باشد. چنانچه به لحاظ هورمونی مشکلی نداشته باشید، با استفاده از مکمل های ساده مانند کراتین می توانید به هدفتان برسید.
      پیشنهاد می کنم که سطح تستوسترون بدنتان را تست کنید تا احیانا کمبودی نداشته باشید. در صورت کمبود هورمون، روش های ساده ای برای بهبود آن وجود دارد که می توانید در اینجا درباره اش بخوانید.
      ضمنا از تمرین بیش از حد اجتناب کنید و اول اولیه رشد عضلات را رعایت کنید. در اینجا می توانید مطلب بنده در این خصوص را مطالعه کنید. نحوه تمرین و انتخاب وزنه هم در رشد عضلات موثر است. لطفا این مطلب را مطالعه کنید.

      موفق باشید

  5. سلام من ۱۶ سالمه ۵ماه دیگه میرم تو ۱۷سال به خاطر کرونا نمیرم باشگاه یعنی بسته است وگر نه میرفتم ۶۰کیلو وزنمه ۱۸۰قدمه ایپ بدنی اکتومورف هستم آیا در یک سال باقی مانده میتوانم شانه ها و باسن و دور کمر و همه جای بدنم راپهن و خوش فرم کنم؟البته خودم در خانه هالتر و وزنه و دمبل تهیه کردم ؟ وباشگاه باز شه میرم حتما

    • حمیدرضا جان سلام

      افزایش حجم عضلات یک فرآیند زمان بر است و علاوه بر تمرین، به شدت به برنامه تغذیه شما هم وابسته است. علاوه بر این، ژنتیک افراد و تفاوت های بدنی هم تاثیرگذار هستند و رشد عضلات برای همه به یک سرعت رخ نمی دهد. می بایست صبور و البته منظم باشید.

      موفق باشید

  6. زهیر هاشمی پور

    سلاممن ۱۴ سالمه با قد ۱۶۵ وزن ۴۵ در ورزش تکواندو ۶ سال هست که فعالیت دارمدایی بنده به نام جواد هاشمی پور یه بدن ساز خرفه ای هست ولی هر موقع بهش می گم که به من برنامه بده یه جوری من رو می پیچونه و میگذره اما من خیلی دوست دارم که چهار شونه بشم اما دایی من به من برنامه نمی ده بدن آماده ای دارم فقط به یه زره بدن سازی نیاز داره .به نظر شما من تو این سن بدنسازی را شروع کنم خوبه یه نه؟اگه جوابتو نه هست من از کی شروع کنم خوبه ؟

    • مدیر وبسایت

      زهیر جان سلام

      با توجه به اینکه در یک رشته ورزسی به صورت ادامه دار در حال تمرین هستید، بهتر است به جای بدنسازی عمومی، تنها بر روی بدنسازی تخصصی رشته خودتان تمرکز داشته باشید. با توجه به سن و سالتان برای چهارشانه شدن و رشد عضلات فرصت زیادی دارید.

      موفق باشید

  7. سلام روز بخیرممنون بابت وبسایتتون من سوالى که داشتم اینه که دمبل ها باید چند کیلو باشد ؟ و اینکه به مرور باید وزن اونها رو افزایش بدیم یا نه؟ چون من میخوان دمبل تهیه کنم و به خاطر شرایط پاندمى تو منزل این تمرینات شانه و سرشانه که شما لطف کردید دادید رو انجام بدم. محبت میکنید اگه من رو راهنمایى کنید.

    • مدیر وبسایت

      آریا جان سلام.

      بایت تاخیر در پاسخگویی عذرخواهی میکنم.

      وزن دمبل ها در ابتدا می بایست بسیار سبک انتخاب شود تا بدن بتواند خود را با آن به راحتی تطبیق بدهد و شما هم بتوانید بر روی نحوه درست اجرای حرکات تمرکز داشته باشید. به مرور با افزایش توان عضلات می توانید از دمبل های سنگینتر استفاده کنید. برای مطالعه در این خصوص اینجا کلیک کنید.

      موفق باشید

  8. این مسئله خیلی برای من مهمه لطفا هرچی در مورد تغذیه و ورزش برای افزایش عرض شانه بلدین رو بهم بگین

  9. سلام خدمت استادبنده پسری ۱۸ ساله هستم که عرض شانه ام ۴۰ سنتی متر است می خواستم بدونم با شروع بدنسازی به مدت ۳ یا ۴ سال عرض شانه ام را چقدر می توانم افزایش دهم؟با تشکر

    • با سلام

      بحث افزایش عرض شانه ها، تنها با حجیم کردن عضلات و ارتقای نحوه ایستادن افراد قابل انجام است. این کار نیاز به زمان نسبتا زیاد و استمرار دارد و نباید در کوتاه مدت به دنبال معجزه باشید. بنده تجربیات خودم را در این نوشته به سادگی نشر داده ام و کامیدوارم برای دیگران هم مفید باشد.
      در خصوص تغذیه، به طور کلی افزایش مصرف پروتئین در برنامه غذایی روزانه می تواند منجر به عضله سازی بهتر در طول زمان شود. در سایت چند مطلب عمومی در خصوص تغذیه وجود دارد که ممکن است برایتان مفید باشد. لطفا اینجا کلیک کنید.

      موفق باشید.

  10. سلام 26 ساله 192 قد و 90 کیلو وزن دارم میخوام حجم بگیرم هفته ای چند جلسه برم باشگاه؟

    • مهدی جان سلام

      برای افزایش حجم عضلات علاوه بر تمرین در باشگاه، نیاز به تنظیم برنامه تغذیه خود هم خواهید بود. به طور خلاصه برای افزایش حجم عضلات می بایست پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتری مصرف کنید.
      تعداد جلسات تمرینی می تواند 3 یا 4 جلسه در هفته باشد.
      موضوع مهم دیگر نحوه انجام حرکات تمرینی است به گونه ای منجر به رشد عضلات بشود. برای مطالعه در این خصوص اینجا کلیک کنید.

      موفق باشید

  11. سلام خسته نباشید
    من ۶۲ وزن و قد ۱۷۰
    میخواستم بدونم اگر همزمان بخوام عضلات سر شانه و ساق پا و باسن روز برم بازم همون یک بار در هفته رو پیشنهاد می‌کنید برای سرشانه‌؟!
    و اینکه ممنون میشم بگید برای عضلات ساق پا و پایین تنه چند روز در هفته در منزل لازم هست ؟

    • مهدیه خانم سلام

      واقعیت این است که تفکیک روزهای تمرینی و اینکه کدام عضلات را با همدیگر تمرین بدهیم، موضوع مناقشه برانگیزی است ولی بر اساس مطالعات بنده و تجربه های شخصی ام، بهتر است که روزهای تمرین پا، عضله بزرگ دیگری را درگیر نکنیم. البته این توصیه برای شرایطی است که یک تمرین نسبتا سنگین عضلات پا داشته باشیم. بنده خودم در روز تمرینات پا، کمی تمرینات شکم، پهلو و فیله کمر را انجام می دهم و عضله دیگری را تمرین نمی دهم. البته این توصیه برای کسانی است که تمرینات را به قصد افزایش حجم عضلات انجام می دهند و این مطلب هم با همین هدف نوشته شده است.
      چنانچه شما هدفتان حجم عضلات نیست و تنها به دنبال چربی سوزی یا بهبود قدرت و فرم بدنیتان هستید، نوع تمریناتتان می تواند متفاوت باشد و در یک روز تمرینی ممکن است که حتی کل عضلات بدن را درگیر کنید. در واقع این تصمیم بر اساس هدف هر فرد متفاوت خواهد بود.
      یک پیشنهاد در آخر دارم که برای بهبود عمومی عضلات پا شامل ساق، جلو و پشت ران، در هفته 2 یا 3 روز را به دویدن اختصاص دهید. دویدن آهسته به مدت 30-40 دقیقه در مسیری بدون شیب یا با شیب بسیار کم می تواند بسیار مفید باشد. دویدن در مسیر با شیب کم رو به بالا می تواند به زیبا کردن عضلات ساق پا بسیار کمک کند.

      موفق باشید

  12. سلام
    ایا هر روز تمرین کردن (برنامه تمرینی بالا) با ۱روز در هفته تمرین کردن تفاوت زیادی دارد؟
    و اینکه به جز این تمرین ها ایا باید تمرین های دیگری برای افزایش عرض شانه و سرشانه ها انجام بدیم یا همین کافی است ؟

    • جواد جان سلام

      پیشنهاد بنده انجام این تمرینات یک بار در هفته است. فرض بنده این است که شما سه یا چهار روز در هفته تمرینات با وزنه انجام می دهید و روزهای دیگر را برای تمرین دادن عضلات دیگر بدن صرف می کنید.
      دقت داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب دیدگی به عضلات، استراحت دادن به عضلات الزامی است. اگر تمرینات را با وزنه درست و به گونه ای انجام دهید که فشار لازم به عضلات بیاید، معمولا عضلات برای ترمیم خود به حدود یک هفته زمان نیاز دارند. عدم استراحت کافی عضلات منجر به آسیب دیدگی های مزمن می شود.

      موفق باشید.

  13. سلام من تیپ بدنی اکتومورف دارم یعنی بدنی کشیده ولاغر میخواستم بدونم اگه باتوجه به تیپ بدنیم کالری مورد نیاز بدنمو بتونم جذب کنم این اضافه وزنی که دارم بیشتر تو کدوم قسمته بدنم جمع میشه یعنی نمیخوام شکم بیارم عرض شانه هام بسیار کمه میخواستم بدونم باتمرینات ساده بدنسازی تو منزل میتونم برای شروع کارمو پیش ببرم؟

    • حسن جان سلام

      بدن شما با توجه جنس، سن، قد و وزن و میزان تحرکتان به یک مقداری از انرژی نیاز دارد که همین وزن را حفظ کند. به طور عمومی کالری اضافی دریافتی در آقایان به صورت چربی در ناحیه شکم و پهلو و در خانم ها در نواحی باسن و رانها تجمع می کند. البته علاوه بر میزان دریافتی کالری، نوع مواد غذایی مصرفی نیز اهمیت دارد. به طور کلی برای اینکه افزایش وزن پیدا کنید و این افزایش بیشتر در عضلات شما باشد، توصیه می شود که رژیم شما به صورت 50% پروتئین، 40% کربوهیدرات و 10% چربی باشد. دقت داشته باشید که این درصدها مربوط به کالری دریافتی هستند نه وزن مواد غذایی. مثلا اگر کالری موردنیاز شما 1200 است، 50% آن یعنی 600 کالری می بایست از منابع پروتئینی جذب شود.

      در خصوص تمرین منزل، قطعا می توانید با کمی خلاقیت و بررسی محتواهای خوبی که در اینترنت هم موجود است، کارتان را شروع کنید.

      موفق باشید.

  14. سلام وقتتون بخیر،این تمریناتی که گذاشتید برای افزایش عرض شانه چند روز در هفته بایستی انجام داده بشه؟ و اینکه تمام این تمرینات رو در یک روز باید انجام بدیم؟

    • با سلام
      بابت تاخیر در پاسخگویی عذرخواهی می کنم.

      تمرینات را می بایست یک بار در هفته و در یک روز تمرینی انجام دهید.

      موفق باشید

  15. سلام
    2تا سوال دارم
    مشکلی دارم که دکتر نمیخوام برم چون فقط با mri اونم شاید تشخیص بدهند
    میخواستم ببینم شما تجربه ای در موردش دارید؟
    مشکل اینه که ساعد دستم در قسمت رگهای نزدیک به استخوان زیرین مدتیه موقع وزنه زدن درد میگیره اول دست راستم بود حالا دست چپ هم هست
    ب مرور دردش توی زندگی روزمره هم خودشو نشون داد
    3 ماه تمرین نکردم دردش یادم رفت
    اما با ادامه ی ورزش دوباره برگشت
    وزنه رو سنگین کردم تا از رو ببرمش انصافا یه کم بهتر شد ولی در کل مجبورم مثلا وقتی میتونم 50 کیلو زیربغل بزنم 30 کیلو بزنم
    و دومین مشکلم اینه که سینه م اصلا رشد نمیکنه
    قبلا فوتبالیست بودم و پاهام خیلی خوبه
    اما در کل بالا تنه خوبی ندارم
    ممنون میشم راهنمایی کنید استاد

    • میثم جان سلام

      عذرخواهی می کنم که با تاخیر پاسخت را می دهم.
      پیشنهاد می کنم که برای مدتی از مچ بند استفاده کنید. نکته بعدی هم خم کردن درست مچ ها است. مفصل مچ ها می بایست بدون خم شدن به سمت چپ یا راست خم شود تا فشار حداقلی به غضروف ها وارد شود.
      برای رشد عضلات سینه پیشنهاد می کنم که این مطلب را مطالعه بفرمایید. ممکن با تغییر در رژیم تمرینی که در این مطلب به آن پرداخته ام به مرور به نتیجه مطلوب برسید.

      موفق باشید

  16. سلام وعرض خسته نباشیدخدمت استادگرامی
    یک سوال مهم درباره چربی سوزی داشتم وچربی های سینه راچگونه میشوداب کردوایازدن حرکاتی مانندپرس سینه و…به اب کردن ان کمک میکندممنون ازراهنماییتون

    • رضا جان سلام

      کم کردن چربی های موضعی کار بسیار سخت و البته زمانبری است. حرکاتی مانند پرس سینه عموما برای افزایش حجم عضلات کاربرد دارند ولی با همین حرکات هم می توان چربی سوزی داشت جنانچه رژیم حرکتی مناسب را اتخاذ کنید. پیشنهاد بنده استفاده از وزنه های سبک و تکرارهای زیاد است. مثلا می توانید پرس سینه را با وزنه های سبک و با 20 تکرار یا بیشتر انجام دهید.
      البته، قطعا برای چربی سوزی نیاز به انجام حرکات هوازی و همچنین رژیم غذایی مناسب است.

      موفق باشید

  17. سلام ۱۹ سالمه حدود ۳ ۴ ماه بدنسازی میرم ب نظرم صفحه رشدم هنوز باز باشه . بنظرتون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌اگ تستسترون بزنم برا حجم استخوانی خوبه؟ .. یا اگر زیاد بدنسازی اثر نکرده باشه شاید بخاطر کمبود تسسترون باشه؟ با اینکه تمام عوامل افزایش تستسترون انجام میدم

    • با سلام

      در زمینه هورمون رشد و نیاز به استفاده از آن می بایست با یک متخصص غدد مشورت کنید. بنده تخصصی ندارم.

      موفق باشید

  18. علی اصغر قطبی

    سلام من 16سالمه178قدمه64کیلو وزنمه شونه هام 40سانته ونسبت به قدم خیلی کمه وبه خاطر همین هیکل خوبی (روفرم) ندارم ومورد تمسخر قرار میگیرم میخام بدونم که آیا امیدی به بزرگ شدن شونه هام هست و اینکه چقدر طول میکشه. ی سوال دیگه ای هم داشتم که آیا در این سن خوردن مکمل کراتین وگینر زرری نداره باتشکرازشما

    • با سلام

      با توجه به سن شما، همچنان امکان رشد استخوانها وجود دارد. وزن شما کم است و بنده پیشنهاد می کنم بدون توجه به حرف دیگران به صورت مستمر به بدنسازی بپردازید و قطعا طی دو سال می توانید افزایش وزن خوبی داشته باشید که همراه با عضله سازی و بهبود فرم بدنیتان باشد.
      بهتر است فعلا مکمل استفاده نکنید ولی استفاده از مکمل هایی مثل کراتین ضرر خاصی ندارد. البته به شرطی که دستورالعمل استفاده را به درستی اجرا کنید.

      موفق باشید

  19. سلام خسته نباشید
    یه سوال اونم اینکه من 17 سالمه و نمیخوام عضلاتم رو حجم بدم بلکه میخوام استخوان ترقوه وکلن استخوان بندی بالاتنه ام پهن بشه چه راهها و ورزش هایی هست که بیشترین تاثیر رو داشته باشه؟
    ممنون ازاینکه وقت میگذارید و اهمیت میدید

    • سلام من حکمت الله استم ده باشگاه بدنسازی تمام بدنم زیبا شد جز شانه که هیچ بزرگ نمیشه بسیار خسته شدم لطفا روشی بگویین تا شانه های بزرگی داشته باشم

      • حکمت الله عزیز
        با سلام

        بنده در این متن برنامه تمرینی پیشنهادی برای افزایش عرض شانه ها را ارائه کرده ام. این برنامه قبلا توسط خود بنده مورد استفاده قرار گرفته است و بنده نتیجه قابل قبولی گرفته ام.
        نکته مهم استفاده از این برنامه در بلند مدت است که منجر به حجیم شدن لایه های عضلات شانه و بهبود فرم انها می شود و نتیجه اش افزایش عرض شانه ها است.

        موفق باشید

  20. سلام من 16سالمه میتونم باشگاه بدنسازی برم

    • امیر جان سلام

      جواب سئوال شما به طور کلی “بله” است ولی پیشنهاد می کنم که مطلب دیگری را که پیشتر نوشته ام در اینجا مطالعه کنید. ممکن است برایتان مفید باشد.

      موفق باشید

  21. سلام، 23 ساله و دارای قد 177 هستم.
    عرض شانه ام کوتاست و احتمال ژنتیکی بودن میدهم! پدرم دارای شانه های نسبتا کوچکی است ولی شانه های مادرم بزرگ
    در چواب پرسش ها گفتید که پروسه بزرگ کردن شانه، طولانی است. لطف کنید بگویید حداکثر چقدر طول میکشد؟
    آیا تمرین ها باید پیوسته انجام گیرد؟
    فقط کافیست تمریناتی که در این صفحه گفته ایید را انجام بدهیم؟ تا چه زمانی؟

    • ارسلان جان سلام

      این مطلب نتیجه تجربه چندساله بنده می باشد که در ابتدای متن هم به آن پرداخته ام. دقت کنید که قرار نیست با این تمرینات استخوان بندی شما تغییر کند بلکه هدف افزایش حجم عضلات و بهبود نحوه ایستادن و فرم بدنی است.
      قطعا به زمانی بیش از یک سال نیاز است تا نتیجه مطلوب را بگیرید و در این مدت به تمرینات ورزشی مستمر نیاز خواهید داشت.

      موفق باشید

  22. سلام
    من تقریبا ۱۸۵قدم و ۵۲وزنم و۱۹ ساله هستم آیا راهی برای انکشاف عرض بدنم است اگه هست لطف کنید جواب بدهین؟

    • با سلام

      برنامه تمرینی ارائه شده در اینجا قادر به ایجاد هیچگونه تغییری در استخوان بندی شما نیست! این برنامه تنها می تواند با حجیم کردم عضلات شانه ها و همچنین بهبود نحوه ایستادن به بهبود فرم بدنی شما منجر شود. در حقیقت بخشی از افزایش عرض شانه ها ناشی ار افزایش حجم عضلات و بخشی نیز ناشی از بهبود فرم ایستادن شماست.

      موفق باشید

  23. سلام چجور میتونیم فقط شانه هامون رو بزرگ کنیم دور کمرمون وشکممون همون طور که هست بمونه یعنی لاغر

    • داریوش جان سلام

      سئوال شما به نوعی اصلی ترین دغدغه آقایان ورزشکار است!
      بدیهی است که افزایش عرض شانه ها و حجیم کردن عضلات این ناحیه نیاز به زمان بسیار زیادی دارد. برنامه تمرینی ارائه شده در این نوشته برای افزایش عرض شانه ها مؤثر است و نباید تأثیر چندانی در عضلات پهلو و کمر بگذارد.

      موفق باشید

  24. سلام و خسته نباشید به شما و ممنون که آموزش هاتون رو به اشتراک میگذارین.من حرکت آرنولدی رو پسندیدم و انجام میدم فقط یک چیزی رو متوجه نمیشم، میشه بطور ساده بگین مفهوم “ست”! یعنی چی؟ مثلا شما فرمودین 3 تا ست هشت تایی.یعنی اینکه در روز سه نوبت 8 تا بزنیم؟

    • امیر جان سلام

      منظور از سه ست در اینجا این است که در هنگام انجام حرکت ورزشی، سه نوبت آن حرکت را انجام میدهید و در هر نوبت 8 تکرار را اجرا می کنید. فاصله زمانی بین ست ها چیزی در حدود 45 تا 90 ثانیه است که برای استراحت در نظر گرفته می شود.

      موفق باشید

  25. سلام خسته نباشی چیکار کنم عرض شانه هایم زیادتر شود .

    • میلاد جان سلام

      افزایش عرض شانه ها با انجام تمرینات ورزشی و در یک مدت زمان طولانی افزایش پیدا می کنند. بنده تجربه خودم را در این مطلب نوشته ام که ممکن است برای شما هم مفید باشد.

      موفق باشید

  26. با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرامی

    من از کول بدم میاد ولی خیلی دوست دارم شانه های کشیده و چهار شانه ای داشته باشم
    لطقا راهنمایی کنید

    متشکرم

  27. با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرامی
    من از کول بدم میاد ولی خیلی دوست دارم که شونه های چهار شونه و کشیده ای داشته باشم لطفا راهنمایی کنید.

    متشکرم

  28. درود بر استاد بزرگوار
    من مدتی ورزش رزمی میکردم. چند ساله کار نمیکنم. وزنم بالا رفته . چند وقتی هست باشگاه بدنسازی میرم. دوتا مشکل یا بهتره بگم دوتا سوال دارم. 1:ایا حرکتی هست باعث لاغر کردن گردن و سفت شدن زیر چانه بشه.
    2: من به شخصه از کول خوشم نمیاد. فقط میخوام سر شانه هام رشد کنن. چه حرکتی رو باید برم

    با سپاس از شما

    • شاهین جان سلام

      متاسفانه در مورد سئوال اول جوابی ندارم!
      در مورد سئوال دوم دقت داشته باشید که سرشانه همان کول است! احتمالا منظور شما عضلات شانه است. می توانم توصیه کنم که حرکات نشر را به صورت نشسته یا درازکش اجرا نمایید تا کمترین فشار ممکن به عضلات کول وارد شود و فشار به صورت ایزوله بر روی شانه وارد شود.

      موفق باشید

      • سلام
        در خصوص شانه های کشیده و چهار شانه راهنمایی کنید

        • با سلام

          بنده برنامه تمرینی جهت افزایش عرض شانه ها را ارائه و پیشنهاد کرده ام. به نظر بنده عضلات کول بسیار زیبا هستند و بدون آنها شانه های عریض چنگی به دل نمیزنند.

          موفق باشید.

  29. با سلام من چندین ساله ک تمرین دارم بطور پاره وقت اما ن دائم پاهام نصبت ب بالا تنه ام کوچتر هست چه حرکتی رو باید واسه پاهام بیشتر انجام بدم که به بالا تنه ام بخوره
    مچکرم

    • با سلام

      نمی توان حرکت خاصی را پیشنهاد داد. بدیهی است که برای افزایش حجچم عضلات پا نیاز به برنامه تمرینی مخصوص حجم دارید. برنامه ای با حرکات ترکیبی، وزنه های سنگین و تعداد تکرار کم.
      البته این یک راهنمایی کلی است و پیشنهاد می کنم برای جزئیات بیشتر با مربی خود مشورت کنید.

      موفق باشید.

  30. سلام خسته نباشید استاد عرض شانه بدن من خیلی کم هستش و طرف راست بدنم خیلی بزرگتر از سمت چپم هستش به گونه ای در لباس ها خیلی واضح معلومه لطفا یه راحل بهم معرفی کنید

  31. سلام من قدم 175 وزنم 53 19 ساله عرض شانه 40 باید عرض شانم چقدر باشه خوبه؟

    • مدیر وبسایت

      حسین جان سلام

      عرض شانه ها می بایست با دور کمر تناسب داشته باشد. البته تناسب با قد فرد هم دارای اهمیت است.
      به طور تقریبی می توان گفت که عرض شانه ها اگر حدودا یک و نیم برابر دور کمر باشد، نسبت بسیار خوبی است.
      پیشنهاد می کنم که خیلی به عددها توجه نکنید. بهترین راهنمای شما آینه است!

      موفق باشید

    • سلام خسته نباشید
      من ۱۷سالمه وقدم ۱۷۲سانتی متر و وزنم حدود ۶۵کیلو گرمه من حدود دوساله که تمرین حرفی میکنم ولی عرض شانه ام بر خلاف دیگر اندام هایم کوچک است مثلا دور بازوم چهل وسه سانته وسینه وشیش تکه ام عالی هست ولی عرض شانه کمه حدود ۵۰سانته می خواستم بدانم میشه عرض شانه ام حدود۷۰برسه راستی صفحه استخوانی هم بسته شده
      منظورم ینکه میشه حدود ۲۰سانتی متر توده عضله به شانه ام ازافه کنم ؟ لطفا دقیقا راهنمایی کنید ممنون ار مدیر محترم

      • رضا جان سلام

        اینکه به چه میزان میتوان بافت عضلانی در سرشانه ها اضافه کرد، سئوال سختیه و جوابش برای هرکسی متفاوته. ضمن اینکه به شرایط مختلفی مانند ژنتیک، نوع تمرینات، تغذیه و … بستگی داره.
        در یک بازه زمانی 2 ساله و با پیگیری مستمر، به نظرم می توانید در حدود 10 سانت افزایش عرض شانه را داشته باشید.

        موفق باشید.

  32. سلام
    در همین متن،در قسمت حرکت شماره دو، خط سوم نوشتید 🙁 یادتان باشد که زیبایی بالاتنه آقایان به ترکیب سرشانه و کول وابسته است) فکر کنم به جای کلمه (سرشانه) باید کلمه (شانه) نوشته شود چون سرشانه که همون کول میشه!! درسته جناب استاد؟

    • محمد جان سلام

      ممنون از دقت نظرت!
      این متن حدود دو سال پیش منتشر شده است ولی شما اولین نفر هستید که به این اشتباه اشاره کردید و بنده نیز اصلاح کردم.
      کلمه سرشانه با کلمه “شانه” جایگزین شد.

      موفق باشید.

      • سلام.بانویی شصت ساله هستم.عرض شانه ام کم است وکمی پشتم انحنا دارد.لطف کنید حرکاتی در منزل بادمبل یا کش به من پیشنهاد دهید.ضمنا مچهای دستن تنگی تونل کارپا دارد که یکی را عمل کرد ام ولی هنوز شصتم کارایی لازم را ندارد.سپاسکزار می شوم ورزشی هم برای آن معرفی بفرمایید.ب ا تشکر از لطفتون

        • با سلام

          متاسفانه بنده نمی توانم توصیه و پیشنهادی برای شما داشته باشم. بهتر است با یک متخصص طب ورزش و یا حرکات اصلاحی مشورت فرمایید.

          موفق باشید

  33. سلام‌ ببخشید کار کردن رشته بدن سازی وکیک بوکس‌ به صورت‌ ی شب بدن سازی و شب دیگر بو‌کس مشکلی برای بدن نداره‌

    • پوریا جان سلام

      عذرخواهی می کنم بابت تاخیر در پاسخگویی.

      ایراد خاصی وجود ندارد. البته بهتر است فردی که یک رشته ورزشی را به صورت حرفه ای دنبال می کند، تمرینات بدنسازی خاص آن رشته را نیز انجام دهد. این تمرینات را می توان در باشگاه های بدنسازی نیز اجرا کرد.

      موفق باشید.

  34. سلام
    شنا رفتن چقدر روی بالاتنه تاثیر میذاره؟
    من حدود 50 تا شنا پشت میرم البته سعی میکنم صحیح و درست برم

    • محمد جان سلام

      شنای سوئدی یکی از حرکات پایه ای برای تقویت عضلات سینه است. البته این حرکت علاوه بر رسینه بر روی عضلات پشت بازو و سرشانه هم فشار می آورد.

      موفق باشید

  35. سلام ببخشید یه سوال داشتم نظر شما در مورد مکمل های شرکت کارن چیه (ایرانیه ) خوبن؟ تازه میخام شروع کنم چه مکملی بهتره؟ لاغرم ولی شکمم دارم.لطفا جواب بدید

    • داریوش جان سلام

      مکمل های ایرانی مانند کارن محصولات خوب و مطمئنی هستند که مورد تایید وزرات بهداشت هم میباشند.
      به طور کلی استفاده از کمل در ابتدا توصیه نمی شود. بهتر است مدتی حدود 3 ماه را بدون مکمل خاصی تمرین کنید.

      موفق باشید

  36. سلام محمد هستیم من با دوماه رفتن ب بدنسازی چهار کیلو اضافه کردم ب نظرتون خوب هستش یا کمه ؟؟

    • با سلام

      بسته به پارامترهای مختلفی دارد و بنده نمی توانم اظهارنظر دقیقی داشته باشم.

      موفق باشید

  37. سلام‌ من ۱۶سالمه عرض شونه هام خیلی کمه ب نظرشما چه تمرینی انجام بدم

    • با سلام

      در اینجا یک برنامه تمرینی عمومی برای افزایش عرض شانه ها ارائه شده است که می توانید استفاده کنید.

      موفق باشید

  38. سلام علیکم
    من شنیدم عرض شانه هارو تحت هیچ شرایطی نمیشه تغییر داد
    از طرفی هم شنیدم شنا و بدنسازی هم عرض شانه رو زیاد میکنه
    من 176 قدمه 18 سالمه ولی سرشانه هام خیلی کوتاه و بدریخته
    چه ورزشی بکنم تا پهن بشن؟

    • رضا جان سلام

      منظور از افزایش عرض شانه ها در بدنسازی، افزایش حجم لایه های عضلانی نواحی شانه در کنار بهبود فرم بدنی و نحوه ایستادن فرد است. قطعا بعد از تکمیل رشد استخوانی، امکان تغییر در اسکلت بدن با ورزش وجود ندارد.
      برنامه تمرینی که در این نوشته ارائه شده است با همین هدف نوشته شده است.

      موفق باشید

  39. سلام خسته نباشید بنده ۲۸ سال سن با قدی ۱۷۸وزن ۷۶ تیپ بدنی اکتومورف هست تقریبا ۶ ماه میشه تمرین شروع کردم وزنم ۱ کیلو نیم اضافه شد اما ثابت مونده و علت اینکه خیلی دیر حجم میگرم نمیدونم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سمیر جان سلام

      قد و وزن شما نسبتا متناسب است. به هر حال چنانچه به دنبال افزایش حجم عضلات خود هستید می بایست علاوه بر تمرین، نسبت به تغذیه و میزان پروتئین مصرفی خود هم نظارت داشته باشید.

      موفق باشید.

  40. سلام خسته نباشید بنده با قدی ۱۷۸وزن ۷۶ تیپ بدنی اکتومورف هست تقریبا ۶ ماه میشه تمرین شروع کردم وزنم ۱ کیلو نیم اضافه شد اما ثابت مونده و علت اینکه خیلی دیر حجم میگرم نمیدونم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • با سلام

      نسبت قد و وزن شما مناسب است ولی اگر به دنبال افزایش حجم عضلات خود هستید باید به یاد داشته باشید که تنها تمرین کفایت نمی کند. موارد زیادی در رشد عضلا موثر است. پیشنهاد می کنم که این مطلب را مطالعه بفرمایید.

      موفق باشید

  41. سلام …خسته نباشید
    میخاستم بدونم با یک جفت دمبل و تمرینات بدون وزنه مثل شنا(ترکیب بشه با هم ) میتونم بدن هفتی و قشنگ بسازم؟؟؟
    یا حتما باید برای هفتی شدن به باشگا رفت و دستگاهای مختلف رو زد؟
    آیا با همین دمبل میشه هفتی کرد بدنو؟
    یاعلی

    • با سلام

      برای تمرین کردن در منزل به چیزی بیش از یک جفت دمبل نیاز دارید. البته به معنی نیست که امکانش وجود ندارد، بلکه با امکاناتی مثل یک جفت دمبل، یک نیمکت، بارفیکس و یک نیمکت می توان کارهای زیادی انجام داد. در این خصوص راهنمایی های بسیار زیادی در فضای مجازی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

      موفق باشید

  42. با سلام ممنون از راهنمایی های خوبتون ،من مدتیه که باشگاه بدنسازی میرم رشد خوبی داشتم فقط مشکلم اینه عضلات کول دارن بیش از حد بزرگ میشن و من از این حالت متنفرم هیچ حرکتی که مستقیما بخواد درگیر کنه کول رو انجام‌نمیدم اما با همون حرکات شانه هم رشد میکنه به نظر شما باید چیکار کنم؟

    • احسان جان سلام

      بسیاری از حرکات بدنسازی به صورت ترکیبی هستند یعنی بیش از یک گروه عضله را درگیر می کنند. در این خصوص می توانید به این مطلب مراجعه کنید.

      پیشنهاد می کنم که از حرکات ایزوله بیشتری در تمرینات شانه استفاده کنید. با تحقیق در اینترنت می توانید این حرکات را شناسایی کنید.

      موفق باشید.

  43. سلام خوبین
    من 15سالمه قدم 169و وزنم 69من برای جلو بازو و پشت بازو و افزایش حجم سینه دو سال است که کشتی میرم اما هیچ تغیر خاصی نکردم چون شنیدم که اگه 3سال بدنسازی بریم بعد 6ماه ولش کنیم بدنمون به همان حالت اول بر میگردد ولی حالا پشیمان شدم که کشتی رفتم و میخوام به بدنسازی در خانه در کنار کشتی بپردازم لطفا لطفا لطفا یه برنامه وزنه و ورزش در خانه به من بدین که تا عید بدنم خوش فرم شده باشه و هم جلو بازو هم عرض شانه ام زیاد بشه بدین لطفا و لطفا این کار را انجام دهین خیلی برای من مهمه بازم ازتون خواهش میکنم

    • امیر جان سلام

      بنده برنامه های تمرینی عمومی موردنظرم را در همین سایت ارائه کرده ام. متاسفانه امکان ارائه برنامه دیگری را ندارم. پیشنهاد می کنم که از همین برنامه ها استفاده کنید وبرای رسیدن به نتایج مطلوب صبور باشید.

      موفق باشید.

  44. سلام
    من ۱۵ سالمه و حدودا ۷ ماهی می شه که دارم کار می کنم و تاثیرش رو روی قسمت جلویی بازوهام می بینم، ولی خیلی تاتیری رو پشت بازوهام نداره. از کنار که نگاه می کنم عرضش متوسطه ولی از پشت خیلی لاغره. بنظر شما باید چی کارکنم؟؟

    • علی جان سلام

      معمولا عضله جلوبازو خیلی زودتر از پشت بازو خودش را نشان می دهد. دلیل آن هم کوچکتر بودن عضله جلوبازو است. برای داشتن یک بازوی زیبا داشتن پشت بازو حیاتی است. اگر از رشد عضله پشت بازوی خود راضی نیستید چند توصیه ساده دارم:
      – از تمرین دادن بیش از حد عضله اجتناب کنید. تمرین خود را تنها به سه حرکت محدود کنید.
      – ست آخر را تا می توانید سنگین اجرا کنید.
      – صبور باشید.

      موفق باشید

  45. سلام من قدم ۱۷۳ وزنم ۵۷ سنم ۱۷ عرض شانه هام کم و وزنم هم از حالت عادی ده کیلو نسبت به قدم کم هست الان یک ماه میشه که باشگاه میرم ولی حس میکنم برنامه ای که گرفتم در عرض شانه ام تاثیری ندارد

    • امیرجان سلام

      شما دیر اومدی و زود هم میخوای بری! یک ماه تمرین یعنی فقط کسب آشنایی با دستگاه ها و تمرینات مختلف و حداقل به زمانی بین 1 تا 2 سال برای نتیجه گرفتن نیاز دارید.

      موفق باشید

  46. سلام مدیر جان.یه سوال اگه ما این تمریناتی رو که گفتین و به اندازه ای که گفتین هر روز انجام بدیم حدودا چقدر طول میکشه که عرض شونه هامون یکم بیشتر شه؟

    • مهران جان سلام

      انجام این برنامه تمرینی به صورت روزانه غلط است. حداقل 3 روز فاصله باید بین روزهای انجام این تمرینات باشد.
      تجذبه شخصی بنده این است که در صورت طبیعی تمرین کردن چیزی بین 1 تا 2 سال مان نیاز است تا پهنای شانه هایتان افزایشی بین 2 تا 5 سانت داشته باشد. یکی از هم ترین دلایل بهبود عرض شانه ها، تصحیح فرم ایستادن افراد است که نتیجه ورزش مستمر است.

      موفق باشید

  47. سلام خدمت مدیر عزیز.خوشحالم که با سایت بروزتون آشنا شدم.خوشحالترم از اینکه با صبر و حوصله پاسخگویید.راستش من شونه های ظریف و کوچیکی دارم عرض شونه هام 34.من گردنم تقریبا بلنده و اینو دوس دارم و به هیچ وجه نمیخوام گردنم کوتاه شه یعنی ورزش های کول نمیخوام ممکنه فقط ورزشایی انجام بدم که سرشونم بزرگ شه؟من از کول بشدت بیزارم ولی متاسفانه باشگاه هایی که رفتم رو کول من تاثیر گذاشته نه سرشونه.و در نهایت بمن گفتن شما استعداد سرشونه ندارید و هرچقدر ورزش های سرشونه انجام بدین کولتون رشد میکنه.آیا این دیدگاه درسته؟و من درحال حاضر بدن سازی میرم ولی با وجود تاکید من روی اینکه کول نمیخوام باز بمن ورزش کول دادن.البته از این سایت منوجه شدم اون حرکتی که بمن دادن کوله.همون حرکت دوم شما که گذاشتید دمبل ها رو از کنار بدن بالا میاریم تا سرشونه.آیا ممکنه من حرکاتی که برای سرشونم دادن رو بهتون بگم شما بهم بگید کدوم کوله کدوم سرشونه؟و در نهایت من واقعا ناامید شدم احساس میکنم فقط کول میزنم نه سرشونه ىاقعا نمیدونم چیکار کنم.ممکنه راهنماییم کنید؟

    • سحرخانم سلام

      مهم ترین نکته برای شما آشنایی با عضلات شانه و سرشانه و تفاوت اینها با یکدیگر است. متاسفانه جواب این سئوال ساده و ابتدایی را بسیاری از افراد نمی دانند.
      پیشنهاد می کنم در ابتدا مطلبی که در خصوص سه عضله شانه نوشته ام را مطالعه بفرمایید. لطفا اینجا کلیک کنید.
      سرشانه یا همان کول یک عضله کاملا متفاوت است. البته بسیاری از تمریناتی که برای شانه یا سرشانه انجام میدهیم عضلات ترکیبی هستند و بیش از یک گروه عضلانی را درگیر میکنند. در این خصوص می توانید به این مطلب مراجعه بفرمایید.

      لطفا با مطالعه این دو مطلب و بررسی دقیق برنامه تمرینتان مجددا سئوالاتتان را با من در میان بگذارید.
      البته برای تمرکز بیشتر بر روی عضلات شانه تمرینات خاصی وجود دارد که در صورت تمایل برایتان توضیح خواهم داد.

      موفق باشید.

  48. سلام دوست عزیز من وزنم91 قد183 وعرض شانه های من به حدود20 سانت هست(فاصله ی گردن تا سرشانه کلاX شکل هست میخوام باز هم پهن تر کنم رکورد بشکنم راهی هست؟ ولی ازنظر من غیر ممکنه چون ژنتیک همکاری نخواهد کرد راهی دارید

  49. سلام دوست گرامی، من قدم183وزنم91 هست شانه های بسیار پهنی دارم اما میخوام باز هم پهن تر بشن راهی دارید آیا حرکاتی نظیر ددلیفت شانه را عریض میکنه یانه؟

    • هومن جان سلام

      برنامه ای که در اینجا ارائه شده است برای افزایش عرض شانه ها است ولی می توان با اضافه کردن چند حرکت دیگر این برنامه را تبدیل به یک برنامه کامل برای یک روز تمرین در باشگاه کرد.
      ددلیفت از حرکات موردعلاقه بنده است ولی ربط چندانی به عضلات شانه ندارد و بیشترین فشار را بر روی عضلات لوزی می آورد.
      البته اهمیت ددلیفت از جهت دیگری نیز قابل توجه است. اساسا انجام ددلیفت مخصوصا با وزنه های سنگین باعث افزایش هورمون تستوسترون در بدن می شود که به چربی سوزی و عضله سازی کمک می کند.

      موفق باشید

  50. سلام خسته نباشید ببخشید من 21 سالم هست قدم180 وزنم 61 کیلو هست عرض شانه هام کمه این ملطبو که گذاشتید انجام میدم که خدا کنه تاثیر گذار باشه ولی در مورد وزنم میخوام یه کم بیشترش کنم ولی برنامه غذایی خوبی ندارم میخواستم اگه میشه کمکم کنید 🙏🙏

    • سعید جان سلام

      به یاد داشته باش که افزایش عرض شانه ها بسیار زمانبر است و نباید عجله داشته باشی. در حقیقت افزایش عرض شانه ها نتیجه حجیم شدن عضلان شانه و بهبود فرم بدنی شما است که هر دو زمانبر هستند.
      در مورد تغذیه چند توصیه کلی به شما دارم:
      بنده قادر به ارائه برنامه تغذیه بدون بررسی دقیق شرایط هر فرد را ندارم ولی می توانم چند راهنمایی کلی ارائه کنم که با استفاده از آنها می توانی نتایج خوبی بگیری.
      در کل شش عنصر در هر برنامه غذایی باید وجود داشته باشد: پروتئین، کربوهیدرات، چربی، آب، ویتامینها و مواد معدنی
      سه عنصر اول یعنی پروتئین، کربوهیدرات و چربی انرژی بدن را تامین می کنند و به ساخت سلولها و بافت های بدن می پردازند. سه عنصر دیگر یعنی آب، ویتامین ها و مواد معدنی به کارکرد صحیح و بی اشکال اندام ها کمک می کنند.
      در این میان، آب مهم ترین عنصر از برنامه غذایی هر فردی است زیرا بدون آب، بسیاری از مواد دیگر کارایی خاصی ندارند و اصلا مورد استفاده قرار نمی گیرند. می بایست در طول یک شبانه روز حداقل 4 لیتر آب مصرف کنید!
      به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، چیزی در حدود 22 کالری در روز نیاز دارید تا در همین وزن باقی بمانید. برای افزایش وزن می بایست حداقل 10% بیشتر کالری جذب کنید. مثلا اگر 60 کیاوگرم وزن دارید، بدنتان به چیزی در حدود 1320 کالری در روز نیاز دارد که در همین وزن بمانید و برای افزایش وزن می بایست کالری دریافتی را به چیزی در حدود 1450 کالری افزایش دهید.
      تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید و روزانه 5 تا 6 وعده غذایی داشته باشید.
      برای افزایش وزن بهتر است کربوهیدرات بیشتری استفاد کند. پیشنهاد بنده این است که 50% کالری موردنیاز بدنتان را از کربوهیدراتها جذب کنید و 40% را از پروتئین. 10% باقیمانده را از چربی ها جذب کنید.

      موفق باشید

    • سلام ، میشه بگی تو سن 17 یا 18 سالگی قدت چقدر بود؟ از اون موقع قدت رشدی داشته؟

  51. سلام من ۱۷ سال سن دارم و قدم ۱۷۵ هست یک سال هست که به ورزش بدن سازی روی آوردم از این موقع دیگه حتی ۱ سانت هم رشد قدی نداشتم خواستم بدونم ممکنه دلیلش بدن سازی باشه؟؟

    • امیرجان سلام
      پیشنهاد می کنم که این مطلب مراجعه کنید. در خصوص امکان تأثیر بدنسازی بر رشد قدی نوشته ام که خواندنش خالی از لطف نیست!

      موفق باشید

  52. سلام
    من 20سالمه قدم 175 وزنم 47کیلو
    واقعا از لاغر بودن خسته شدم
    بدنی بشدت ظریف دارم
    ازمایش تیروئیدم دادم مشکلی ندارم
    دنبال یک برنامه غذایی هستم که توی مدت 3ماه به وزن ایده ال هستم هیچ مشکلی با چیزی ندارم فقط دنبال یک برنامه ام
    نیاز به مکملم باشه میگیرم ولی اطلاعاتی ندارم اصلا

    • سامیار جان سلام

      با توجه به اعداد و ارقامی که اعلام کردی، وزن ایده آل برای شما در حدود 70 کیلوگرم است. وزن فعلی شما با وزن ایده آل شما فاصله زیادی دارد. شما فرموده اید که مشکل تیرویید ندارید که خبر خوبی است ولی به یاد داشته باشید که علاوه بر تیرویید موارد مهم دیگری مانند هورمون تستوسترون نیز می تواند بر وزن شما اثرگذار باشد.

      با فرض اینکه جنابعالی هیچ مشکلی به لحاظ هورمونی ندارید چند توصیه کلی دارم:
      1- افزایش وزن می بایست تدریجی صورت بگیرد تا از فشار به اندامهایی مثل قلب، کبد و کلیه جلوگیری شود.
      2- صادقانه بگویم که افزایش وزن از طریق مکمل های ورزشی به این میزان بسیار خطرساز است و بنده توصیه نمی کنم. چنانچه میزان افزایش وزن موردنیاز شما در حدود 4-5 کیلوگرم بود می توانستم با چند توصیه بسیار راحت و ارزان کمکتان کنم ولی این میزان افزایش وزن بیشتر از دانش و تجربه بنده است.
      3- بهتر است که به یک متخصص تغذیه مراجعه نمایید تا بتوانید با روشی اصولی وزنتان را به وزن ایده آل نزدیک کنید و سپس در صورت تمایل کار با وزنه را آغاز کنید تا فرمتان را بهبود دهید.
      4- آخرین توصیه ام صبوری است! شما بسیار جوان هستید و زمان زیادی برای بهبود شرایط فیزیکی خود دارید پش نباید با عجله کردن به بدنتان آسیب بزنید.

      موفق باشید

  53. با سلام ووقت بخیر.
    سوالی داشتم ازحضورتون؛ من از اندازه ی عرض شونه هام راضی هستم اما برای آوردن کول کدوم حرکات تاثیرگذارتر هستند؟؟ قد: 170 وزن: 60 سرشانه: 44
    با سپاس.

    • یاسمین خانم سلام

      برای فرم دادن به عضلات کول یا همان ذوزنقه ای، می توانید حرکت Shrug با دمبل یا با هالتر را به برنامه تمرینی شانه و سرشانه اضافه کنید. ارتباط عضلات مختلف ناحیه شانه و سرشانه با یکدیگر بسیار زیاد است و تفکیک حرکات بر مبنای یک عضله خاص منجر به نتیجه مطلوبی نمی شود. البه این توصیه بر مبنای تجربه شخصی بنده است.
      توصیه می کنم که حداقل 4 حرکت را در برنامه تمرینی خود برای شانه و سرشانه در نظر بگیرید.

      موفق باشید

  54. سلام ممنون مطلبتون واقعا مفید بود.من 17 سالمه قدم 180 وزن 65 بخاطر فشردگی دروس نمیتونم مداوم باشگاه برم میخواستم بدونم اگه تابستون برای افزایش حجم تمرین کنم بعد تا کنکور 98 دست نگه دارم و بعد از اون تمرین مداوم رو شروع کنم تاثیر داره و اگه داره ممنون میشم لطف کنید بگید با چه تمرینات و مکمل هایی.

    • علی جان سلام

      با توجه به شرایط شما، بهتر است که رفتن به باشگاه را فعلا فراموش کنید. ان شالله بعد از کنکور زمان زیادی خواهید داشت که به باشگاه بروید. البته پیشنهاد می کنم که در منزل تمرینات ورزشی مانند شنا، بارفیکس و شکم را انجام بدهید که چندان هم وقتی نمی گیرد.
      برای به دست آوردن بهترین نتیجه با کمترین آسیب، می بایست به طور مداوم ورزش کرد و برنامه بلندمدت داشت. بنده به هیچ عنوان توصیه نمی کنم که در یک مدت کوتاه چندماهه فشار زیادی به بدن بیاوریم.
      شما بسیار جوان هستید و زمان بسیار زیادی برای بهبود فیزیک خود خواهید داشت.

      موفق باشید.

  55. با سلام.ممنون بابت زحماتی که میکشید.بنده افتادگی شانه از سمت راست دارم یعنی شانه سمت راست بنده کوچکتر و پایینتر از سمت چپ هست اگر حرکت اصلاحی هست لطف بفرمائید بگید تا انجام بدم

    • مهدی جان سلام
      بابت تاخیر در پاسخگویی عذرخواهی میکنم.

      برای مشکل شما که نامش شانه های نابرابر است، حرکات اصلاحی مختلفی وجود دارد که بنده چند مورد را در اینجا توضیح می دهم.
      تمرین کششی:
      1- از میله بارفیکس به حالت ثابت آویزان شوید. سعی کنید تا زمانی که توان دارید خود را آویزان نگه دارید. این حرکت را در روز سه بار تکرار کنید.
      2- هر دو دست را از پهلو به بالای سر ببرید و در یکدیگر قفل کنید. تلاش کنید که تا حد امکان آنها را به سمت بالا بکشید. کشیده شدن عضلات زیربغل نشانه اجرای صحیح حرکت است.
      3- تمرین شماره 2 را می توانید به صورت درازکش نیز انجام دهید. در این حالت دستها به سمت بالا و عقب کشیده می شوند و تلاش می شود که پشت دستها بر روی زمین قرار بگیرد. آرنجتان خم نشود.

      تمرین تقویتی:
      1- در وضعیت ایستاده تلاش کنید که شانه افتاده را به سمت بالا ببرید.
      2- در وضعیت ایستاده، با شانه پایین تر به یک توپ فوتبال یا والیبال ضربه بزنید تا توپ به طرف بالا برود.

      موفق باشید

  56. سلام
    سپاسمندم از مطلب مفید و متفاوت
    ممکن هست لطفا تغذیه و نوشیدنی مناسب، بعد از حرکات آرنولدی را بفرمایید؟

    سپاسگزارم از توجه تان
    ستاره جاوید

    • ستاره جان سلام

      ممنون از نظر محبت آمیز شما.

      اصولا تغذیه ورزشی ربطی به حرکات انجام شده در طول تمرین ندارد و به عواملی مانند نوع ورزش، زمان انجام ورزش، فیزیک فرد و … دارد.

      به طور کلی برای عضله سازی بهتر است که طی 30 دقیقه بعد از تمرین پروتئین و کربوهیدرات به بدن برسانید. با توجه به زمان محدودی که برای این کار وجود دارد، توصیه می شود که نوشیدنی پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید. به عنوان مثال می توانید پودر مکمل کراتین مونوهیدرات را به عنوان یک مکمل پروتئینی مصرف نمایید.
      البته اگر به دنبال حجم عضلانی بیشتری هستید، می توانید علاوه بر کراتین، از پور مکمل Whey نیز استفاده کنید.

      اگر هم تمایلی به استفاده از مکمل ندارید، توصیه میکنم که بعد از تمرین شیر بنوشید و یک تکه کوچک شکلات مصرف کنید.

      موفق باشید.

      • سلام من ۱۶سالمه قدم۱۷۴ ولی وزنم۵۵
        میخوام بدونم تو عرض دوماه با مکمل و ورزش منظم میتونم چقد افزایش وزن داشتم باشم
        ممنون میشم راهنمایی کنید

        • محسن جان سلام

          اگر به تازگی ورزش را شروع کرده باشید، با تغذیه مناسب و تمرین مرتب می توانید طی دو ماه تا حدود 3 تا 4 کیلوگرم افزایش وزن داشته باشید.

          موفق باشید.

  57. سلام، امیدوارم حالتون خوب باشه
    میخواستم بپرسم بدنسازی باعث رشد استخون بندی هم میشه؟ و به این شکل عرض شونه رو بزرگتر کرد. اگه میشه برای این کار برنامه فول بادی بهتر است یا اسپلیت؟ تشکر

    • حسن جان سلام

      رشد استخوانی به عواملی مثل ژنتیک و تغذیه ارتباط دارد و نهایتا در 25 سالگی به اتمام می رسد. تمرینات بدنسازی به رشد عضلات شانه و سرشانه کمک می کنند و با بهبود نحوه ایستادن و فرم عضلات، باعث پهن تر شده شانه ها می شوند.
      بنده قبلا مطلبی در خصوص ارتباط بدنسازی و توقف رشد استخوانی نوشته ام که مطالعه آن می تواند به درک بهتری از فرآیند رشد استخوانها کمک کند. برای مطالعه آن مطلب اینجا کلیک کنید.

      موفق باشید

  58. سلام
    ممنون از مطالب خوبتون
    میخاستم بگم که من از ١٣ سالگی وارد بدنسازی شدم
    در یک سال اول رشد قدی خیلی خوبی داشتم و در ١۴ به ١٧۶ رسیدم ولی الان که ١۵ ساله شده ام طی یک سال تنها۴ سانت افزایش قد داشتم
    برای رشد قد در مورد هورمون hgh تحقیق کردم ولی متوجه شدم عوارض زیادی داره
    خاستم نظر شما رو در مورد مصرف و عوارض ان بدونم

    • آروین جان سلام

      با توجه به سنتان، شما از قد نسبتا بلندی برخوردار هستید و همچنان هم امکان افزایش قدتان به صورت طبیعی وجود دارد. در خصوص استفاده از هورمون HGH بهتر است با یک متخصص غدد مشورت کنید. البته بنده شما را بی نیاز از این هورمون می بینم و توصیه می کنم فراموشش کنید و ریسک عوارضش را نپذیرید!

      موفق باشید

  59. سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم مدت زمان رشد و پهن شدن شانه ها با برنامه ای که ارایه دادید و کلا به طور طبیعی چقدر هستش ؟

    • حسین جان سلام

      اگر تمرینات ورزشی را به طور مرتب اجرا نمایید، بسته به شرایط ژنتیکی بدنتان بین یک تا دو سال زمان نیاز دارید تا چیزی در حدود 2 تا 5 سانتیمتر به عرض شانه هایتان بیفزایید. این اعداد بر مبنای تجربه شخصی خودم و بررسی های دیگری که بنده مطالعه کرده ام، در اینجا ارائه می شود.

      موفق باشید

  60. با سلام. من مردی 31 ساله هستم. 165 قدم و وزنم 70 کیلو است. متاسفانه هم مشکل پای پرانتزی دارم و هم شانه هام به شدت به سمت پایین افتادگی داره. منو همسرم هم قد هستیم ولی شانه های من 10 سانت پایینتر از شانه های ایشونه. ایا راهکاری برای بهبود ظاهر من هست؟

    • ساسان جان سلام

      مشکل شما افتادگی شانه است که می تواند دلایل متعددی همچون دلایل ژنتیکی و … داشته باشد. با توجه به سنتان، قطعا با انجام تمرینات اصلاحی می توانید این وضعیت را بهبود دهید و از افتادگی شانه هایتان به شکل خوبی بکاهید. نکته اصلی صبر و حوصله است زیرا تمرینات اصلاحی معمولا زمانبر هستند و می بایست آنها را برای مدتی طولانی و منظم اجرا کنید.
      پیشنهاد می کنم که به یک متخصص طب ورزش و یا حرکات اصلاحی مراجعه کنید و مشورت بگیرید. البته در اینجا بنده هم چند تمرین را جهت انجام در منزل یا باشگاه به شما پیشنهاد می کنم. تمرینات به دو دسته کششی و تقویتی تقسیم می شوند.

      تمرینات کششی:
      1- از میله بارفیکس به حالت ثابت آویزان شوید. سعی کنید تا زمانی که توان دارید خود را آویزان نگه دارید. این حرکت را در روز سه بار تکرار کنید.
      2- هر دو دست را از پهلو به بالای سر ببرید و در یکدیگر قفل کنید. تلاش کنید که تا حد امکان آنها را به سمت بالا بکشید. کشیده شدن عضلات زیربغل نشانه اجرای صحیح حرکت است.
      3- تمرین شماره 2 را می توانید به صورت درازکش نیز انجام دهید. در این حالت دستها به سمت بالا و عقب کشیده می شوند و تلاش می شود که پشت دستها بر روی زمین قرار بگیرد. آرنجتان خم نشود.

      تمرین تقویتی:
      1- در وضعیت ایستاده تلاش کنید که شانه هایتان را به سمت بالا ببرید و با کمی مکث به حالت اول برگردانید.
      2- در وضعیت ایستاده، با شانه به یک توپ فوتبال یا والیبال ضربه بزنید تا توپ به طرف بالا برود. این کار را با هر کدام شانه ها جداگانه انجام دهید.

      موفق باشید

  61. برنامه بسیار علمی وجالبی دارید ضمن خسته نباشیداگر امکان دارد زحمتی بکشید که در تلگرام هم بتونیم استفاده کنیم

  62. سلام وقتتون بخیر.شما فرمودید رشد استخوانی تا سن ۲۵ سالگی به پایان میرسه و من الان ۲۰ سالم هستش.برای افزایش حجم قفسه سینه و افزایش پهنای استخوان شانه ها باید چه کار کنم؟

    • هومن جان سلام
      عذرخواهی میکنم بایت تاخیر در پاسخگویی.

      اگر به دنبال افزایش حجم قفسه سینه با افزایش طول استخوانها هستید، بهترین کار مراجعه به یک متخصص غدد است تا شما را به درستی راهنمایی کند.

      موفق باشید.

  63. سلام من در سن بلوغ زمانیکه سر پستانها صفت میشه آنها را فشار میدادم بر حسب عادت بد الان ۲۸ سالمه اونا موندم به پزشک مراجعه کردم میگه مشکل نداره ولی فرم سینه من رو بد نشون میده چیکار کنم

    • بهنام جان سلام

      متاسفانه در این خصوص اطلاعاتی ندارم و کمکی نمی توانم بکنم.
      بهتر است با پزشکان دیگری نیز مشورت کنید.

      موفق باشید.

  64. سلام خسته نباشی اقای مدیر من سنم 29 قدم 180 وزم 87 از اندام خوبی برخوردارم فقط دنبال یه برنامه تمرینی برای حجم بیشتر هستم هم برنامه غذایی هم مکمم خیلی خوبه

  65. سلام آقا مدیر. نظرتون با ورزش بُکس چیه؟ بنظرتون اثر بخش هست برای این مورد؟

    • افسانه خانم سلام

      بنده آشنایی خاصی با رشته بوکس ندارم و در این زمینه کمکی نمی توانم بکنم. تنها از تماشای مسابقات حرفه ای بوکس لذت می برم!

      موفق باشید.

  66. سلام
    من شانه های بسیار باریک دارم و مشکل دیگه ای که دارم فیله های کنار ستون فقرات کمرم جمع شده و در واقع کمرم بسیار باریک هست و حالت قوز پیدا کرده
    یک هفته هست شروع به تمرین در باشگاه کردم با توجه به سنم که ۳۲ساله هستم امکان اصلاح فرم بدنم وجود داره؟و اینکه چقدر زمان میبره؟چندماه؟

    • مرضیه خانم سلام

      قطعا امکان اصلاح فرم بدنی وجود دارد. البته ناهنجاری های استخوانی را نمی توان تنها با ورزش بهبود داد.
      بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت نمایید و تحت نظر ایشان حرکات اصلاحی را برای رفع قوز پشت آغاز کنید.

      موفق باشید

  67. با عرض سلام و خسته نباشد خدمت شما
    سوالی داشتم:
    من قدم188 و وزنم66کیلو و سنم19 هستش میخواستم بپرسم که آیا رفتن به بدنسازی به من در مورد افزایش وزن و حجم عضله ها کمک میکنه یا نه؟
    دیگه کلا نامید شدم

    • رضا جان سلام

      با توجه به سن شما، قطعا می توانید با یک برنامه ریزی درست و هدفگذاری منطقی به اندامی متناسب دست پیدا کنید.
      برای شروع می توانید به این مطلب مراجعه کنید.

      موفق باشید

  68. سلام خسته نباشید

    میخواستم بدونم هورمون سوماتروین چیه ایا میشه با اون استخوان بدن رو درشت کرد.
    استخوان بندی من اکتومورف هست.ایا میتونم سینه و شانه کلا بالا تنه عریضتری نسبت به پایین تنه بدست بیارم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین.

    • علیرضا جان سلام

      هورمون رشد که با نام Somatotropin نیز شناخته می شود، به صورت آزمایشگاهی نیز تولید می شود. تولیدکنندگان مختلف نامهای تجاری خاص خود را برای این محصول انتخاب می کنند و به بازاریابی آن می پردازند.
      استفاده از هورمون رشد تنها به صورت تزریقی برای برخی از نارسایی ها در کودکان و بزرگسالان تجویز می شود. ممکن است قرص یا کپسول هایی هم در بازار ببینید ولی تاکنون هیچ تحقیقی موثر بودن این هورمون به صورت خوراکی را تایید نکرده است.
      در بزرگسالان برای جلوگیری از نابودی عضلات در افراد مبتلا به ایدز از این هورمون استفاده می کنند.
      در کودکان نیز برای درمان عدم رشد قدی گاها از این هورمون بهره می برند. این رشد استخوانی در افراد بالغ غیر ممکن است که دلیل اصلی اش قفل شدن صفحات رشد است. در این خصوص می توانید این مطلب را مطالعه بفرمایید. معمولا بعد از 25 سالگی تغییر در استخوان بندی غیرممکن است و برای بهبود فرم بدنی می بایست ورزش کنید و برنامه غذایی مناسب داشته باشید.
      قطعا می توانید بالاتنه عریض تری بسازید ولی این موضوع بسیار زمانبر است و نیاز به ممارست دارد.

      به هیچ عنوان توصیه نمی کنم که بدون مشورت با یک متخصص غدد از این هورمون استفاده کنید.

      موفق باشید

  69. یه سوال دیگه هم داشتم جناب یه دوره برداشتم گلوتامین،گینر،کراتین،آمینو چجور مصرف کنم که تداخل نداشته باشه مثل گلوتامین و کراتین(بدنم لاغر میخوام عضله سازی کنم)

    • مسعود جان سلام

      سئوال جالبی را مطرح کردید. در خصوص کراتین و گلوتامین توجه به این موضوع مهم است که سلول های گیرنده این دو ماده در بدن متفاوت هستند و در نتیجه تداخلی رخ نمی دهد. کراتین خود از دو آمینو اسید ساخته می شود فلذا تداخلی با آمینواسیدها ندارد.
      در خصوص تداخل پروتئین با دیگر مکمل ها نیز مورد خاصی وجود ندارد. تنها موردی که باید در نظر گرفت این است که آنتی بیوتیک ها عمدتا با پروتئین تداخل دارند.

      در خصوص مصرف عموما می توان از الگوی زیر استفاده کرد:
      پروتئین: ابتدای روز و بعد از تمرین (در روزهایی که تمرین نمی کنید قبل از خواب مصرف کنید)
      آمینو اسید: ابتدای روز
      کراتین: قبل و بعد از تمرین
      گلوتامین: ابتدای روز، بعد از تمرین و قبل از خواب
      با توجه به میزان مصرفی که برای شما تجویز شده است، می توانید وعده های مصرف خود را زمان بندی کنید. ممکن است که یک ماده را تنها یک بار و دیگری را سه بار مصرف نمایید.

      موفق باشید

  70. سلام وقت بخیر من دوره قبل کراتین کپسولی استفاده کردم الان حدود دو ماه از دوره قبل میگذره الان کراتین اوپتیموم گرفتم آیا نیاز به بارگیری میباشد با توجه به دوره قبل؟

    • مسعود جان سلام

      بارگیری کراتین یک بحث اختیاری است که به شما کمک می کند طی 5 الی 7 روز، سطح کراتین سلولهای عضله را به حالت اشباع برسانید. در صورت عدم انجام بارگذاری و استفاده معمولی از مکمل کراتین، حدود 30 روز زمان لازم است تا میزان ذخایر کراتین به سطح اشباع برسد.
      در پاسخ به سئوال جنابعالی، باید بگویم که طبق تحقیقات انجام شده بین یک هفته تا یک ماه پس از توقف استفاده از مکمل کراتین، سطح ذخایر کراتین سلولها به سطح قبلی برمی گردد.
      دقت کنید که کراتین را اگر به میزان توصیه شده یعنی حدود 3 تا 5 گرم در روز مصرف نمایید، مصرف آن بدون توقف و اصطلاحا سیکل پاک سازی هم مشکل خاصی ندارد و تحقیقات علمی که در این خصوص صورت گرفته است عوارض خاصی را نشان نمی دهد.

      موفق باشید

  71. سلام خسته نباشید استاد بزرگ مدبر خوشحال ازین که سایت خوبی ساختید همه میتونن مشکلات شو بر طرف کنند میشه بگوید چی نو مکمل استفاده کرد تا بتوانیم قدرت ما افزایش یابد ..اگه بیخوایم از بازار پروتین یا کراتین بگیریم ..مشکیل نیست تا جایی میدونیم که همه مکمل ها ضرر جانیبی هم داره ..با احترام رهنمایی بکونید متشکرم

    • آصف جان سلام

      همانطور که میدونی مکمل های ورزشی بسار زیادی در بازار وجود دارد و بنده با همه آنها آشنایی ندارم. البته به طور کلی دو مکمل را می توانم به شما توصیه کنم. مکمل اول پودر پروتئین است و مکمل دوم پودر کراتین.
      اگر بخواهم خیلی خلاصه بگویم، پودر پروتئین به عضله سازی کمک می کند و پودر کراتین به بازسازی بافت های عضلانی بعد از تمرینات سخت. البته چنانچه به افزایش زیاد عضلات علاقه ندارید، می توانید تنها از کراتین استفاده کنید.
      بهترین مارک موجود در بازار ON است که می توانید از داروخانه ها تهیه بفرمایید.

      موفق باشید

  72. سلام فرق بین حجم عضلانی سینه و حجم قفسه سینه چیه

    • رضا جان سلام

      سئوال جالبی پرسیدی.
      وقتی صحبت از حجم قفسه سینه می شود، منظور استخوان بندی قفسه و دنده هاست که محل قرار گیری اندامهایی مانند قلب، ریه و معده است. این حجم توسط دنده های سینه افراد محدود می شود. برای افراد بالغ معمولا نمی توان تغییری در این حجم ایجاد کرد.
      در خصوص حجم عضلانی سینه، اشاره به بافت عضلانی است که بر روی استخوانهای قفسه سینه قرار می گیرد و فرد می تواند با انجام تمرینلات ورزشی حجم این عضلات را افزایش دهد.

      موفق باشید

  73. سلام استایل بدن من اکتومورف هست و سی سالمه میخاستم بدونم تو این سن میشه عرض شونه ها رو زیاد کرد یا نه ..استخوان ها رشد میکنن یا نه

    • فرزاد عزیز سلام

      مطابق مقالات علمی گوناگون رشد استخوانها در سن تکمیل بلوغ پایان می یابد و نهایتا تا سن 25 سالگی رخ میدهد. تنها در موارد نادری که دچار مشکلات هورمونی هستند، این رشد بعد از سن بلوغ هم ادامه پیدا می کند.
      تنها راهی که میتوانید با آن عرض شانه هایتان را اضافه کنید، حجیم کردن عضلات شانه و بهبود فرم بدنیتان است. برنامه ای که در این نوشته ارائه شده است همین هدف را دنبال میکند.

      موفق باشید.

  74. سلام ببخشید من عرض شانه های کمی داریم و شانه هایم رو به پایین است راهکاری دارید که این مشکل حل شه؟

    • جاوید عزیز سلام

      برنامه ارائه شده در این نوشته برای افزایش عرض شانه هاست.
      برای افتادگی شانه ها بهتر است قبل از انجام تمرینات ورزشی، به یک متخصص ارتوپد یا متخصص طب ورزش مراجعه کنید تا با انجام حرکات اصلاحی به بهبود فرم بدنی شما کمک کنند.

      موفق باشید

  75. سلام دوست عزیز من از بچگى بدن مناسبى داشتم الان هم بازو هاى خوش فرم و بدن لاغر با عضلات شکهم صفت دارم ولى از همون بچگى من شانه هاى بسیار بسیار کوچکى داشتم به طورى که نسبت به قد بلندم و هیمان شانه هام خیلى در چشم و مسخره بود و هنوز این مشکل رو دارم هرچى با انجام شنا (ولى با تعداد خیلى کم) کم تر شده ولى هنوز این مشکل رو دارم میخواهم برنامه اى براى فقط پهن شدن شانه به طورت قطعى و سریع بگى عزیزم

    • امیر جان سلام

      در همین مطلب برنامه ای برای افزایش عرض شانه ها ارائه شده است. قطعا این اتفاق در طی یک یا دو ماه شدنی نیست و برای رسیدن به این هدف می بایست زمان زیادتری در نظر بگیرید و به طور مداوم تمرین کنید.
      در هر حال چنانچه شما به دنبال یک روش سریع تری هستید، متأسفانه بنده بلد نیستم.

      موفق باشید

  76. سلام.من سخت تمرین میکنم نمیخوام عضلاتم حجم پیدا کنه میخوام فقط قوی و سرعتی بشه چون فوتبالی کار میکنم چه مکملی میتونم مصرف کنم ک حجم دهنده نباشه فقط قدرت و زیاد کنه؟
    ممنون

    • شایان جان سلام

      با توجه به اینکه فوتبال یک ورزش استقامتی به حساب می آید، پیشنهاد بنده استفاده از پروتئین، گلوتامین و کراتین است. البته پروتئین را برای مدت محدودی مصرف کنید، مثلا یک تا دو ماه و پس از آن تنها کراتین و گلوتامین را مصرف نمایید.
      البته پیشنهاد من این است که ابتدا با مربیان فوتبال خود در این خصوص مشورت نمایید.

      موفق باشید

  77. با سلام وخسته نباشید خدمت شما
    سوال من در مورد خرید مکمل بدنسازیه .
    میخواستم ببینم با 250 هزار تومان کراتین و کربو پروتیین بخرم.
    به نظر شما مارک کراتین و کربو پروتیین چی باشه بهتره ؟؟؟؟؟

    قدم 178
    سن 21
    وزن 58

    با تشکر از شما

    • علی جان سلام

      بنده پیشنهاد می کنم که از محصولات شرکت ON یا Optimum Nitrition استفاده کنی که به عنوان بهترین برند در زمینه مکملها شناخته می شود.
      با بودجه ای که شما علام کردی امکان خرید پروتئین 900 گرمی و کراتین 300 گرمی وجود دارد.

      موفق باشی

      • خیلی ممنون
        من یک مکمل کراتین مارک on خریدم اما درمورد بارگیری و مصرف بعد از بار گیریش چیزی نمی دونم اگه امکانش هست راهنمایی کنید .

        ممنون از لطفتون . . .

        • علی جان سلام مجدد

          بر اساس آخرین تحقیقات علمی صورت گرفته فرق چندانی بین مصرف کراتین قبل یا بعد از تمرین نیست. البته به نظر می رسید که مصرف بعد از تمرین می تواند کمی مفیدتر باشد که البته نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

          به نظر می رسد که مصرف بهینه کراتین بین 3 تا 5 گرم در روز است. البته معمولا بین 5 تا 7 روز به عنوان دوره بارگیری بدن در نظر گرفته می شود و در این مدت کمی بیشتر از مصرف معمول کراتین مصرف می کنید تا سلولهای بدن اشباع شوند. بعد از دوره بارگیری، مصرف بیشتر به شما کمک چندانی نمی کند و تنها پولتان را دور می ریزید.

          موفق باشید.

  78. سلام وقت بخیر. اگه میشه چنتا حرکت و روش تمرینی یا توصیه برای افتادگی شانه ها توضیح بدید. باتسکر

    • امیر جان سلام

      برای این موضوع حرکات اصلاحی مختلفی وجود دارد که بنده چند مورد را در اینجا توضیح می دهم.
      تمرین کششی:
      1- از میله بارفیکس به حالت ثابت آویزان شوید. سعی کنید تا زمانی که توان دارید خود را آویزان نگه دارید. این حرکت را در روز سه بار تکرار کنید.
      2- هر دو دست را از پهلو به بالای سر ببرید و در یکدیگر قفل کنید. تلاش کنید که تا حد امکان آنها را به سمت بالا بکشید. کشیده شدن عضلات زیربغل نشانه اجرای صحیح حرکت است.
      3- تمرین شماره 2 را می توانید به صورت درازکش نیز انجام دهید. در این حالت دستها به سمت بالا و عقب کشیده می شوند و تلاش می شود که پشت دستها بر روی زمین قرار بگیرد. آرنجتان خم نشود.

      تمرین تقویتی:
      1- در وضعیت ایستاده تلاش کنید که شانه افتاده را به سمت بالا ببرید.
      2- در وضعیت ایستاده، با شانه پایین تر به یک توپ فوتبال یا والیبال ضربه بزنید تا توپ به طرف بالا برود.

      موفق باشید

  79. سلام
    بنده کتف سمت چپم ناخودا گاه بیرون میزنه و موقع انجام حرکات سرشانه و جلو بازو بطور کاملا واضح نمایان میشه و عدم تقارن در بدن مشهوده
    چه راه کاری برای رفع این مشکل پیشنهاد میکنین

    تشکر از مشاوره و راهنماییتون

    • مهدی جان سلام

      برای بهبود تقارن در بدن، پیشنهاد می کنم که بخشی از برنامه تمرینی خود را به حرکات ایزوله اختصاص بدهی. بنده مطلبی در خصوص مقایسه تمرینات ایزوله و ترکیبی نوشته ام که می توانید در اینجا به مطالعه آن بپردازید.

      موفق باشید

  80. سلام
    پسری 20 ساله هستم حدودا 2 ماهه بدنسازی رو شروع کردم با استفاده از مشاوره هایی که از خوش بدن های باشگاه گرفتم و همچنین آموزش هایی که از سایت شما یادگرفتم تونستم تقریبا 10 درصد حجم بازو و سینه ام رو افزایش بدم و این کار روی فرم بدنم خیلی تاثیر خوبی گذاشته در کنار این مسائل اقدام برای کاهش وزنم ( 5 کیلو کاهش وزن قطعی در یک ماه ) در کنار انجام حرکت هایی که موجب سفت شدن تقریبی عضلات شکمم شده در این دو ماه تاثیر زیادی در روحیه و زندگیم گذاشته. تقریبا میزان کالری ورودی بدنم رو تونستم کنترل کنم و چربی و مواد مضر رو به مرحله حذف رسوندم . به همین دلیل به خاطر نتیجه خوبی که در این مدت کوتاه گرفتم از شما خواهش میکنم که برنامه ی سه ماهه ای در اختیار بنده قرار بدید که با انجام اون بتونم تا عید به اندام مناسب تری دست پیدا کنم. توجه داشته باشید که بنده قصد افزایش حجم زیاد ( هرکول شدن به قول معروف) رو ندارم و بیشتر به دنبال تناسب اندام هستم ممنون میشم برنامه پیشنهادیتون رو به ایمیلم ارسال کنید.

    • شایان جان سلام

      بابت موفقیتی که داشتی بهت تبریک میگم.

      نوشتن برنامه بدون بررسی شرایط فیزیکی کار سختی است و بنده تنها می توانم یک برنامه تمرینی عمومی به شما ارئه کنم. البته این برنامه قبلا توسط خود بنده اجرا شده است و از آن اطمینان دارم.
      این برنامه از مسیر ذیل قابل دانلود است:
      https://drive.google.com/open?id=1Ily7-l0BFgTeoIc24xGpk0_7Jxq0ic4D

      موفق باشید

  81. سلام خیلی دوس داشتم شانه هامو پهن کنم ولی کتف چپم دررفتگی داره چیکار کنم

    • شعیب جان سلام

      با توجه به آسیب کتف که اشاره کرده اید، توصیه بنده درمان کامل قبل از شروع تمرینات ورزشی سنگین است.

      موفق باشید.

  82. خیلی ممنون از جواب شما اما من از همون دو سال پیش به خیال اینکه خودش خوب می شه دیگه بدنسازی را رها کردم آیا به تظرتون باز هم شروع کنم. در پاسخ براتون نوشته بودم اما احساس کردم نمی بینید!؟؟؟

    • غزل خانم سلام

      عذرخواهی بنده را بپذیرید که پاسخ متن قبلی شما را ندادم چرا که حقیقتا ندیده بودم! علت هم مشکلی در بروزرسانی سایت بود که کامنتهای یک بازه زمانی را بنده مشاهده نکردم.

      به نظر بنده بهتر است که ورزش را شروع کنید و ملاحظاتی را که اشاره کردم در تمرینات در نظر داشته باشید. از وسواس خود کم کنید و یر صبر خود بیفزایید. چنانچه پس از گذشت حدود 3 ماه از تمرینات ورزشی، مشکل همچنان پابرجا بود، توصیه می کنم که به یک پزشک مراجعه نمایید تا چنانچه نیاز به حرکات اصلاحی داشتید راهنماییتان کنند.

      موفق باشید

  83. با سلام وعرض خسته نباشید خدمت شما
    من یه خانونم 30ساله هستم از بچگی چون قسمت بالاتنه ام بلند بود قوز می کردم و موقع نشستن خبلی خمیده میشدم و ظاهری خیلی زشتی داشت از 22 سالگی سعی کردم درستش کنم که تا حدود 50 درصد بهتر شده ولی هنوز هم هست کاهش وزن شدید هم داشتم وباعث شد شونه هام جمع شه و کوچیک شه طوری که جرات نمی کنم لباس فیت بپوشم چون عرض شونه هام خیلی کمه وهم شونه هام خیلی گرده حتی موقع ایستادن هم مشخص و همه بهم تذکر می دن
    به نظر شما راهی برای درمان هست یا خیر

    • مریم خانم سلام

      در ابتدا این تذکر را بدهم که شما دچار بیماری نیستید که به دنبال درمان باشید! برداشت بنده از توضیحات شما این است که شما عرض شانه های کمی دارید که به دلیل لاغری نمود بیشتری هم پیدا می کند.
      پیشنهاد بنده این است که تمریناتی مثل همین نوشته را برای افزایش عرض شانه ها و البته بهبود فرم ایستادن برای مدت طولانی انجام دهید. یادتان باشد که حجیم کردن بافت عضلانی شانه ها بسیار زمان بر است و صبر مهمترین بخش از این برنامه تمرینی است.
      مورد بعدی که دوست دارم به آن اشاره کنم در خصوص پهلوها و کنار ران است. بسیاری از خانمها در این دو قسمت با مشکل چربی های موضعی مواجه هستند که منجر به عدم تناسب با عرض شانه ها می شود. اگر شما هم چنین مشکلی دارید، باید از همین امروز برای حل آن اقدام کنید چرا که با بالا رفتن سن این مشکل تشدید خواهد شد.

      موفق باشید

      • با سلام مجدد خدمت شما
        ممنون که پاسخ دادید،مشکل دیگم افتادگی وگردی شانه ها موقع ایستادنه و قوز کردن موقع نشستنه .استخون بدنین کلا باریک وبه خاطر لاغری فرم نامتناسب بهم داده قسمت پایین تنه هم باریکه به نظرتون اگه تمرینات شما رو مدام انجام بدم ایرادام برطرف میشه ؟

        • مریم خانم سلام

          تمریناتی که در این مطلب بیان شده است برای حجیم کردن عضلات و ساختن شانه هایی پهنتر است و نمی توان انتظار داشت که با انجام آنها افتادگی شانه ها نیز بهبود یابد.
          پیشنهاد بنده استفاده از حرکات اصلاحی برای بهبود وضعیت بدنیتان است. می توانید با مراجعه به یک متخصص طب ورزش اطلاعات بسیار کاملی در این خصوص دریافت کنید.

          موفق باشید

  84. سلام. من حدودا سه ماه است که ورزش بدنسازی می کنم, اما عضلات دست راستم خیلی حجیم شده و دستانم و سرشانه هام نامتقارن شدند. عضلات بازو و سرشانه ها و حتی فکر می کنم سینه ها, چه کار کنم.

    • غزل خانم سلام

      متاسفانه شما اولین خانمی نیستید که این مشکل را در اینجا مطرح می کنید و پیش از شما خانم مرضیه همین مشکل را مطرح نموده اند که بنده نیز جوابی مشابه جواب ذیل را برایشان نوشته ام.

      البته در پیام خود نفرموده اید که منظورتان کدام عضلات دست است و من با فرض اینکه منظورتان عضلات بازو است، این متن را می نویسم. همچنین فرض میکنم که شما هیچگونه مشکل اسکلتی ندارید.

      علت:

      – شما اشاره کرده اید که سه ماه تمرین کرده اید. با در نظر گرفتن اینکه یک ماه اول تنها به یادگیری اصول انجام حرکات گذشته است، مدت مفید تمرین شما دو ماه است که مدت بسیار کمی است و از نظر بنده شما یک بدنساز مبتدی هستید. عدم تقارن در برخی از عضلات بدن یک ایراد نسبتا رایج است که بدنسازان مبتدی با آن مواجه می شوند.
      – معمولا یک طرف بدن (که غالبا سمت راست است، البته نه همیشه) نسبت به سمت دیگر بدن قویتر است که این موضوع به مرور زمان ایجاد شده است. این موضوع سبب میشود که سمت قویتر تمایل به انجام کار بیشتر داشته باشد و در نتیجه حجم بیشتری پیدا میکند.

      درمان:

      – در هنگام انجام حرکات با وزنه، به فرم بدنتان بیشتر دقت کنید و اجازه ندهید سمت قویتر بدن باعث برهم خوردن فرمتان شود. این کار باعث می شود که تمرکز بیشتری بر روی عضله هدف نیز داشته باشید.
      – از حرکاتی که تنها با یک سمت بدن انجام می شوند بیشتر استفاده کنید. مثلا به جای جلوبازو هالتر، از جلو بازو دمبل تک استفاده کنید. این کار به بهبود فرم شما هم کمک میکند.
      – ممکن است که برخی افراد به شما توصیه کنند که سمت ضعیفتر را بیشتر تمرین بدهید ولی به نظر بنده نیازی به این کار نیست.
      – صبور باشید! به بدنتان زمان بدهید تا خودش را بهبود بدهد. مطمئن باشید که با گذشت زمان، مشکل عدم تقارن حل خواهد شد.

      عدم تقارن در سینه ها احتمالا ناشی از خطای دید است. ممکن است که عدم تقارن در شانه ها و بازوها باعث این خطای دید شده باشد.

      موفق باشید

      • خیلی ممنون از جواب شما, اما من بعد از بروز این مشکل حدودا دو سال پیش به خیال اینکه خودش خوب می شود دیگر وزنه نزدم آیا حالا باید وزنه زدن را از نو شروع کنم.

  85. سلام خسته نباشید و مرسی از سایت خوبتون که با حوصله پاسخ سوالات رو میدید
    من حدود 6 ماه هست که بدن سازی کار میکنم تغییرات خوبی هم تو بدنم داشتم بیشتر چربی هامو سوزوندم ولی هنوز مقدار خیلی کمی تو شبکم و پهلو دارم
    حالا میخوام وارد رشته فیزیک بشم یعنی سر شونه های بزرگ و پهلوهای کوچیک داشته باشم بعضیا میگن نباید حرکات پهلورو بزنی میخواستم ببینم درسته ؟ چون میگن باعث بزرگ شدن پهلو و کلفت شدن میشه و باید هوازی کار کنی تا چربی های پهلوت اب بشه
    و اینکه تمرین سرشونه هم انجام میدم ولی همه جام خیلی خوب رشد کرده و تغییر کرده ولی عضله سر شونم زیاد تغییر نکرده میخواستم ببینم شما چه راهیو پیشمهاد میکنین ؟
    در ضمن پروتیین مصرفیم هم دروز حدود 60 گرم هست که از طریق سینه مرغ گوشت و قرص های پروتیین وی تامین میشه
    ق:168
    وزن:60
    ممنون میشم پاسخ بدین

    • محسن جان سلام
      ممنون که به ما سر زدی.

      در خصوص چربی در ناحیه شکم و پهلو باید توجه کرد که سنجیدن چشمی چربی بدن مفید است ولی ممکن است همراه با خطا باشد. شاید چربی شکم و پهلوی شما کاملا نرمال باشد و شما خود را بی جهت نگران کرده اید. به شما پیشنهاد می کنم که با مراجعه به یک مرکز تغذیه نسبت به سنجش میزان چربی اندامی بدن خودت اقدام کنی تا دید بهتری پیدا کنی. بنده قبلا مطلبی در این خصوص نوشتم که در اینجا قابل مشاهده است.
      ضمنا انجام تمرینات ورزشی باعث رشد عضلات شکم و پهلو نیز می شود ولی این رشد معمولا آنقدر نیست که باریکی پهلو را بر هم بزند. قدیمی ترین و بهترین راه کم کردن چربی، رژیم غذایی مناسب است. بد نیست برای حدود یک ماه میزان کربوهیدرات مصرفی خود را کاهش بدهی و با توجه به اینکه شما مرتبا در حال ورزش هستید توصیه من به شما افزایش مصرف پروتئین است. در خصوص پروتئین می توانید به این مطلب که پیشتر نوشته ام مراجعه داشته باشد.
      توصیه می کنم که پروتئین موردنیاز بدن را از منابع متنوعی جذب کنید و تنها به مرغ بسنده نکنید.

      موفق باشید.

  86. سلام, من حدودا یک سال و چهار ماه است که دچار عارضه شانه گرد شده ام البته فقط شانه سمت راستم, که این ناهنجاری با شروع رفتن من به کلاس بدنسازی بود, خیلی نگرانم چون بعد ازماه صفر مراسم عقدم است چکار باید بکنم؟ چه حرکات اصلاحی انجام بدم؟ البته من تا امروز نمی دونستم اسم این ناهنجاری چیه! و یک سری ورزش ها و نرمش ها خودم انجام می دادم اما باز کاملا چهار شانه نشدم! لطفا من را راهنمایی کنید.

    • مبینا خانم سلام

      ممنون که به سایت ما سر زدید.

      شما اشاره کرده اید که حدود یک سال و چهار ماه از بروز این مشکل می گذرد. با توجه به این زمان، پیشنهاد بنده توقف کلیه فعالیت های ورزشی و مراجعه به پزشک می باشد. یادتان باشد که ورزش به تنهایی نمی تواند مشکلات اندامی و اسکلتی را به طور کامل اصلاح نماید.
      پس از تشخیص مشکل شما توسط یک متخصص ارتوپد، می توان در مورد نحوه اصلاح آن بحث کرد. ممکن است ترکیبی از نرمش و حرکات ورزشی اصلاحی به همراه فیزیوتراپی موردنیاز باشد و یا حتی با نظر پزشک از آتل و کرست کمر استفاده کرد. همه چیز به بررسی مشکل شما به صورت کلینیکی بستگی دارد.
      پیشاپیش ازدواج شما را تبریک عرض می کنم!

      موفق باشید

      • سلامی دوباره و متشکر از تبریک گویی شما, من همون یک سال پیش نزدمتخصص ارتوپد رفتم ولی آقای دکتر گفتند که به نظر من مشکلی نداری و نیازی به آتل و…نیست فقط باید با حرکات اصلاحی درمان کنی اما من حرکات اصلاحی که به نظرم میومد انجام دادم اما بهتر نشدم, دکتر ورزش خاصی به من نگفتند, از شما می پرسم که حرکات اصلاحی برای شانه گری چیه؟

        • مبینا خانم سلام

          بابت تاخیر پیش آمده در پاسخگویی عذرخواهی می کنم.

          برای مشکل شما که نامش شانه های نابرابر است، حرکات اصلاحی مختلفی وجود دارد که بنده چند مورد را در اینجا توضیح می دهم.
          تمرین کششی:
          1- از میله بارفیکس به حالت ثابت آویزان شوید. سعی کنید تا زمانی که توان دارید خود را آویزان نگه دارید. این حرکت را در روز سه بار تکرار کنید.
          2- هر دو دست را از پهلو به بالای سر ببرید و در یکدیگر قفل کنید. تلاش کنید که تا حد امکان آنها را به سمت بالا بکشید. کشیده شدن عضلات زیربغل نشانه اجرای صحیح حرکت است.
          3- تمرین شماره 2 را می توانید به صورت درازکش نیز انجام دهید. در این حالت دستها به سمت بالا و عقب کشیده می شوند و تلاش می شود که پشت دستها بر روی زمین قرار بگیرد. آرنجتان خم نشود.

          تمرین تقویتی:
          1- در وضعیت ایستاده تلاش کنید که شانه افتاده را به سمت بالا ببرید.
          2- در وضعیت ایستاده، با شانه پایین تر به یک توپ فوتبال یا والیبال ضربه بزنید تا توپ به طرف بالا برود.

          امیدوارم انجام تمرینات فوق به بهبود وضعیتتان کمک کند. البته توصیه های قبلی من را در خصوص مراجعه به یک پزشک یا ارتوپد جدی بگیرید.

          موفق باشید

  87. سلام خدمت مدیر گروه, یه سوال داشتم, من حدودا چهار ماه است که می روم بدنسازی, اما عضلات دست راستم خیلی بیشتر حجیم شده و دست چپم تغییری نکرده,در واقع دست راستم تپل تر شده,حاول اینکه چرا این اتفاق افتاده؟دوم اینکه حالا باید چیکار کنم؟

    • مرضیه خانم عزیز
      با سلام

      در پیام خود نفرموده اید که منظورتان کدام عضلات دست است و من با فرض اینکه منظورتان عضلات بازو است، این متن را می نویسم. همچنین فرض میکنم که شما هیچگونه مشکل اسکلتی ندارید.

      علت:

      – شما اشاره کرده اید که چهار ماه تمرین کرده اید. با در نظر گرفتن اینکه یک ماه اول تنها به یادگیری اصول انجام حرکات گذشته است، مدت مفید تمرین شما سه ماه است که مدت بسیار کمی است و از نظر بنده شما یک بدنساز مبتدی هستید. عدم تقارن در برخی از عضلات بدن یک ایراد نسبتا رایج است که بدنسازان مبتدی با آن مواجه می شوند.
      – معمولا یک طرف بدن (که غالبا سمت راست است، البته نه همیشه) نسبت به سمت دیگر بدن قویتر است که این موضوع به مرور زمان ایجاد شده است. این موضوع سبب میشود که سمت قویتر تمایل به انجام کار بیشتر داشته باشد و در نتیجه حجم بیشتری پیدا میکند.

      درمان:

      – در هنگام انجام حرکات با وزنه، به فرم بدنتان بیشتر دقت کنید و اجازه ندهید سمت قویتر بدن باعث برهم خوردن فرمتان شود. این کار باعث می شود که تمرکز بیشتری بر روی عضله هدف نیز داشته باشید.
      – از حرکاتی که تنها با یک سمت بدن انجام می شوند بیشتر استفاده کنید. مثلا به جای جلوبازو هالتر، از جلو بازو دمبل تک استفاده کنید. این کار به بهبود فرم شما هم کمک میکند.
      – ممکن است که برخی افراد به شما توصیه کنند که سمت ضعیفتر را بیشتر تمرین بدهید ولی به نظر بنده نیازی به این کار نیست.
      – صبور باشید! به بدنتان زمان بدهید تا خودش را بهبود بدهد. مطمئن باشید که با گذشت زمان، مشکل عدم تقارن حل خواهد شد.

      موفق باشید

  88. سلام, ببخشید یه سوال از خدمتتون داشتم. من خانمی۳۲ ساله هستم دو سال پیش باشگاه بدنسازی می رفتم, مربیمون خیلی نابلد بود, تمریناتی که به من داد باعث شد سر شانه سمت راستم به جلو کشیده بشه و کلا شانه سمت راستم جمع شده و خیلی کوچیک شده, اگر از روبرو به من نگاه کنی شانه سمت راستم خیلی کوچیک تر از سمت چپم است و شانه هام جلو عقب هستند, ما توی شهرمون مربی خوب نداریم خودم سعی کردم با یه سری تمارین بهتر بشه خدا رو شکر کمی هم موفق بودم اما کاملا چهار شونه نشدم. به نظر شما چه تمرین هایی انجام بدم؟

    • زهرا خانم سلام
      ممنون که به سایت ما سر زدید.

      با توجه به توضیحاتی که داده اید، به نظر بنده بایستی از کار با وزنه کاملا دست بکشید و تنها به حرکات اصلاحی بپردازید. عمده حرکات اصلاحی به صورت نرمش هستند و یا با کش انجام می شوند. از آنجاییکه بنده وضعیت بدنی شما را به طور کامل نمیدانم، توصیه میکنم که به متخصص طب ورزش و یا ارتوپد مراجعه نمایید. ضمنا می توانید با یک مربی رشته پیلاتس که تجربه کافی در زمینه حرکات اصلاحی داشته باشد صحبت کنید.
      همچنین می توانید جهت بالا بردن اطلاعات خود کتاب “حرکات اصلاحی” که توسط انتشارات سمت منتشر می شود را مطالعه فرمایید. این کتاب یکی از اصلی ترین منابع دانشگاهی در این زمینه است.
      امیدوارم که هرچه سریعتر مشکل شما برطرف شود.

      موفق باشید

  89. سلام.ایا اصلا میشه ک سرشانه را پهن کرد یا نه

    • امین عزیز
      با سلام

      پاسخ این سئوال صد در صد بله است. البته دقت بفرمایید که افزایش عرض شانه ها نتیجه ضخیم شدن بافت های عضلانی و همچنین اصلاح نحوه ایستادن و فرم بدنی در نتیجه ورزش طولانی مدت است. بنده سعی در اشتراک گذاری تجربیات شخصی خود را داشته ام که امیدوارم به درد دیگران هم بخورد.

      موفق باشید

  90. خودتون و سایت عالی هستید تبریک میگم?????

  91. سلام
    من سنم حدود 23 سال هستش …
    میخواستم ی سوال کلی بپرسم اینکه با تمرین مداوم عرض شانه ها تا چ اندازه ای قابل افزایشه و اینکه تو این سن من اصلا امکان افزایش پهنای شانه ب طور محسوس هستش یا خیر ؟؟؟
    مثلا در حدود یک سال
    با تشکر

    • شهریار عزیز
      با سلام

      واقعیت این است که در سن شما، استخوان بندی تقریبا شکل کامل و نهایی خود را گرفته است. البته در برخی از افراد این تغییرات حتی تا سن 25 سالگی با سرعت بسیار کمی ادامه دارد و به همین دلیل محدوده 25 سالگی را به عنوان اوج توان بدنی یک مرد در نظر می گیرند.
      چنانچه شما هم مثل بنده احساس می کنید که پهنای شانه هایتان کم است، تنها راهی که برایتان وجود دارد افزایش حجم عضلات ناحیه شانه است. این کار بسیار زمانبر است و اصلا قابل مقایسه با افزایش حجم عضلات سینه یا بازو نیست. به نظر بنده بسته به شرایط بدنی امروز شما، میزان تمرینات، تغذیه و ژنتیک می تواند بین 1 تا 2 سال زمان ببرد تا نتیجه مطلوبی بگیرید.
      یادتان باشد برای اینکه پهنای شانه هایتان بیشتر به نظر برسد، کاهش چربی های اندامی پهلوها بسیار اهمیت دارد.
      یکی از نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید، تقویت هر سه عضله شانه و عضلات سرشانه با هم است. پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه کنید.

      همچنین برای آشنایی با اصول اولیه افزایش حجم عضلات خواندن این مطلب هم خالی از لطف نیست.
      اگر بازهم سئوال یا ابهامی داشتید لطفا بیان فرمایید.

      موفق باشید

      • اول اینکه تشکر بسیار بسیار زیاد از پاسخ گویی و راهنمایی تون … و بعد ی سوال دیگه داشتم ک شاید منطقی بنظر نرسه !! میشه ی اندازه ی تقریبی و حدودی در مورد افزایش پهنای شانه بگید مثلا 2 سانتی متر ، 3 یا 5 یا 10 و … ؟
        مثلا باتوجه ب یک سال تمرین مداوم …
        ضمن اینکه من قبلا ورزش خاصی رو هم انجام ندادم و هیچ گاه اتفاق نیفتاده تا از ظرفبتای کامل بدنم استفاده کنم …
        بازم ممنووون

        • شهریار عزیز
          با سلام
          اول از همه از شما ممنون هستم برای اینکه سئوالات خود را در اینجا بیان می کنید.
          در خصوص میزان افزایش در پهنای شانه، در نظر گرفتن چند موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.
          اول از همه شرایط فعلی شما است. با توجه به اینکه به گفته خودتان در گذشته چندان تمرینات ورزشی انجام نداده اید، می توانید امید زیادی داشته باشید که با تمرینات پیوسته در طول یک سال به افزایشی در حدود 2 تا 5 سانتیمتر دست پیدا کنید. بدن شما تاحدود زیادی بکر است و این برای شروع کار نه تنها بد نیست بلکه بسیار خوب است. البته توجه کنید حتی اگر عرض شانه هایتان چندان هم زیاد نشود، در این مدت می توانید به فرم بدنی بهتری برسید و نحوه ایستادنتان نیز بهبود بیاید. اینها همه می تواند منجر به تناسب اندام بهتر و ظاهر زیباتر شود.
          نکته ای که نباید فراموش شود، سطح هورمون تستوسترون در بدن شماست. با یک آزمایش بسیار ساده خون که هزینه چندانی هم ندارد می توانید آن را اندازه بگیرید. در این خصوص خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنم. با توجه به وجود دریافت کننده های استروژن در بافت های عضلات شانه، کمبود تستوسترون در بدن می تواند مانع رشد عضلانی شود. بد نیست نگاهی به این مطلب بیندازی.
          نکته پایانی هم در خصوص تغذیه شما و به خصوص میزان پروتئین دریافتی است. در خصوص پروتئین در حال نوشتن یک پست بسیار کامل هستم که پس از انتشار به شما اطلاع خواهم داد.

          اگر باز هم سئوال یا ابهامی دارید، خوشحال می شوم که برایم بنویسید.

          موفق باشید

  92. سلام
    میشه این چنتا حرکت رو قبل از برنامه تمرینی انجام بدیم؟
    همون برنامه برای تازه کارها؟

    • بهرام جان
      با سلام
      اگر تمایل دارید که از برنامه ارائه شده برای تازه کارها استفاده کنید، بهتر است که فعالیت ورزشی خود را برای مدتی تنها به همان برنامه محدود کنید. دلیل این حرف این است که یک تازه کار نباید بیش از اندازه به عضلات خود فشار بیاورد.
      پیشنهاد می شود که برای حدود 3-2 ماه برنامه تازه کارها را اجرا کنید و به تدریج از وزنه های سنگین تر استفاده کنید تا عضلاتتان تقویت شوند.
      پس از این مدت می توانید این برنامه را برای عضلات شانه و سرشانه جایگزین نمایید.
      توصیه دوستانه: چنانچه به عنوان یک تازه کار در باشگاه می بینید که برخی از افراد حرکاتی را اجرا می کنند که به نظرتان جالب می آید، به یاد داشته باشید که هر حرکت و تمرینی که برای دیگران مناسب است ممکن است برای بدن شما چندان مفید نباشد. پیشنهاد من این است که جلوی این وسوسه را بگیرید که همه حرکتها را با هم اجرا کنید.

      موفق باشید

      • مرسی از شما مدیر محترم و با توجه
        در برنامه تازه کارها عضلات کول فراموش شده.

        بنده 4 ماه هست که به باشگاه میروم چه مقدار پودر سفیده تخم مرغ در روز لازم ددارم؟
        ممنون میشم راهنمایی کنید.

        • بهرام عزیز
          با سلام
          در خصوص عضلات کول ذکر این نکته ضروری است که در اکثر باشگاه های ورزشی افراد عضلات شانه و سرشانه را با همدیگر یکی می دانند و این یک اشتباه نسبتا رایج است. پیشنهاد می کنم که این مطلب را مطالعه بفرمایید. در حقیقت عضلات کول همان عضلات سرشانه یا عضلات ذوزنقه هستند و در برنامه تمرینی برای تازه کارها به این عضله نیز توجه شده است. خواندن این مطلب هم می تواند به انتخاب بهتر تمرینات به شما کمک کند.
          در خصوص استفاده از پودر سفیده تخم مرغ، به نظرم سئوالت را اشتباه پرسیده ای! در تغذیه ورزشی چیزی به نام تخم مرغ خوردن نداریم. درحقیقت ما نیاز به جذب کافی پروتئین، هیدروکربن و چربی و البته کالری کافی داریم.
          سئوال اصلی باید این باشد که چه مقدار پروتئین نیاز دارم. بعد از پاسخ به این سئوال می توان در خصوص منابع پروتئین مانند تخم مرغ نظر داد.
          میزان نیاز روزانه به پروتئین برای نگهداری حجم فعلی عضلات برابر با 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. به عنوان مثال فردی با وزن 70 کیلوگرم ، روزانه به 56 گرم پروتئین نیاز دارد. اما اگر به دنبال افزایش حجم عضلات هستید می بایست این میزان را تا حدود 1 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افزایش دهید یعنی یک فرد با وزن 70 کیلوگرم به حدود 70 گرم پروتئین در روز نیاز دارد تا عضله سازی کند.
          منابع مهم و در دسترس پرئتئین عبارتند از تخم مرغ، تن ماهی، ماست یونانی، گوشت قرمز
          به عنوان مثال یک تخم مرغ بزرگ حدود 6.3 گرم پروتئین دارد که از این میزان 3.6 گرم آن در سفیده و باقی در زرده تخم مرغ است.
          توصیه می شود که جذب پروتئین روزانه خود را از منابع مختلف داشته باشید و به تخم مرغ اکتفا نکنید.

          موفق باشید.

  93. سلام من هم شروع میکنم طبقه گفته شما و در خانه !توکل بخدا ! اگر مقدوره لینک تلگرامتون بزارین بیشتر در ارتباط باشیم

    • سلام و عرض ادب
      خوشحالم که این مطلب برای شما جذاب بوده است.
      این سایت در حال توسعه است، البته به آهستگی و سعی ما این است که مطالبی با کیفیت به اشتراک گذاشته شود. خوشحال می شویم که باز هم به ما سر بزنی.
      موفق باشی
      علیرضا

  94. تشکر و خسته نباشید، جالب بود
    مدتهاست علاقمندم عرض شانه هایم را بیشتر کنم، چون وقتی عرض شانه های کوچکی داشته باشید بدنتون مثل گلابی میشه، عیناً مثل قیف سر و ته، داستان من هم همینه، دیروز 3 تا دمبل در وزن های 3، 5 و 7 کیلو خریدم تا با آموزشهای خوبی مثل سایت شما بدنسازی رو در منزل شروع کنم و ادامه بدم.
    راهنمایی خاصی برای من که تقریباً از منهای میلیون دارم شروع میکنم ندارید؟

    • سلام ابراهیم جان
      اینکه تصمیم گرفتی بدنسازی رو در منزل ادامه بدی تصمیم خوبیه و امیدوارم که به نتایج دلخواهت برسی.
      بهت پیشنهاد می کنم که چند دقیقه وقت بگذاری و این مطلب رو بخونی

      اگر بعد از خوندن این مطلب نتیجه گرفتی که یک تازه کار هستی، پیشنهاد من استفاده منظم از یک برنامه تمرینی برای مدت 6 تا 10 هفته است. من قبلا برنامه ای را تنظیم کرده ام که میتونی در اینجا ببینی

      چند تا توصیه کلی:
      – عجله نداشته باش. تغییرات اندامی زمانبر هستند و نیاز به برنامه های میان مدت و بلند مدت دارند.
      – به حرف گنده باقالی هایی که با قرص و آمپول باد کردند، گوش نده! سعی کن روی کار خودت تمرکز داشته باشی. حتی در مورد حرفهای خود من هم تحقیق و بررسی کن و اگر احساس کردی که درسته اونها رو قبول کن.
      -به مطالعه در زمینه علم تمرین و عضله شناسی بپرداز و سطح دانش خودت رو بالا ببر. مطمئن باش که با کمی مطالعه متوجه میشی که خیلی از مطالب ورزشی که در کشور ما دهن به دهن منتقل میشه بی پایه و اساسه!

      موفق باشی
      علیرضا

      • سلام من میخوام ببینم بدنسازی چاق هم میکند و اینکه من سر شانه های کوچکی دارم میخوام بزرگش کنم چیکار کنم

        • حسین جان سلام

          هدف اصلی از برنامه تمرینی ارائه شده، حجیم کردن بافت عضلانی شانه است که با بهبود فرم بدن نیز همراه است و در نتیجه عرض شانه ها افزایش پیدا میکند.
          در مورد چاق شدن، پاسخ بسیار ساده است: چنانچه انرژی ورودی به بدن بیشتر از انرژی مصرفی باشد، انرژی اضافی و مصرف نشده به صورت چربی در بدن ذخیره می شود و منجر به چاقی می شود. بدنسازی و به طور کلی ورزش تنها یکی از عوامل موثر بر وزن بدن است. تغذیه و ژنتیک و سبک زندگی دیگر عوامل موثر هستند.

          موفق باشید

      • سلام ببخشید من سی و یک سالمه عرض شانه هام خیلی کم و لاغر هستم میخواستم رژیم غذایی مناسب برای تمرینات بالا رو بگید ممنون میشم

        • کریم جان سلام

          بنده قادر به ارائه برنامه تغذیه بدون بررسی دقیق شرایط هر فرد را ندارم ولی می توانم چند راهنمایی کلی ارائه کنم که با استفاده از آنها می توانی نتایج خوبی بگیری.
          در کل شش عنصر در هر برنامه غذایی باید وجود داشته باشد: پروتئین، کربوهیدرات، چربی، آب، ویتامینها و مواد معدنی
          سه عنصر اول یعنی پروتئین، کربوهیدرات و چربی انرژی بدن را تامین می کنند و به ساخت سلولها و بافت های بدن می پردازند. سه عنصر دیگر یعنی آب، ویتامین ها و مواد معدنی به کارکرد صحیح و بی اشکال اندام ها کمک می کنند.
          در این میان، آب مهم ترین عنصر از برنامه غذایی هر فردی است زیرا بدون آب، بسیاری از مواد دیگر کارایی خاصی ندارند و اصلا مورد استفاده قرار نمی گیرند. می بایست در طول یک شبانه روز حداقل 4 لیتر آب مصرف کنید!
          به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، چیزی در حدود 22 کالری در روز نیاز دارید تا در همین وزن باقی بمانید. برای افزایش وزن می بایست حداقل 10% بیشتر کالری جذب کنید. مثلا اگر 60 کیاوگرم وزن دارید، بدنتان به چیزی در حدود 1320 کالری در روز نیاز دارد که در همین وزن بمانید و برای افزایش وزن می بایست کالری دریافتی را به چیزی در حدود 1450 کالری افزایش دهید.
          تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید و روزانه 5 تا 6 وعده غذایی داشته باشید.
          برای افزایش وزن بهتر است کربوهیدرات بیشتری استفاد کند. پیشنهاد بنده این است که 50% کالری موردنیاز بدنتان را از کربوهیدراتها جذب کنید و 40% را از پروتئین. 10% باقیمانده را از چربی ها جذب کنید.

          موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *