پرس سینه دستگاه

برنامه بدنسازی برای تازه کارها

اگر در حال خواندن این مطلب هستید احتمالاً خود را یک تازه کار یا مبتدی می دانید. اما سئوال اصلی در اینجا این است که معیار تازه کار بودن در بدنسازی چیست و چگونه یک تازه کار را می توان از فردی در سطح متوسط تفکیک کرد. در این خصوص پیشتر مطلبی نوشته ام که توصیه میکنم ابتدا آن مطلب را در اینجا بخوانید.

حالا اگر با تعاریف ارائه شده، خود را تازه کار می دانید (که لزوماً چیز بدی نیست..!) توصیه می کنیم که برنامه تمرینی زیر را برای حدود ۲ تا ۳ ماه به کار ببرید.


برنامه پیش رو برای سه جلسه تمرین در هفته تنظیم شده است و توصیه می شود که بین جلسات تمرینی حداقل یک روز و حداکثر دو روز فاصله باشد تا عضلات استراحت کافی داشته باشند.

روز اول:

تمرینات روز اول عضلات سینه و زیر بغل را هدف قرار میدهند.

با حرکات سینه تمرین را آغاز می کنیم.

پس از انجام تمرینات سینه به سراغ عضلات زیر بغل می رویم.


روز دوم:

تمرینات روز دوم غضلات بازو و سرشانه را هدف قرار میدهند.

با حرکات شانه تمرین را آغاز می کنیم.

  • پرس سرشانه هالتر، ۳ ست، ۶ تکرار در هر ست
  • نشر از بغل دمبل جفت، ۴ ست، ۸ تکرار در هر ست
  • نشر از جلو دمبل تک، ۴ ست، ۸ تکرار در هر ست

پس از انجام تمرینات شانه به سراغ عضلات بازو می رویم.


روز سوم:

تمرینات روز سوم غضلات پا، فیله و شکم را هدف قرار میدهند.

با حرکات پا تمرین را آغاز می کنیم.

  • اسکات با وزن بدن، ۳ ست، ۲۰ تکرار در هر ست
  • جلو پا دستگاه، ۴ ست، ۶ تکرار در هر ست
  • پرس پا دستگاه، ۳ ست، ۶ تکرار در هر ست
  • پشت پا دستگاه، ۳ ست، ۸ تکرار در هر ست

پس از انجام تمرینات پا به سراغ عضلات فیله و شکم می رویم.

  • فیله دستگاه، ۳ ست، ۱۵ تکرار در هر ست
  • دراز و نشست کنترلی، ۳ ست، ۲۰ تکرار در هر ست
  • زیر شکم با دستگاه پارالل، ۳ ست، ۱۲تکرار در هر ست

چند نکته تکمیلی:

۱- یادتان باشد که شما به عنوان یک بدنساز تازه کار در ابتدای راه قرار دارید و بهتر است در این راه همیشه آماده یادگیری باشید.

۲- زمان بهترین دوست شماست. اگر دچار اضافه وزن هستید و یا از فرم بدنی خود رضایت ندارید، این موضوع یک شبه به وجود نیامده است و قطعا یک شبه نیز بر طرف نمی شود.

۳- افرادی وجود دارند که در باشگاهها می چرخند و دوست دارند به همه آموزش مجانی بدهند! توصیه می کنیم که کار خودتان را انجام بدهید.

۲- با وزنه هایی نسبتاً سبک شروع کنید تا بتوانید بر حرکات مسلط بشوید. پس از تسلط بر روی حرکات می توانید متناسب با افزایش قدرت عضلات، وزنه ها را افزایش دهید.


لطفا تجربیات خود در اجرای تمرینات فوق را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

انتخاب وزنه

برای افزایش حجم، چگونه وزنه بزنیم؟

تمرینات با وزنه بخش اصلی تمرینات بدنسازی را تشکیل می دهند و همه برنامه های …

۲۳۸ دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید …من 21 سالم هستش و تازه امروز روز اول باشگاهمه …وزنم 48 و قدم 160 هستش …برای اینکه وزنم و عضله هام بیشتر شه چه حرکاتی مناسب هست و اینکه چه مدت زمانی لازمه تا به وزن ایده ال برسم

    • با سلام و پوزش بایت تاخیر در پاسخگویی

      برای مطالعه در خصوص اصول افزایش حجم عضلات پیشنهاد می کنم که این مطلب را مطالعه کنید.

      موفق باشید

  2. سلام خسته نباشید ممنونم واقعا از جواباتون

    سوال داشتم که برای دوره اول چی بگیرم
    میشه امینو اسید بخوریم برا حجم

  3. سلامببخشید من کمر درد در قسمت پایین کمر دارم.آیا بده که برم باشگاه بدنسازی؟و اگه بد نیست چه حرکت هایی رو نباید انجام بدم

  4. سلام خسته نباشید من 18 سالمه قدم 179 وزن 62 کیلو خواستم بگم من الان حدود ۱۰ ماهه که میرم باشگاه یکمی تغییر کردم خیلی رشد نمیکنم خواستم بدونم باید چکار کنم خوراکم ک عالیه غذاهای پروتئین دار هم زیاد میخورم ولی ن خیلی وزنم زیاد میشه ن خیلی حجم میارم روز اول باشگاه وزنم 54 کیلو بودم الان 62 خواستم بدونم فعلا بدون کراتین و مکمل باید چکار کنم ؟

    • رضا جان سلام

      با توجه به افزایش 8 کیلوگرم در 10 ماه، باید بسیار خوشحال باشید! به نظرم بی دلیل ذهنتان را درگیر اعداد نکنید. به روال خوب خود ادامه دهید.
      با در نظر گرفتن سنتان، فرصت زیادی برای افزایش حجم عضلات دارید.

      موفق باشید

  5. با سلام منو رفیقم شه هفته ای میشه میریم باشگاه بعد این رفیقم از هفته دوم هرشب بعد از برنامه ای ک داره روی سینه هاشم کار میکنه بعد این موردی نداره؟

    • مهدی جان سلام

      تمرین دادن یک عضله به طور روزانه کار درستی نیست. عضله بعد از تمرین دچار آسیب های میکروسکوپی می شود و برای ترمیم نیاز به زمان دارد. اگر این زمان را به عضلات ندهید، رشد عضلات متوقف خواهد شد.

      موفق باشید

  6. سلام من شکم و پهلو دارم وباشگاه هم دوماه هست که شروع کردم ولی تغییری تو شکم و پهلو نداشتم چه تمرینی باید کنم. میخوام آبشون کنم

    • حامد جان سلام

      برای کاهش چربی اندامی در نواحی شکم و پهلو می بایست علاوه بر کنترل تغذیه، به تمرینات هوازی هم بپردازید.
      برای مطالعه بیشتر در خصوص چربی های اندامی اینجا کلیک کنید.

      موفق باشید

  7. این پرس سینه هالتر بالا سینه هالتر همون جزع دسته وزنه حساب میشن و جلوی افزایش قد رو میگیرن یا تاثیری در قد ندارند ؟

    • آرمین جان سلام.

      بنده قبلا مطلبی در خصوص احتمال وجود رابطه بین بدنسازی و جلوگیری از رشد استخوانها نوشته ام که پیشنهاد می کنم با دقت آن را مطالعه کنید. لطفا اینجا کلیک کنید.

      موفق باشید

  8. رضاااااااااااا

    سلام وقت بخیرمن رضا 31 ساله مجرد هستم قدم 178 و وزنم حدود 54 کیلو هست چطور باید در خانه ورزش کنم تا هم افزایش وزن و اندامی ورزیده داشته باشم؟ممنون میشم راهتمایی بفرمایید

  9. سلام خسته نباشد ببخشید من توی خونه تمرین میکنم البته وسایل مورد نیاز رو تا حدی دارم و این برنامه رو 2 ماه تقریبا اجرا کردم الان برنامه جدید چطوری باید بنویسم و حرکات جدید رو ممکنه معرفی کنید

    • حمیدرضا جان سلام

      در ابتدا از اعتمادت تشکر می کنم.
      این برنامه به گونه ای ارائه شده است که افراد زیادی بتوانند از آن برای آغاز بدنسازی در یک دوره 2 تا 3 ماهه استفاده کنند. عمده حرکات تمرینی نیز از حرکات پایه ای بدنسازی هستند که برای چند دهه مورد استفاده قرار گرفته اند. هدف اصلی از ارائه این برنامه کمک به افراد تازه کار برای بهبود عملکرد عضلات و جلوگیری از آسیب بوده است. هدف دیگر نیز آشنایی با چند حرکت مادر بوده است.
      بعد از اجرای برنامه برای 2 تا 3 ماه است، هر فرد نیاز به برنامه خاص خود را خواهد داشت که بر اساس نقاط قوت و ضعف هر فرد متفاوت خواهد شد. واقعیت این است که کار بسیار سختی است که بتوان برنامه ای ارائه کرد که طیف وسیعی از افراد بتوانند از آن بهره ببرند و به همین دلیل بنده تا به حال از ارائه چنین برنامه ای امتناع کرده ام علی رغم اینکه دوستان زیادی تقاضای چنین برنامه را داشته اند.
      پیشنهاد به شما این است که از طریق فضای مجازی با یک مربی شناخته شده ارتباط بگیرید و از ایشان برنامه تمرینی بگیرید.

      موفق باشید.

  10. سلام من 16 سالمه قد 1.90.وزن 67 و می‌خواهم بدنسازی رو شروع کنم چه برنامه ای پیشنهاد می کنید

    • محمد جان سلام

      برنامه ارائه شده در اینجا برای یک دوره حدودا دوماهه کفایت می کند و هدف اصلی اش آشنایی شما با برخی حرکات پایه و عادت کردن عضلات به تمرین است. بعد از این مدت می بایست تحت نظر یک مربی تمرین کنید.

      موفق باشید

  11. سلام من تازه رفتم بدنسازی 15 سالم هست هیچ ضرری برام نداره بعد اسم این دستگاه هارو نمیدونم

    • آرمان جان سلام

      پیشنهاد می کنم که این مطلب را مطالعه کنی.

      به طور کلی آسیب خاصی متصور نیست مگر اینکه رفتارهای پرخطر مثل استفاده از دارو و هورمون داشته باشی.

      موفق باشید.

  12. بنت الهدا رهنما

    سلام
    من مربی دوومیدانی هستم و خودم سالها ورزشکار این رشته بوده ام. یک سالی است که با شاگردان درگیرم و از ورزش قهرمانی کناره گیری کردم. متأسفانه به دلیل بیماری مادرم مدتها است که بدنسازی که به خاطر دوومیدانی کار می کردم هم کنار گذاشته ام. احتمالا به دلیل درگیری های کاری و عدم تمرین دچار روتاتور کاف شده ام و در حال درمان هستم. از آنجا که بعد از قریب به نه ماه دوباره شروع به تمرین کرده ام و درگیر روتاتور کاف هستم احتمالا باید از این برنامه استفاده کنم. لطفا راهنمایی ام کنید به جای حرکاتی که ممنوعیت دارم مثل پرس سینه راهنمایی ام کنید.
    من خانم 33 ساله هستم و عضلات core را به شدت از دست داده ام که از محتوایی که در این زمینه داشتید استفاده می کنم و از عضلات پا فقط فرم آنها برایم باقی مانده و از عضلات بالاتنه تقریبا از دست داده ام و ممنوعیت حرکات جلو سینه را نیز دارم.

    • با سلام

      بابت تاخیر در پاسخگویی عذرخواهی میکنم.
      روتاتور کاف در حقیقت مجموع چهار عضله مختلف است و متاسفانه یکی از نواحی بسیار آسیب پذیر بدن به حساب می آید. این آسیب در افراد عادی و ورزشکار به طور یکسان وجود دارد.
      در صورتی که آسیب دیدگی عضلانی شدید باشد، معمولا نیاز به جراحی وجود دارد ولی اگر این آسیب زیاد نباشد با مراقبت و انجام نرمش های سبک قابلیت درمان وجود دارد.

      با توجعه به اینکه این آسیب با انجام حرکاتی مثل پرس سینه و یا شنای سوئدی تشدید می شود، پیشنهادم برای حرکات سینه به طور کلی حرکات سیم کش است.

      موفق باشید.

  13. تو این برنامه اصلا حرکتی برای کول نوشتید. نیاز نیست دو سه ماه اول اصلا کول کار نکنم؟

    • مجتبی جان سلام

      به نظر من حرکات ترکیبی برای افراد تازه کار مناسب تر هستند و نتیجه بهتری می دهند و این برنامه هم بر اساس تجربه شخصی نگاشته شده است.
      پیشنهاد می کنم که برای آشنایی با حرکات ترکیبی و تفاوت آنها با حرکات ایزوله به این مطلب مراجعه بفرمایید.

      موفق باشید

  14. سلام خسته نباشید من 16 سالمه قدم 185 وزنم 85 و امروز روز اول باشگاهم به نظرتون با توجه به پست هالتر هارو با چه وزنی بزنم و من نمیتونم بارفیکس برم برای تقویت عضلات بازو چی کار کنم

    • سینا جان سلام

      حداقل برای مدت دو هفته با وزنه های بسیار سبک تمرین کنید تا بتوانید نحوه اجرای حرکات را یاد بگیرید. در برنامه تمرینی برای تقویت و رشد بازو حرکاتی ارائه شده است، لطفا مطالعه کنید.
      برای انجام بارفیکس نیاز به تقویت عضلات زیربغل دارید.
      بسیاری از از افراد در ابتدا با بارفیکس مشکل دارند که البته به مرور قابل رفع است. بهترین گزینه استفاده از دستگاه بارفیکس با وزنه کمکی است ولی اگر این دستگاه را در باشگاه نداشته باشید می توانید از حرکت بارفیکس به صورت مورب استفاده کنید تا به مرور عضلات زیربغلتان تقویت گردد. برای انجام این حرکت می توانید از تصویر زیر الگو برداری کنید. در حقیقت با قرار دادن پاهایتان بر روی زمین می توانید از وزن بدنتان و فشار بروی زیربغلتان بکاهید.

      موفق باشید.

  15. سلام دوست عزیزواقعاکیف کردم همه ی مطالب بالاراخوندم دیدم همه راباحوصله جواب دادیدازطرف همه بینهایت تشکرمیکنم.واینکه بنده در روستاباشگاهی نه درحدخیلی عالی امادرحداینکه دستگاهای که برپایه باشگاه مبتدی لازم هست رااوردم امااینکاربنده به اصرارجوانان بوده وخودم هیچ تاحالاباشگاه نرفتم وچیزی هم ازباشگاه نمیدونم به اجبارازبرنامه های که جنابعالی ارائه دادیدمیخوام کپی کنم ودراختیارنفراتم قراربدم واکثرنفراتمون بچه های کوچیک سیزده تاپانزده سال هستن درخواستم اینه که مارادراین راه یاری کنیدوبفرمائیدکه به قدوم وزن نفرات هم حرکات بستگی داره واگه داره چگونه وچندحرکت بایدبزنن.بازم کمال تشکرویدرانی رادارم

    • محمد جان سلام

      برای شروع این حرکت عالی در روستا بهتون تبریک میگم. ان شالله که در کارتون موفق باشید.
      این برنامه برای شروع بدنسازی و برای یک دوره محدود 2 تا 3 ماهه مناسب است و بعد از آن نیاز به تغییر دارد. هر فردی شرایط بدنی و عضلانی خود را دارد.
      شما فرموده اید که بسیاری از افراد در باشگاه شما در بازه سنی 13 تا 15 سال هستند و هنوز در سن رشد هستند. مهم ترین وظیفه شما مراقبت از سلامتی این نوجوانان و جلوگیری از آسیب به بدن آنها است.
      قطعا برای شروع می بایست با وزنه های بسیار سبک شروع به تمرین نمود تا عضلات به مرور به کشیدگی های ناشی از تمرین عادت کنند و از آسیب جدی جلوگیری شود.
      پیشنهاد می کنم که یک کتاب با موضوع بدنسازی تهیه کنید و شروع به مطالعه و جمع آوری اطلاعات کنید.

      موفق باشید.

  16. سلام
    من 23سالمه
    177قد
    97 وزن
    شکم من بزرگ هست
    من چه برنامه ای کار کنم بهتر میشه و می‌خوام سخت کارکنم و ۶ روز تو هفته
    یک برنامه مناسب به من پیشنهاد می کنید.

    • علی جان سلام

      میزان اضافه وزن شما زیاد است و توصیه بنده این است که در کنار کار با وزنه، وقت بیشتری را برای انجام ورزشهای هوازی مانند تردمیل و یا دوچرخه بگذارید.
      حرکات با وزنه را هم با وزنه های سبک و با تکرارهای زیاد انجام دهید. پیشنهاد من تکرار بیش از 12 است.
      بدیهی است که داشتن یک رژیم غذایی مناسب مهم ترین بخش از برنامه شما است تا بتوانید در ابتدا کاهش وزن داشته باشید و سپس به عضله سازی بپردازید.
      بهترین پیشنهادی که می توانم به شما بکنم این است که عجله نداشته باشید!

      موفق باشید.

  17. سلام خسته نباشید من 16 سالمه با قد 180 و 60 کیلو میخواستم ببینم بارفیکس برای من مشکلی نداره و بین هر ست چقدر باید استراحت داشته باشم ممنون

    • مهرشاد جان سلام

      میزان استراحت پس از هر ست می بایست در حدود 45 تا 90 ثانیه باشد.
      بارفیکس یک حرکت پایه و استاندارد ورزشی است و ندرتا منجر به آسیب می شود. البته چنانچه از قبل آسیبی در ناحیه سرشانه و یا زیربغل دارید، بهتر است با احتیاط بیشتر به آن بپردازید.

      موفق باشید

  18. سلام
    من میخواستم به من یه برنامه بدید
    من قدم۱۶۷ و وزنم ۶۰ کیلو است من میخوام که چاق بشم
    اگه یه برنامه به من بدید ممنون میشم
    باتشکر

  19. سلام من یه تازه کارم و شش روز در هفته ثبتنام کردم پولشو هم واریز کردم میتونم شش روز هم تمرین کنم ونمیتونم هر روز تو یه ساعت برم بخاطر کارم این مشکلی پیش نمیاره

    • فرشاد جان سلام

      به نظرم یک نفر تازه کار نیازی به حضور شش روزه در هفته در محیط باشگاه ندارد و ممکن است به اصطلاح تمرین زده بشود.
      توصیه این است که در یک بازه زمانی مشخص در باشگاه حاضر شویم که البته اجرای این توصیه برای برخی افراد تقریبا غیرممکن است. حتی خود بنده هم نمی توانم همیشه در یک ساعت مشخص تمرین کنم.

      موفق باشید

  20. با سلام و خسته نباشی ببخشید من میخواستم این برنامه رو کار کنم به نظر خوب میاد ولی میترسم که مشکلی پیش بیاد بیاد. قصد جسارت ندارم فقط شما این اطلاعات شما از کجاست؟ و ایا از نظر سلامت و بهداشت مشکلی پیش نمیاد؟ فقط خواستم با خیال رتحت این مطالب رو انجام بدم. میخوام مطمعن بشم و قصد اهانت به شما ندارم

    • مازیار جان سلام

      برنامه ارائه شده توسط خود بنده قبلا اجرا شده است و بر اساس تجربه و مطالعه تنظیم شده است. اکثر حرکات این برنامه از حرکات پایه و شناخته شده بدنسازی هستند.
      البته هر حر کتی در صورت اجرای بد می تواند منجر به آسیب شود.

      موفق باشید

  21. سلام17 سال دارم درتمام حرکات جلو بازو که انجام میدم مچ دست چپم رگ دست سمت انگشت کوچیکه درد میگره یک ساله که این جوری شده به نظر شما مشکلی نداره

    • سجاد جان سلام

      عذرخواهی میکنم بابت تاخیر در پاسخگویی.
      در صورتی که درد با استراحتی در حدود دو هفته تسکین پیدا نکرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

      موفق باشید

  22. سلام من ۱۹ سالمه وزنم ۶۰ کیلو وقدم ۱۸۵ هست
    اان می خوام بارفیکس بزنم وقتیتمرینم تموم میشه تا سه تا چهار رو عضلات پشتم درد شدیدی میگیره به نظر شما بهتر نیست تمرین بارفیکس رو هفته یه بار انجام بدم و بعد از دو ماه تعداد دفعات رو به دو تا سه بار در هفته افزایش بدم؟

    • محمد جان سلام

      گرفتگی عضلات و احساس درد در دو تا سه هفته آغزین تمرین امری طبیعی است و به مرور زمان کاهش پیدا می کند.
      در برنامه تمرینی پیشنهادی در این نوشته حرکت بارفیکس تنها در یک روز تمرینی توصیه شده است و قرار نیست که آن را هر روز انجام دهیم.

      موفق باشید

  23. سلام
    من قدم ۱۹۰ با وزن ۱۰۵ هستش
    ۱۷ سالمه
    میخوام ببینم تو چه مدت میتونم کاهش وزن انجام بدم و وزنم باید بیاد چقد که ایده آل بشه؟
    بعد بدنسازی چه برنامه ای واسم خوبه؟

    • محسن جان سلام

      سئوال اول شما در خصوص زمان را نمی توانم پاسخ دهم چرا که کاهش یا افزایش وزن به عوامل متعددی وابسته است که می توان به جنسیت، سن، هورمون های بدن، رژیم غذایی، سبک زندگی و توان بدنی اشاره کرد.
      وزن متناسب برای شما چیزی در حدود 90-72 کیلوگرم است که حد وسط آن در حدود 81 کیلوگرم می باشد. البته تناسب اندام را صرفا نمی توان با اندازه گیری قد و وزن تشخیص داد بلکه مهم ترین نکته زیبایی و فرم بدنی درست است.
      پیشنهاد می کنم که این مطلب را مطالعه بفرمایید.

      موفق باشید.

  24. سلام برای اب کردن چربی سینه ها حرکات سینه رو 20دقیقه اخر بزنیم خوبه یا اول؟
    بعد اگه تو هفته سه چهار جلسه سینه بزنم زودتر نتیجه میگیرم بنظرتون؟
    با توجه به اینکه رژیم غذایی گرفتم و فست فود و بستنی و… لب نمیزنم. بعد باشگاهم یه لیوان شیر با دو سه تا خرما میزنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • مجتبی جان سلام
      چنانچه به تازگی باشگاه را شروع کرده اید و قصد کاهش چربی اندامی را دارید، علاوه بر داشتن رژیم غذایی کم کالری و کم چربی، نیاز به انجام حرکات کاردیو یا همان هوازی دارید. تنها با انجام حرکات تمرینی با وزنه موفق به کاهش چربی اندامی نمی شوید.
      پیشنهاد می کنم مطلبی که قبلا در خصوص چربی اندامی نوشته ام را در اینجا مطالعه کنید.

      تمرین بیش از حد عضلات منجر به خستگی و ایجاد تنش در عضلات می شود و فرصت استراحت و ترمیم عضلات را از بین می برد.

      موفق باشید

  25. سلام و درود خدمت شما من ۱۷ سالمه و قدم ۱۷۸و وزنم ۸۹ چاق نیستم بلکه از نظر ژن استخوانهای بزرگی دارم میخواستم بدنم بیاد رو فرم ولی برنامه درستی برای بالاتنه پیدا نکردم خواستم ببینم ایا شما میتونید راهنمایی در این بار بکنید خیلی ممنون

    • امیر جان سلام

      برای شروع می توانید از همین برنامه برای حدود 2 ماه استفاده کنید. البته مطالب و برنامه های تمرینی دیگری هم برای شانه ها و بازو در سایت موجود است که ممکن است به دردتان بخورد.

      موفق باشید.

  26. با درو بی پایان خدمت شما و از سایت خوبتون.من یه سوال دارم.طبق تعریف شما از مبتدی من کاملا مبتدی هستم کل زندگیم شاید حدود یکی دوماه بیشتر بدن سازی کار نکردم اونم فک نکنم اصولی بوده حدود 35 سال سنمه.بعد محل زندگیم طوری هست که به باشگاه دسترسی ندارم ولی تو خونه دمبل و هالتر و وزنه و یه میز پرس سینه دارم.سیم کش و از اینا ندارم.بینهایت وقت دارم.مشکل غذا هم تا حدی ندارم.ایا شما میتونید با این شرایط من یک برنامه واسم طراحی کنید.و اگه ممکنه از بدن خودم عکس بگیرم چون به نظرم اینطوری شاید بتونم بهتر نتیجه بگیرم.هرچقدرم باشه پرداخت میکنم.خیلی ممنون میشم منو راهنمایی کنید واقعا لازمه همین فردا شروع کنم.

    • سپهر جان سلام

      اینکه خودت قبول داری مبتدی هستی یعنی می توانی شروع خوب و استانداردی داشته باشی. از نظر بنده برای تمرین در منزل به موارد زیر نیاز است:
      – دمبل های قابل تنظیم با وزنهایی بین 5 تا 25 کیلوگرم
      – یک نیمکت یا میز برای انجام حرکات نشسته و دراز کش
      – یک زیرانداز یا مت
      – میله بارفیکس
      – میل یا دسته شنا
      – یک جفت کفش ورزشی

      بسیاری از حرکات اصلی بدنسازی را می توان با لوازم فوق اجرا کرد و یا با کمی تغییر انجام داد. بنده امکان ارائه یک برنامه ویژه به شما را ندارم.
      توصیه و پیشنهادم استفاده از مطالب سایت و مطالع بیشتر است.
      مهم تر از امکانات سخت افزاری، اراده و پشتکار است به شکلی که پس از شروع تمرینات، تا ابد به ورزش ادامه دهید! اگر قرار است در آینده دچار وقفه های طولانی شوید، بهتر است اصلا بدنسازی و کار با وزنه را شروع نکنید چرا که آسیب آن بیشتر خواهد بود!

      موفق باشید

  27. سلام وقت بخیر
    من25 ساله هستم و قدم 186 و وزنم 70 کیلو هستش و بدنم خیلی ضعیفه و تازه چند وقته که دارم میرم باشگاه به نظرتون از چه حرکاتی شروع کنم و کی میتونم مکمل بخورم؟لطفا کمکم کنید ممنون

    • امین جان سلام

      ببخشید که دیر جواب میدم!

      برای استفاده از مکمل عجله نکن. با توجه به اینکه تازه شروع به تمرین کردی، به نظر بنده حداقل تا سه ماه می توانی با بهبود تغذیه و بدون مکمل حجم عضلاتت را افزایش دهی.
      بعد از این دوره ممکن است رشد عضلاتت کم و یا متوقف شود و می توانی از مکمل های پروتئینی استفاده کنی.

      عجله نداشته باش!

      موفق باشی

  28. با سلام و تشکر
    اینجانب 41 ساله با قد 175 و وزن 80 کیلوگرم، دو هفته است که طبق برنامه جنابعالی تمرین میکنم (روزهای شنبه-دوشنبه-چهارشنبه).
    با توجه به اینکه هدف اصلی بنده کاهش وزن بوده و در کنار آن دوست دارم بدنی عضلانی داشته باشم، آیا می توانم در کنار این برنامه، روزهای سه شنبه و پنج شنبه فقط تردمیل و تمرینات مربوط به شکم (مانند دراز و نشست – فیله – لاوربک و …) را انجام دهم؟

    • سعید جان سلام

      عذرخواهی میکنم بابت تاخیر در پاسخگویی.

      برنامه ارائه شده برای آماده سازی بدن فرد تازه کار و برای مدتی حدود 2 تا 3 ماه طراحی و نوشته شده است.
      قطعا در کنار این برنامه می توانید فعالیت های هوازی هم داشته باشید و مانعی وجود ندارد.

      موفق باشید

  29. با سلام و خسته نباشید.
    مدیر عزیز بنده 18 سال سن با قد 189 وزن81.
    میخواستم بدونم که با این مشخصات بنده به کدام دسته بروم در بدنسازی موفق تر میشوم.
    فیتنس و عضله سازی یا حجم و بدنسازی
    خودم به شخصه علاقه به فیتنس دارم اما عضله های بدنم به وقت و خرج زیادی نیاز داره برای تقویت کردنشان.
    راهنمایی کنید سپاس گذارم.

    • آرش جان سلام

      باید در شته ای فعالیت کنی که علاوه بر استعداد بدنی، علاقه و اشتیاق هم داشته باشی. این تصمیمی است که فقط خودت میتونی بگیری. البته با قد و وزن فعلی و شرایط سنی شما، امکان فعالیت در هر دو رشته رو داری.

      موفق باشید

  30. سلام من 18 سالمه تازه میخوام شروع کنم.بعد چن وقت میتونم دوره در دارم؟

    • با سلام

      توصیه میکنم که برای دوره حجم چندان عجله نکنید و با مطالعه بیشتر سعی کنید که در ابتدا از تمامی پتانسیل بدنتان استفاده کنید. البته چنانچه اصرار بر دوره حجم دارید، پیشنهاد می کنم که حداقل دو ماه صبر کنید.

      موفق باشید

  31. سلام من 17سالمه با قد 175
    برای چربی سوزی پایین تنه باید چ حرکاتی بزنم
    برای کوچک کردن ران و باسن

  32. سلام من 16سالمه قدم 175وزنم51کیلوگرم نمیخوام قدم از این بلندتر بشه یا اگه تمرینی هست که یک چندسانتی کوچکتر بشه هم خوبه چون تو خانواده ما همه قدشون کوتاه من از همه قدم بلند تره تازه وزنم هم خیلی کمه یک هفته میشه که بدنسازی شروع کردم میشه بگین نسبت به وزن و قدم چند وقت طول میکشه تا بدنم معلوم بشه برای قدم بیشتر از چه وسایلی استفاده کنم که از این بلندتر نشه یا کوچکتر بشه

  33. با سلام. من نزدیک به 190 قد و 115 وزن دارم و 33 سالم هست. برنامه بالا مد نظرم هست برای اجرا و برای هوازی هم دو روز دویدن در نظر دارم. اول اینکه این شروع 5 روز در هفته آسیب رسان نباشه؟؟!!! دوم اینکه من نمی خوام برای مکمل ها و چربی سوزهای مختلف هزینه ای بدم. این امکان هست که بدون استفاده از اینها با سرعت مناسبی چربی سوزی داشت؟ سوم اینکه وزن وزنه هایی که زده میشه باید چطور باشه؟ یه فرمول کلی قبلا شنیده بودم که دقیق یادم نیست. اینطوری که وزن وزنه باید جوری باشه که آخرای هر ست فشارش کاملا احساس بشه. ممنو میشم راهنمایی کنید

    • محمد جان سلام

      این برنامه برنامه خیلی سنگینی نیست و می توانید در کنارش به هوازی هم بپردازید. نیازی به استفاده از مکمل هم ندارید به شرطی که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.
      برای انتخاب وزنه بنده مطلبی نوشته ام که می توانید در اینجا مطالعه کنید.

      موفق باشید

      • سلام
        43 سالمه
        وزنم 80 ، قد 180
        ده ساله هیچ ورزشی نکردم، قبلا رزمی کار بودم، آخرها هم بدنسازی میرفتم
        دست راستم از ناحیه آرنج آسیب دید دیگه نتونستم ادامه یدم ، الان عمل جراحی کردم و تا حدودی بهتر شده اما تقریبا یک سوم دست چپم قدرت داره، شش روزه شروع کردم، با برنامه های روی دیوار باشگاه، بدون تعطیلی با وزنه های سبک
        از بزرگی شکم و چربی های اطرافش رنج میبرم،
        پاهام بشدت ضعیف هستن
        مدتی که ثابت نشسته باشم از ناجیه گردنم احساس خستگی مفرط میکنم ، نفس ندارم ینی بعد از50 تا طناب زدن ولو میشم ،
        دیگه اینکه بشدت به سیگار علاقه دارم و روزی 15 نخ میکشم که از روزی که ورزش میکنم 8 نخ میکشم
        همه توصیه های لازم رو لطفا به طریقه ابتدایی بفرمایید که بتونم درک کنم
        بینهایت از شما سپاسگزارم

        • مدیر وبسایت

          امیر جان سلام

          با توجه به شرایطی که خودتان اشاره کرده اید، پیشنهاد بنده انجام تمرینات هوازی مانند تردمیل و یا دوچرخه در کنار تمرینات با وزنه است. برنامه تمرینی ارائه شده در این بنده در این نوشته را می توانید طی سه روز در باشگاه انجام دهید و دو روز دیگر را به تمرینات هوازی بپردازید.
          برای بهبود دست آسیب دیده هم پیشنهادم انجام حرکات اصلاحی و مراجعه به یک متخصص طب ورزش است.
          قطعا ترک سیگار هم می تواند به بهبود تنفستان کمک شایانی کند.

          موفق باشید

  34. سلام خسته نباشید
    حرکتی برای آب کردن سینه و شکم و چاقتر شدن پاها اگه معرفی کنید ممنون میشم.
    البته چون دستگاهها رو نمیشناسم اگه تصویر بزارید مثل مطالب بالایی خیلی ممنون میشم

    • با سلام

      برنامه ای که در اینجا ارائه شده است یک برنامه عمومی تمرینی برای شروع بدنسازی است. در صورتی که برنامه خاصی برای یک عضله خاص می خواهید بهتر است با مربی باشگاه خود مشورت کنید.

      موفق باشید

  35. سلام خسته نباشید
    بنده 25سالمه و 82کیلو و 185هم قدمه
    مقداری چربی تو ناحیه شکم دارم ، ولی بالاتنم نسبت ب پایین تنم لاغرتره
    حدود دوماهم تقریبا ب صورت مرتب باشگاه میرم و اروم اروم وزنه هارو سنگین تر کردم، الان میخواسم برای رشد سریعتر عضله ها از مکمل و پروتئین استفاده کنم، بنظرتون صلاحه ؟ و اینکه یه مارک خوب و اینکه دقیقا چی مصرف کنم با دستور مصرفشو بفرمایین خیلی ممنون میشم

    • فریدجان سلام

      استفاده از مکمل های معتبر ممنوعیتی ندارد و شما می توانید از آنها استفاده کنید. البته پیشنهاد می کنم که برای حدود 2 ماه دیگر از استفاده از پروتئین اجتناب کنید و تنها کراتین استفاده کنید. بهترین مارک کراتین ON است که می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. کراتین مونوهیدرات تهیه کنید. نحوه مصرف بر روی ظرف آن نوشته شده است و مطابق همان استفاده نمایید. استفاده از کراتین به تنهایی می تواند علاوه بر تریع ریکاوری، بر روی چربی سوزی و رشد عضلانی هم تاثیر بگذارد.
      از این به بعد می توانید نحوه وزنه زدن را تغییر بدهید که بنده در این مطلب به آن پرداخته ام. مطمئنا این تغییر به رشد عضلانی شما کمک بسیاری خواهد کرد!

      موفق باشید

      • عذر میخوام روش نوشته تو مرحله بارگیری چهار وعده 5gتو روز بخورم و تو مرحله بعدی دو وعده
        لطفا بگین این چهار مرحله چه زمانین و بهتره با معده خالی مصرف شه؟
        و اینکه روز پنجم بارگیری مبفته روز استراحتم ،وعده اون روز چطور میشه
        و ابنکه کی خودشو نشون میده تاثیرش

        • فرید جان سلام

          مصرف کراتین به صورت روزانه انجام می شود و ربطی به روز تمرین و غیر تمرین ندارد. در روزهایی که تمرین نمی کنید پیشنهاد می کنم که به عنوان میان وعده استفاده نمایید.

          در روزهایی که تمرین می کنید پیشنهاد می شود قبل و بعد از تمرین مصرف کنید. دقت کنید که بعضی از افراد در باشگاه و دقیقا قبل از تمرین استفاده می کنند که این کار کاملا احمقانه است! بدن برای جذب کراتین حداقل به نیم ساعت زمان نیاز دارد. بهتر است در منزل و قبل از عزیمت به باشگاه یک وعده را مصرف نمایید. وعده دوم را بعد از تمرین و در زمانی کمتر از نیم ساعت بعد از تمرین مصرف کنید.

          موفق باشید

  36. سلام من 15 سالمه با قد 163 وزن 60 میخواستم بدونم ایا اگه ب باشگاه بدنسازی برم اشکالی دررشد قدم پیش نمیاد؟؟

    • سجاد جان سلام

      بنده با این سئوال به دفعات مواجه شده ام و توصیه می کنم برای گرفتن پاسخ آن به این مطلب مراجعه بفرمایید.

      موفق باشید

      • سلام و وقت بخیر؛۴۲ساله هستم باقد۱۸۵ و وزن۱۰۶کیلو، روزانه گلوتامین یک پیمانه صبح ناشتا ونیم ساعت قبل تمرین و بعد از اتمام تمرین مصرف میکنم و ال کارنیتین ۳عدد در روز بعد از هر وعده غذا مصرف میکنم،همراه با وزنه زدن و هوازی ظرف۳هفته۴کیلو کاهش وزن داشتم.
        لطفاً؛نظرتون بیان کنید وممنون میشم از راهنمایهاتون استفاده کنم.

        • با سلام

          احتمالا مکمل ها را با نظر مربیتان مصرف می کنید و بنده در این خصوص نمی توانم اظهارنظری کنم. البته به نظر بنده نرخ کاهش وزنتان زیاد است.

          موفق باشید.

  37. سلام و ادب
    19سالمه و 100کیلو هستم
    بیشتر هوازی و رژیم کار کنم تا وزنه؟
    باشگاه چیکار کنم؟

    • محمد جان سلام

      شما تنها به سن و وزن خود اشاره کرده اید در صورتی که میزان قد شما نیز بسیار مهم است.
      به طور کلی می توانم اینگونه پاسخ بدهم: داشتن رژیم غذایی درست برای همه افراد ضروری است صرف نظر از اینکه اضافه وزن داشته باشند یا نه.
      در کنار رژیم غذایی، داشتن برنامه تمرینی ترکیبی می تواند به شما برای کاهش میزان چربی و افزایش حجم عضله کمک کند.
      برنامه ای که در اینجا ارائه شده است برای شروع می تواند مفید باشد. البته در کنار این برنامه انجام هوازی هم توصیه می شود.

      موفق باشید.

  38. سلام من 20 سالمه و قدم 154 و وزنم 41 هست. من خیلی دوس دارم ورزش رو شروع کنم اما مشکل روماتیسم مفصلی دارم . میخواستم بدونم برنامه ای هست که واسه من مناسب باشه؟

    • با سلام

      با توجه به ابتلا به روماتیسم مفصلی، پیشنهاد بنده مشاوره با یک متخصص طب ورزش است و بنده صلاحیت اظهارنظر در این خصوص را ندارم.

      موفق باشید.

  39. سلام خسته نباشید . 15 سالمه وزنم حدود 45 تا 53 کیلو هست . قدمم 160 میخواستم بدونم اگ برم بدنسازی واسه قدم مشکل پیش نمیاد یا میتونم از چه وسیله های که برای قد ضرر داره دوری کنم اگ میشه راهنمایی کنید . سپاس از شما

  40. با سلام خدمت شما.
    من 16سالمه و باتوجه به قدم ک 167هستش و وزنم 52بدن خیلی لاغری دارم.میخام از الان بدنسازی رو شروع کنم.از شما میخاستم بپرسم ک میتونم برای بیشتر شدن حجم اسکلت بندی و ماهیچه های بدنم تمرینات بدنسازی رو انجام بدم یا نه.درضمن میخاستم اگه جوابتون مثبت بود بدونم چ تمریناتی باعث حجیم تر شدن بدنم میشه.

    • احمد جان سلام
      از تاخیر در پاسخگویی عذرخواهی می کنم.

      برای شروع بدنسازی می توانید برای 2 تا 3 ماه از همین برنامه ارائه شده استفاده کنید و سپس از مربی باشگاه خود برنامه جدیدی بگیرید. دقت داشه باشید که بدنسازی منجر به افزایش حجم اسکلت و استخوان ها نمی شود و تنها حجم عضلات را می تواند افزایش دهد.

      موفق باشید.

  41. سلام…
    علیرضا هستم ۲۲سالمه قد۱۷۸وزن ۵۷ ۳ماه بدنسازی میرم ی برنامه خوب میخواستم ممنون میشم.

    • علیرضا جان سلام

      لطفا همین برنامه را به مدت سه ماه اجرا کنید و پس از آن از مربی باشگاه خود برنامه دیگری بگیرید تا زیر نظر ایشان پیشرفت کنید.

      موفق باشید.

  42. سلام و خسته نباشید
    28 سالمه
    182 قد 70 وزنم در ابتدای بدنسازیم یعنی یک ماه پیش بود
    الان و با گذشت یک ماه تمرین یه روز درمیون خودم رو به 73 کیلو رسوندم (بدنم خیلی در برابر تغییر وزن مقاومه) چند ساله 70 کیلوام
    خوراکم تقریبا دوبرابر شده شایدم سه برابر
    البتدر حد دانش خودم میزان کربوهیدرات و پروتئین رو تنظیم می کنم اما مشکلم اینجاست که این افزایش میزان تغذیه باعث بالا اومدن شکمم شده البته عضلات هم به باور خودم با سرعت خوبی حجیم تر و حجیم تر میشن
    اما مشکل شکممه خیلی نیومده بالا ولی توقع نداشتم اصلا بیاد بالا
    مربیم می گه عادیه
    خواستم ببینم نظر شما چیه 🙄
    اگه عادیه که عادیه وگرنه خواهان راه حلم ممنون

    • علی جان سلام

      با توجه به اینکه تحت نظر یک مربی در حال تمرین هستید بنده تنها چند مورد کلی را متذکر می شوم:
      – شما فرموده اید شکمتان برآمده شده است و بنده فرض می کنم که منظورتان افزایش چربی اندامی در ناحیه شکم است.
      – در دوره حجم افزایش نسبی چربی اندامی تا حدودی طبیعی است. به عنوان مثال فردی در ابتدای دوره حجم چربی اندامی حدودا 14% دارد و محتمل است این چربی اندامی در دوره حجم به حدود 17% افزایش پیدا کند. این مقدار افزایش قابل قبول است.
      – نرخ افزایش وزنتان به نظر من زیاد است و افزایش وزن با این سرعت کمی ریسک دارد. البته نظر مربیتان مهمتر از نظر بنده است!
      – توصیه می کنم که میزان کربوهیدرات مصرفیتان را کاهش دهید. احتمالا یکی از منابع اصلی کربوهیدراتتان سیب زمینی است. جالب است بدانید که تحقیقات جدید بسیاری دریافته اند که مصرف سیب زمینی زمینه ساز چاقی و افزایش چربی است. بنده مطلبی در این خصوص پیشتر منتشر کرده ام که می توانید در اینجا مطالعه بفرمایید.

      موفق باشید

  43. سلام دوست عزیز
    من ۳۳سالمه اضافه وزن و شکم دارم الان وزنم حدود ۱۰۰کیلو شده برای من که چند روزه شروع کردم میتونم از رکشHiitاستفاده کنم بین برنامه یا نه مثلا دوتا ۵دقیقه بین برنامه اونم حرکات شکم رو

    • سلام محمدجان

      چنانچه اضافه وزن زیادی دارید، ابتدا می بایست با رژیم و ورزش های هوازی کمی از وزن را کاهش دهید. این امر باعث می شود که دستگاه تنفسیتان هم عملکرد بهتری پیدا کند. سپس می توانید در صورت تمایل از روش HIIT استفاده کنید. البته معمولا این روش را بهتر است با حرکات با وزنه ادغام نکنید چرا که ممکن است آسیب ببینید. معمولا جلسات تمرینی HIIT کمتر 30 دقیقه طول می کشد ولی کالری بسیار زیادی مصرف می کند و به کاهش وزنتان کمک خواهد کرد.

      موفق باشید

  44. سلام وقت بخیر
    من حرکت بارفیکسو مشکل دارم و اصلا نمی توم بارفیکس برم کلا پاهای نسبتا قویتری دارم ولی دست های ضعیف مخصوصا مچ دست . پیشنها جنابعالی برای جایگزین حرکت بارفیکس و پارالل چیه ؟
    با تشکر

    • محمد جان سلام

      بسیاری از افراد در ابتدا با بارفیکس مشکل دارند که البته به مرور قابل رفع است. بهترین گزینه استفاده از دستگاه بارفیکس با وزنه کمکی است ولی اگر این دستگاه را در باشگاه نداشته باشید می توانید از حرکت بارفیکس به صورت مورب استفاده کنید تا به مرور عضلات زیربغلتان تقویت گردد. برای انجام این حرکت می توانید از تصویر زیر الگو برداری کنید. در حقیقت با قرار دادن پاهایتان بر روی زمین می توانید از وزن بدنتان و فشار بروی زیربغلتان بکاهید.

      در خصوص پارالل هم می توانید از دستگاه پارالل با وزنه کمکی استفاده کنید ولی اگر این دستگاه را در باشگاه ندارید پیشنهاد می کنم که شنای سوئدی بر روی زانو را جایگزین کنید.

      موفق باشید.

  45. سلام من 13سالمه و قد من 158_160
    وزنم هم 50کیلو هست میخواستم بدونم بدن سازی برای من مشکلی نداره؟
    مانع رشد نمیشه؟

    • زهرا خانم سلام

      خیلی خوشحالم از اینکه نوجوان های عزیزی مثل شما هم به سایت ما سر می زنند.
      در خصوص ارتباط بدنسازی و توقف رشد قدی بنده مطلبی قبلا نوشته ام که می توانید در اینجا مطالعه کنید.

      موفق باشید.

  46. باسلام وخسته نباشید وتشکر از سایت خوبتون.
    میخواستم اگه میشه لطف کنین فیلم یا عکس های حرکاتی رو که در قسمت بالا گذاشتین ونحوه صحیح کار با دستگاه هارو تو وبسایتتون قرار بدین یا یک آی دی تلگرام معرفی کنین که بتونیم از اونجا دانلود کنیم،ضمناً این رو هم اشاره کنم که من اصلا بدنسازی نرفتم و حتی دستگاه هاشو هم نمیشناسم، لطف کنین راهنمایی ام کنین.
    باتشکر وآرزوی سلامتی

    • محمد جان سلام

      متاسفانه فعلا امکان این کار را به طور کامل ندارم. البته برخی از حرکات که با رنگ آبی مشخص شده اند را توضیح داده ام که با کلیک بر روی نامشان می توانید مشاهده فرمایید. باقی حرکات را هم می توانید با جستجوی ساده ای بر روی اینترنت مشاهده کنید.

      موفق باشید.

  47. با سلام
    من افتادگی شانه و کمی قوز کمر دارم چه حرکاتی برای من بهتره؟
    با تشکر

    • با سلام

      پیشنهاد می کنم که با یک متخصص حرکات اصلاحی مشورت کنید. شاید به جای کار با وزنه بهتر باشد که نرمش های اصلاحی را انجام دهید.

      موفق باشید

  48. سلام من 19 سالمه قد 175 و وزنم 52 به نظرتون واس افزایش وزن بعد چه مدت بدنسازی شروع به مصرف پرونئین کنم ؟

    • ماهان جان سلام

      پیشنهاد می کنم که حداقل به مدت 2 ماه از هیچ مکملی استفاده نکنی. بعد از این مدت می توانی با استفاده از ترکیب کراتین و پروتئین Whey افزایش عضله سازی داشته باشی.

      موفق باشی

  49. سلام من 4 ساله بدنسازی کار میکنم هم یکم خسته شدم هم اینکه بدنم لاکتیکی شده الان 2 روز بدنسازی کار میکنم 2 روز پیلاتس وخواستم راهنمایی بفرمایید برای دو روز بدنسازی چه برنامه بزنم میدونم باید فول بادی باشه فقط تعداد تکرار و ست ها چطور باید باشه؟
    ممنون از شما

    • سحرخانم سلام

      به درستی به برنامه فول بادی اشاره کرده اید. در این خصوص بهتر است با یک مربی آشنا با این متد تمرینی مشورت نمایید. متاسفانه بنده اطلاعاتم در این خصوص محدود است و تجربه ای هم در این ارتباط ندارم.
      چیزی به عنوان بدن لاکتیکی چندان صحت ندارد. تجمع اسید لاکتیک ناشی از تمرین شدید در عضلات به صورت موقتی است و به مرور رمان از بین می رود. برای این که از تجمع بیش از حد اسید لاکتیک در عضلات جلوگیری کنید چند توصیه برایتان دارم:
      – قبل از شروع تمرین با وزنه، حتما بدنتان را با چند حرکت ایروبیک یا هوازی گرم کنید. دویدن در جا و چند حرکت کششی ملایم می تواند مناسب باشد.
      – در حین و پس از تمرین آب بنوشید تا اسید اضافی راحت تر دفع گردد.
      – بین ست های تمرینی بیشتر استراحت کنید.

      موفق باشید

  50. سلام. وقت بخیر.
    من قدم ۱۸۰ و وزنم ۹۰ هست. و فقط شکم دارم. پا و دستم چربی اضافه نداره.
    مشغلم هم زیاده و فقط دوروز در هفته فرصت تمرین دارم. مممون میشم راهنمایی کنید آیا میشه برنامه ارائه شده سه روز در هفته رو سرشکن کنم تو دوروز. مثلا روز دوم نصفش رو بدم به روز اول و نصف دیگه تش رو به روز سوم؟؟

    • آرمان جان سلام

      برای دو روز تمرین در باشگاه پیشنهاد می کنم که از برنامه های تمرینی فول بادی (Full Body) استفاده کنی. این نوع برنامه ها در طول یک جلسه تمامی عضلات اصلی بدن را درگیر می کنند. عمده حرکات هم به صورت ترکیبی هستند. بنده در این خصوص تا به حال مطلبی ننوشته ام ولی می توانی با سرچ در اینترنت مطالب زیادی در این خصوص پیدا کنی.

      موفق باشی

  51. سلام من 24 سالمه 178 قدمه و 83 کیلو وزن دارم کمی اضاف وزن دارم ک مشکلی نیس و رفعش میکنم، مشکلی که دارم اینه ک من رباط صلیبی پاره کردم و فعلا امکان عمل کردن نیست، و میخام شروع کنم باشگاه رفتن ولی بخاطر مشکل پا ک دارم نمیتونم حرکات پا رو بزنم. بنظرتون چیکار کنم؟ حرکات جایگزینی هست یا کلا پا نزنم جاش چی بزنم؟ یا کلا نرم باشگاه؟ ممنون میشم اگه پاسخ بدید و سایتتون عالیه

    • باسم جان سلام

      متاسفم بابت آسیبی که دیدید و امیدوارم که سریعا بهبودی کامل حاصل شود.
      قبل از هرگونه تمرینی بهتر است که با یک متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپ مشورت بکنی. ترمیم رباط صلیبی به زمان زیاد و فیزوتراپی نیاز دارد و ممکن است با تمرین مجدد آسیب شدیدتری ببینی.
      ضمنا برای کاهش وزن هم به راحتی با یک رژیم غذایی به هدفت خواهی رسید.

      موفق باشید

    • سلام وقت بخیر
      تشکر میکنم بابت برنامه ۳ ماهتون،من این برنامرو انجام دادم ممنون میشم یه برنامه برای ماه چهارم بهم بدین.قدم ۱۸۸ و وزنم ۸۳

      • پرهام جان سلام

        بعد از سه ماه ابتدایی پیشنهاد می کنم که با نظر مربی باشگاهتان فعالیت بدنسازی را ادامه بدهید.

        موفق باشید

  52. سلام خسته نباشید بابت وبسایت خوب و کاربردی تون ببخشید من 18سالمه و دوسال پیش قبل اینکه وارد فضای کنکور بشم. بدنسازی تقریبا سطح بالایی برا فوتبال انجام میدادم اما الان دوباره میخوام شروع کنم و یه سوال برام پیش اومد که این تمریناتی که گفتید ب نظرتون کم نیست
    چون من روز اول رو اجرا کردم کل تمرین م حدود پنجاه الی شصت و پنج دقیقه طول کشید واحساس کردم خیلی زود تموم شد خواستم ببینم نظر شما چیه؟

    • علیرضا جان سلام

      این برنامه یک برنامه عمومی برای شروع کار با وزنه است. به نظر بنده زمان یک جلسه تمرینی می بایست بین 45 تا 60 دقیقه باشد.
      احتمالا افرادی را در باشگاه پیدا می کنید که هر روز به مدت دو ساعت در حال تمرینات مختلف هستند و نتیجه خاصی غیر از آسیب دیدگی نخواهند داشت.
      ضمنا بدنسازی برای فوتبال یک مبحث تخصصی است و بهتر است در ابتدا با یک متخصص بدنسازی فوتبال مشورت نمایید. ممکن است این برنامه برای شما مناسب نباشد.

      موفق باشید

      • سلام مجدد ممنون از پاسخ تون .من فقط برنامه معمولی برای روی فرم اومدن بدنم میخواستم که همین برنامه شما طبق چیزی دوستان از اون پایین گفتن خیلی خوبه.

  53. سلام خسته نباشید، ایا برنامه فول بادی برای افراد مبتدی خوبه؟

    • امیرجان سلام

      برنامه ای که در اینجا ارائه شده از نوع فول بادی نیست. البته برنامه فول بادی برای افراد مبتدی هم توصیه می شود. ضمنم اینکه تمرینات فول بادی معمولا زمان کمتری هم نیاز دارند و به افرادی که محدودیت زمانی دارند هم توصیه می شود که برنامه تمرینی فول بادی را انجام بدهند.

      موفق باشید.

  54. با عرض سلام و تشکر از وبسایت خوبتون من دروازه بان فوتبال هستم و بطور حرفه ای کار میکنم برای اینکه توده عضلانیم بالا بره وی سلکور ۱۰۰‎٪ با امینو bcaa خریداری کردم اما هنوز برنامه حجمی مناسبی ندیدم میشه راهنماییم کنید

    • مجتبی جان سلام

      بنده در زمینه بدنسازی فوتبال تخصصی ندارم و کمکی از دستم بر نمی آید. توصیه می کنم با یک مربی بدنساز متخصص در فوتبال مشورت کنید.

      موفق باشید

    • با سلام
      بنده ۲۰ سالمه
      قدم ۱۷۵ هست
      خواستم بدونم وزن ایده آل برای من چنده؟
      و اینکه در خصوص نحوه ی گرم کردن قبل از تمرین سوال داشتم که به چه شکل باید باشه و این که این برنامه رو هم برای آب کردن چربی های نقاط مختلف و هم عضله سازی میشه استفاده کرد یا نه؟
      ممنون

      • علی جان سلام

        وزن شما می ابیست در حدود 72 کیلوگرم باشد. برای گرم کردن پیش از تمرین توصیه می کنم که حدود 5 دقیقه با دویدن درجا و یا روی تردمیل کمی ضربان قلبتان را بالا ببرید، البته به آرامی. بعد از آن حدود 5 دقیقه به حرکات کششی بسیار ملایم بپردازید.
        در حین تمرین هم بعد از هر ست حدود 5 تا 10 ثانیه به حرکت کششی سبک بپردازید. از کشیدن بیش از حد عضلات اجتناب کنید.

        در خصوص این برنامه باید توجه کنی که این برنامه برای یک دوره 2 تا 3 ماه نوشته شده است تا بدن شما را به آرامی برای ادامه آماده کند. عضله سازی یا کاهش چربی علاوه بر تمرین به عواملی مانند سطح هورمون های اصلی بدن، تغذیه و خواب وابسته است و تنها با انجام تمرینات ورزشی نمی توان به این اهداف رسید.

        موفق باشید.

  55. سلام بسیار متشکرم از مطالب مفیدتون.آیا از این برنامه بانوانی که بدن بسیار خشک و راکدی داشته اند و بسیار مبتدی محسوب میشوند میتوانند استفاده کنند؟

    • دوست عزیز سلام

      واقعیت این است که این برنامه یک برنامه عمومی است که حتی برای بانوان هم قابل استفاده است.
      البته چنانچه شرایط بدنی مناسب بریا شروع کار با وزنه را ندارید، پیشنهاد می کنم که برای مدتی مثلا دو هفته، بسیار سبک تمرین کنید و انجام حرکاتی مانند بارفیکس و پارالل پرهیز کنید.

      موفق باشید.

  56. سلام خسته نباشید اولا برای سایت خوبتون ازتون ممنونم
    دوما من میخوام تازه بدن سازی رو شروع کنم اما واقعیتش توی این حرکات واقعا بارفیکس اصلا نمیتونم انجام بدم با اینکه وزنم نسبت ب قدم کاملا مناسله اما شاید ب دلیل ضعف بازو ها و یا چیز های دیگ اصلا توانایی انجام حتی یدونه بارفیکس هم ندارم
    بجای اون چ حرکتی میشه انجام بدم؟

    • فرهاد جان سلام
      به جای بارفیکس پیشنهاد میکنم که از پایه اسکات استفاده کنی. معمولا پایه اسکات جوری طراحی میشه که میتونی هالتر رو بر روی دو پایه پایین قرار بدی مثل زمانی که میخوای لیفت بزنی. از هالتر طوری آویزون بشی که بدنت کاملا صاف باشه و پاهات روی زمین قرار بگیرن مثل عکس زیر.

      این حرکت تا حدودی کار بارفیکس رو برات انجام میده.

      موفق باشی

  57. سلام خسته نباشید
    ببخشید من ۲۱ سالمه قدم ۱۸۴ و وزنم حدودا ۷۶ ۷۷ کیلو..
    اما بخاطر اینکه اهل ورزش نبودم و قبلا چاق تر بودم بدن شُلی دارم .. با اینکه تقریبا وزنم مناسبه اما بدنم بد فرمه! و شکم دارم
    و تازه تصمیم گرفتم برای اولین بار به باشگاه برم
    اولویت اصلیم هم بالا تنه هستش میخواستم ببینم پیشنهاد شما چیه! با چ برنامه ای بالا تنمو سفت! یا محکم کنم ! یا اینکه طبف همین برنامه رندوم شما پیش برم؟

    • امیر جان سلام

      برنامه ای که در اینجا ارائه شده برنامه شروع فعالیت ورزشی در باشگاه مناسب است. البته برای حدود 2 تا 3 ماه تا بدن شما را برای ادامه آماده کند. حرکاتی که در این برنامه در نظر گرفته شده است عمدتا از حرکات پایه ای و کلاسیک بدنسازی هستند و عمده افراد به اجرای آنها در برنامه نیاز دارند.
      واقعیت این است که شما برای 2 تا 3 ماه نیازی به برنامه خیلی تخصصی ندارید و نیازتان با همین برنامه رفع خواهد شد. البته تصمیم با خود شما است و اگر خیلی حساس هستید می توانید برای شروع به مربی باشگاه خود مراجعه و تقاضای برنامه تمرینی اختصاصی بکنید.

      موفق باشید

  58. سلام من قدم 184 هست و وزنم 94 و کنکور ارشد دادم و حسابی چاق شدم میخاستم بدونم چند کیلو باید بشم و چی بخوردم که هم بتونم بدن سازی برم هم لاغر شم؟؟

    • مصطفی جان سلام

      ان شالله که نتیجه کنکور خوب باشه!

      شما با کاهش وزنی بین 6-7 کیلوگرم احتمالا به تناسب اندام خواهید رسید. البته نسبت وزن و قد تنها یکی از فاکتورهای بررسی تناسب ایت و علاوه بر این می بایست میزان چربی اندامی هم کنترل شود. در این خصوص به این مطلب مراجعه کنید.

      موفق باشید.

  59. سلام خسته نباشید.ممنون از سایت خوبتون.ببخشید من 25 سنمه وزرنم 88 که کلا استخونه.استخونام سنگینه.قدمم 198-2 هستش.پوست استخونم.6-7سال پیش حدود یک سال بدنسازی رفتم ولی ادامه ندادم.بدن ضعیفی دارم.دستام بخصوص.وقدم بلنده از ناحیه کمر احساس خوشی ندارم چون فقط استخونه یخرده اینوراونور میشم درد میکنه .میخواستم یه برنامه ای بهم بدین هم سرشونهام پهن شن هم قوی و چاق شم یخرده هم گوز درنیاره پشتم.ممنونم میشک کمکم کنید

    • سعید جان سلام

      با توجه به اعدای که در خصوص قد و وزنت ارائه کردی به نظر شما کمبود وزنی نداری!
      به هرحال برای بهبود وضعیت سرشانه ها می توانی به این مطلب مراجعه کنی.

      موفق باشید

  60. سلام من ۱۵ سالمه قدم ۱۶۰ و وزنم ۵۰۵۰۰،تحرکم زیاده و مدتی زومبا کار میکردم.غذام هم زیاده در روز ۵ وعده غذایی میخورم اما وزنی اضافه نمیکنم.خواستم ببینم وزنم مناسبه یا باید رژیم چاقی بگیرم😅

    • فرنوش خانم سلام

      قد و وزن شما کاملا متناسب هستند. البته به یاد داشته باشید که رابطه قد با وزن تنها یکی از فاکتورهای بررسی تناسب اندام است. در این خصوص می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

      برای داشتن تناسب اندام کم کردن میزان چربی اندامی هم دارای اهمیت است. در این خصوص به این مطلب مراجعه فرمایید.

      موفق باشید

  61. سلام من فقط چند روزه دارم میرم باشگاه ولی بدنم خیلی درد میکنه نمیدنم چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    • کورش جان سلام

      نگرانی خاصی وجود ندارد. دردی که احساس می کنید ناشی از پارگی های میکروسکوپیک در بافت های عضلانی است و برای رشد عضلات لازم است. پیشنهاد می کنم که این مطلب را مطالعه کنید.
      البته توصیه می کنم که حدود 2 هفته ابتدایی را با احتیاط تمرین کنید تا بر انجام تمرینات تسلط پیدا کنید.

      موفق باشید.

  62. عرض سلام و خسته نباشید
    18 ساله هستم قد 185 و وزن 88 ، امسال و سال کنکور نسبت به پارسال 10 کیلو افزایش وزن داشته ام و قصد کم کردن را دارم ، لطفا بفرمایید وزن ایده آل بنده چقدر میباشد و ضمنا قصد دارم برنامه فوق را به تکرار در کل روز های هفته غیر از جمعه اجرا کنم چون هر روز به باشگاه میروم و حدودا یک ماه است بدن سازی را شروع کرده ام، لطفا راهنمایی بفرمایید

    • مهدی جان سلام

      وزن ایده آل شما بین 64 تا 85 کیلوگرم است. بهرتین وزن برای شما حدود 78 تا 80 کیلوگرم. البته وزن تنها یک فاکتور است و شما باید به میزان چربی اندامی هم توجه داشته باشی. توصیه می کنم که یک نگاهی به این مطلب هم بیندازی.

      علاوه بر برنامه ارائه شده می بایست به هوازی هم بپردازید. توصیه می کنم که در هفته دو روز را به هوازی اختصاص بدهید. تردمیل و دوچرخه مثال هایی از هوازی هستند.

      موفق باشید

  63. سلام
    ممنون از وبسایت خوبتون و پاسخگوییتون
    من به تازگی ۳۰ ساله شدم
    قدم ۱۸۸ و وزنم ۱۱۰ کیلو(که به تازگی به دلایل مختلف به این وزن رسیدم)
    تا قبل از این وزن همیشه چندکیلویی اضافه وزن داشتم ولی بخاطر قدم خیلی به چشم نمیومد
    چندوقتیه از وضعی که دارم ناراضیم و تصمیم گرفتم با تمام مشکلات وقتی رو واسه ورزش بذارم
    مدتیه احساس سنگینی و شُل بودن زیاد دارم افتادگی سینه بزرگ شدن شکم و پهلو
    خلاصه شرایط خوبی ندارم
    تا امروز هم همیشه ورزشهام با توپ بوده و هیچوقت بدنسازی نرفتم
    الان میخوام شروع کنم
    هدفمم اول کاهش وزن و بعد فرم گرفتن وسفت شدن بدنمه
    میخواستم کمکم کنید که چطور شروع کنم
    این مطلبو خوندم ولی حس کردم برای لاغری خیلی مناسب نباشه
    اگه میشه کمی راهنماییم کنید
    ببخشید زیاد توضیح دادم
    ممنون از حوصلتون

    • هومن جان سلام

      با توجه به مبتدی بودن جنابعالی در تمرین بدنسازی، چند پیشنهاد اولیه برایتان دارم:
      – در ابتدا یک آزمایش خون کامل بدهید. می توانید از یک پزشک عمومی بخواهید که نسخه ای برایتان بنویسد. ضمنا بگویید که می خواهید تستوسترون را هم اندازه بگیرید. اهمیت تستوسترون در تنظیم میزان چربی سوزی بسیار حیاتی است. توصیه می کنم که این مطلب را بخوانید. علاوه بر تستوسترون، درست کار کردن تیروئید هم اهمیت دارد.
      – چنانچه پس از آزمایش خون مشکل خاصی نداشتید (ان شالله!) توصیه می کنم که برای مدتی حدود 3 ماه برنامه تمرینی ارائه شده در اینجا را اجرا نمایید. البته با وزنه های سبک و تکرارهای بیشتر در حدود 15 تکرار در هر ست. علاوه بر این برنامه تمرینی، دو روز در هفته را به برنامه های هوازی اختصاص بدهید. پیشنهاد من یک ساعت پیاده روی روی تردمیل یا دوچرخه است. دقت کنید که می بایست در هنگام هوازی نفستان به شماره بیفتد و ضربان قلبتان بالا برود! البته به آهستگی و در طول زمان مثلا دو هفته!
      – برنامه غذاییتان را با تغییرات کوچکی بهبود دهید. برنج و سیب زمینی را بسیار کم کنید. آب زیاد بنوشید. هفته ای یک بار روزه های 16 ساعته بگیرید به این معنی که شامتان را حدود ساعت 8 شب میل کنید و تا فردا ساعت 12 ظهر تنها آب میل کنید.

      در باغ سبز به شما نشان نمی دهم ولی با سعی و تلاش و برنامه ریزی می توانید طی 6 تا 9 ماه شرایط بسیار خوبی داشته باشید. خسته نشوید!

      موفق باشید.

      • سلام مجدد و سپاس از پاسختون
        قبل از تصمیم به ورزش آزمایش کاملی دادم و خداروشکر مشکلی نداشتم مخصوصا تیروئید
        جناب مدیر
        من با کمترین تحرک مقدار زیادی تعرق میکنم میخواستم بدونم این میتونه به نفعم باشه یا به ضررم؟
        سوال بعدم اینه که نحوه شروع به کارم تو باشگاه چطور باشه این یکساعت تردمیلو چطور تقسیم کنم
        وزنه هارو چطور شروع کنم چه وسیله هایی اولویت داره
        کلا خیلی سوالا تو ذهنمه
        بعضی وقتا فکر میکنم میرم و بعد دو جلسه رها میکنم
        ببخشید که سوالاتم مبهمو پراکنده و زیاده
        ممنون از پاسخ گوییتون

        • هومن جان سلام

          تعریق زیاد معمولا نشانه خوبی است. از آنجایی که که اشاره به خوب بودن نتایج آزمایش کرده اید، ممکن است که این تعریق نشانه بالا بودن سطح تستوسترون باشد که در حال حاضر خیلی به کار شما می آید!
          بنده در پاسخ قبلی سعی کردم که خیلی ساده و شسته و رفته به چند مورد مهم اشاره کنم که فکر میکنم خیلی به شما کمک میکند. سعی من این است از سردرگمی شما و بیان مطالب غیرضروری اجتناب کنم. توصیه های گفته شده را اگر به کار ببندی مطمئن باش که نتیجه خواهی گرفت.

          به طور اساسی برای افزایش حجم عضلات تعداد تکرار در فشار نهایی نباید بیشتر از 8 باشد. فرآیند رشد عضلات را قبلا در مطلبی توضیح داده ام که می توانی در اینجا مشاهده کنی.

          برای چربی سوزی معمولا توصیه شده است که تکرار در هر ست بیش از 15 باشد. بایستی وزنه را به گونه ای انتخاب کنی که در ست آخر، برای تکمیل ست دچار مشکل بشوی! باید بهت فشار بیاد!

          اگر در روزهایی که کار با وزنه انجام می دهی بخواهی هوازی داشته باشی، می توانی حدود 30 دقیقه در انتهای تمرین به کار با تردمیل یا دوچرخه بپردازی. اصل هم بر این است که نفست به شماره بیفتد در غیر این صورت وقتت را تلف کرده ای!

          اگر می توانی به غیر از روزهای موردنیاز برای کار با وزنه، روزهای دیگری هم به باشگاه بروی، می توانی حدود یک ساعت را به هوازی بپردازی.

          توصیه آخرم این است که سریعا شروع کن!

          موفق باشید

  64. سلام صابرهستم ۲۴ سالمه قد ۱۹۰ وزن ۸۰ . از طرفی بالاتنه ضعیفی دارم و میخوام رشد پیدا کنه از طرفی هم کمی چربی دور شکم و پهلو دارم ک میخوام اونهاهم اب بشن. ایا امکان داره که من هم بالاتنه ام رو رشد بدم و هم چربی سوزی اطراف شکم؟ ایا باید هوازی هم کار کنم در کنار این برنامه؟ ممنونم

    • صابر جان سلام

      امکان انجام کار با وزنه و هوازی به صورت هم زمان وجود دارد و شما می توانید بعضی از روزها پس از تمرین با وزنه یه مدت نیم ساعت هوازی نیز انجام دهید. البته می توانید روز جداگانه ای هم برای هوازی در نظر بگیرید و حدود یک ساعت تمرین هوازی انجام دهید.

      موفق باشید

  65. سلام 16 سالمه وزنم تقریبا 60 کیلو قدم 180 از لاغری خودم خیلی ناراضی ام این سوال رو داشتم که اگر در کنار بدنسازی هوازی هم کار کنم مشکلی نداره؟

    • الیاس جان سلام

      افزایش وزن و عضله سازی را می توان به همراه هوازی داشت به شرطی که تعادل بین کالری ورودی به بدن و انرژی صرف شده وجود داشته باشد. به زبان ساده تر باید بگویم که برای افزایش وزن می بایست انرژی بیشتری به بدنتان برسانید. مهم ترین بخش از بدنسازی بیرون از باشگاه انجام می شود یعنی تغذیه!

      موفق باشید

  66. با سلام من 15 سالمه جلسه اول دومه والا اصلا اسم این دستگاه هارو نمیدونم نمیدونم چجوری شروع کنم بعضیا بهم میگن بدنسازی مانع رشدت میشه نمیدونم حقیقت داره یا نه اما اگه جوابش بله هست دیگه نمی رم من هر روز بدن سازی میرم و یه 1ساعتی میمونم تمرین میکنم و میام من میخوام فقط یکم هیکلی بشم و قوی با با چی و چجوری تمرین کنم

    • حمید جان سلام

      در خصوص ارتباط بدنسازی و رشد قدی مطلبی نوشته ام که می توانی در اینجا مطالعه کنی.

      بعضی از این حرکات را همه در باشگاه می شناسند! برخی دیگر را می توانی در اینترنت یک سرچ ساده کنی و نحوه اجرا را تماشا کنی.

      موفق باشی

  67. سلام 38 سال سن دارم قد 180 وزن 75 خیلی دوست دارم ورزش بدنسازی رو شروع کنم عضلات ضعیفی دارم و زورم خیلی کمه غالباً احساس بی حالی و کسلی دارم .برای شروع فعالیت بدنسازی شما چه پیشنهادی دارید؟ممنون

    • سینا جان سلام

      به لحاظ قد و وزن و البته سن شرایط خوبی داری. پیشنهاد می کنم که با همین برنامه ای که در اینجا ارائه شده تمرین را شروع کنی و بعد از حدود 2 تا 3 ماه از مربی باشگاه بخواهی که برنامه دیگری برای شما بنویسد.
      ضمنا بد نیست که یک آزمایش کامل قیبل از شروع ورزش بدهی تا از منظم بودن کارکردن تیروئید و همچنین میزان هورمون تستوسترون مطمئن بشوی. بی حالی و خستگی می تواند دلایل متعددی داشته باشد که لزوما با ورزش رفع نمی شوند.

      موفق باشید

  68. باسلام خدمت شما و ممنون از راهنمایی های ارزشمندتون
    من 28سالمه ، قدم 163 و وزنم 52 کیلو ، کمبود وزن زیادی دارم ،مشکل جسمانی و تغذیه ای ندارم ، آیا بدنسازی برای من مناسب هست یا نه و چطوری باید شروع کنم ؟ ممنون میشم اگه پاسخ بدید .

    • امیدجان سلام

      خدا را شکر که مشکل خاصی ندارید. اگر به دنبال ساختن بدنی عضلانی و در عین حال افزایش وزنتان هستید، بدنسازی گزینه مناسب برای شما است. البته شرط اصلی داشتن صبر زیاد است.
      می بایست به دنبال افزایش وزن تدریجی باشید و حداقل شش ماه صبر کنید تا نشانه هایی امیدوارکننده ببینید. متأسفانه بسیاری از افراد از عجله کردن بیشترین آسیب را می بینند و بعضاً با استفاده از دارو به دنبال ساختن عضله هستند. ممکن است که به هدف خود هم برسند ولی ده یا بیست سال بعد دچار عوارض این داروها خواهند شد.
      برای شروع می توانید برای ارائه شده در اینجا را به مدت دو تا سه ماه استفاده کنید و پس از آن از مربی باشگاه خود مشورت بخواهید.

      موفق باشید

  69. سلام.میخواستم بدونم برای اینکه شکمم را آب کنم باید از جلسه اول شکم زدن را شروع کنم یا با تردمیل و دوچرخه آبش کنم و بعد برم سراغ شکم زدن.من اینا به چند نفر گفتم هر کی یه چیزی میگه. و اینکه شکمه من چربی خاصی نداره و بیشترش پوست میخواستم بدونم چه تمرینی بکنم بهتره؟؟مرسی

    • محمدجان سلام

      با توجه به مطلبی که در آن نظرت را بیان کرده ای، بنده فرض می کنم که شما فردی مبتدی هستی و باید این تذکر را به شما بدهم که بسیاری از افراد مبتدی بیش از اندازه بر روی عضلات شکمشان حساس می شوند و بدنسازی را تنها در شش تکه خلاصه می کنند! ممکن است برای فردی که در مسابقات فیگورگیری شرکت می کند این نفکیک عضلات شکم اهمیت زیادی داشته باشد ولی به نظر بنده برای بسیاری از افراد، صرفا داشتن تیپ خوب و خوش لباسی از اهمیت برخوردار است. برای این منظور می بایست تمرکز شما بر نواحی مختلف بدن مثل شانه ها و عضلات پا باشد.
      اگر در نواحی شکم و پهلو دارای چربی های اندامی زیادی هستید بهتر است که هر روز پس از انجام تمرینات سبک با وزنه، حدود نیم ساعت تردمیل یا دوچرخه در برنامه داشته باشید. با پیروی از یک رژیم غذایی کم کالری و کم چربی می توانید به مرور چربی اندامی را کاهش دهید تا به وضعیت مطلوبی برسید. منظور بنده از وضعیت مطلوب اساسا شکم شش تکه نیست! منظور من وضعیتی است که دوستان و نزدیکانتان به شما بگویند که خوش تیپ شده اید!
      پیشنهاد می کنم که این مطلب را مطالعه نمایید.
      در خصوص تمرینات شکم نیز پیشنهاد می کنم هفته ای یک یا دو بار عضلات شکمتان را تمرین دهید. برنامه ای هم در خصوص عضلات زیرشکم قبلا نوشته ام که می توانید در اینجا مطالعه کنید.

      موفق باشید

  70. سلام ،وقت به خیر من ۱۸سالنه قدم۱۸۵ وزنم ۸۵ تازه بدن سازی رفتم سه جلسه درد شدیدی در شانه دارم ایا طبیعیه

    • منصور جان سلام

      در مورد درد شدید باید توجه داشته باشید که اگر این درد شدید را طی یک تا دو روز پس از تمرین احساس می کنید و به مرور کمتر می شود، مسئله مهمی نیست. این امر ناشی از پارگی های ریز عضلانی است که در بدنسازی کاملا طبیعی است. اما اگر در مفصل شانه احساس درد دارید، توصیه می کنم که تمرین را متوقف کنید و با یک ارتوپد مشورت کنید.
      ضمنا در روزهای ابتدایی، بهتر است از وزنه های سنگین اجتناب کنید. همچنین از انجام حرکات خارج از محدوده ایمن مفاصل بپرهیزید. منظورم این است که مثلا در هنگام انجام پرس سرشانه، هالتر را بیش از حد پایین یا بالا نبرید.

      موفق باشید

  71. سلام من تازه باشگاه مبرم 18سالمه قدم 182و وزنمم 67کیلو هست میخواستم بگم آیا برنامه ای هست ک هم کمک کنه قدم بلند تر بشه و هیکلی به قول معروف هیکل هفتی شکل بشه و چند روز درهفته تمرینات هوازی انجام بدم باتشکر

    • امیر جان سلام

      بلند شدن قد ربطی به باشگاه و تمرینات ورزشی ندارد. در ارتباط با این موضوع مطلبی نوشته ام که می توانید در اینجا آن را مطالعه کنید.

      موفق باشید

  72. سلام من این برنامه رو که برای سه روز در هفته است به مدت دو ماه کارکردم برنامه بعد از این رو میشه داشته باشم دوست من…یا تشکر …ممنونم.

    • محمد جان سلام

      برنامه زیر برای سه روز در هفته پیشنهاد می شود:

      روز اول: سینه و زیربغل

      Bench press, 3 reps, 3 sets
      Incline bench press, 5 reps, 5 sets
      Dumbbell fly, 3 reps, 8 sets
      Weighted parallel bar dips, 5 reps, 5 sets
      Weighted chin up 5 reps, 3 sets
      Weighted pull-up, 5 reps, 3 sets
      Deadlift, 3 reps 2 sets

      روز دوم: شانه و بازو

      Military press, 5 reps, 5 sets
      Rear Lateral Raises, 8 reps, 3 sets
      Side Lateral Raises, 8 reps, 3 sets
      Arnold Press, 8 reps, 4 sets
      Bicep Curl, 8 reps, 3 sets
      EZ Bar preacher curl, 8 reps, 3 sets
      Close Grip Bench Press, 8 reps, 3 sets
      Bench dip, 8 reps, 3 sets

      روز سوم: پا و شکم

      Squat, 8 reps, 3 sets
      Sumo Deadlift, 5 reps, 3 sets
      Calf Raise, 8 reps, 4 sets
      Cable crunches, 12 reps, 5 sets
      Hanging leg raises 12 reps, 5 sets
      Ab wheel rollouts, 8 reps, 4 sets

      موفق باشید

  73. باسلام و خسته نباشید
    ببخشید بنده19سالمه و قدم 168 و وزنم 60کیلو هستش
    به شدت ناراحتم از کوتاهی قدم.از امروز هم شروع به رفتن به باشگاه کردم .لطفا راهنمایی کنید تا قدم بلند تر بشه

    به نظرتون چکار کنم ایا برنامه ای مختص قد هست؟اون چیه

    • جواد عزیز سلام

      افزایش قد با تمرینات ورزشی تقریبا غیرممکن است. در صورتیکه تمایل زیادی به افزایش قد دارید می توانید با یک پزشک متخصص غدد مشورت کنید تا شما را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که شرایطش را داشته باشید، ممکن است برایتان تزریق هورمون رشد را درنظر بگیرد.

      موفق باشید

  74. سلام
    میخواستم بدونم تکرار زیاد با وزنه سبک بهتره یا تکرار کم تر با وزنه سنگین

    • عرفان جان سلام

      سئوالت برای من قابل فهم نیست. اول باید تعریف کنی که از نظر شما بهتر یعنی چی! بعضی افراد به دنبال افزایش حجم عضلات هستند، برخی به دنبال چربی سوزی و برخی به دنبال افزایش قدرت یا استقامت!
      لطفا سئوالت را دقیقتر بپرس تا بتوانم جواب دقیقی بدهم.

      موفق باشید

  75. سلام.من ۱۷ سالمه قدم ۱۷۸ و وزنم ۱۰۰ کیلو هستش.من الان یک جلسه رفتم باشگاه و دیروز ثبت نام کردم
    من بیست کیلو اضافه وزن دارم و میخوان این وزن رو کم کنم.من نمیدونم چجوری باید اینکارو بکنم
    و حتی اگه بتونم هم نگران این هستم که هیکلیم خیلی بد فرم بشه
    و نمیدونم تکلیف اون پوست های اضافه سینه و شکم چی میشه
    لطفا بهم مشاوره بدین
    در ضمن من اسم هیچکدوم از این وسایل رو نمیدونم و قطعا طرز صحیح حرکات رو هم نمیدونم

    • عبدالستار عزیز سلام

      با توجه به اضافه وزنی که جنابعالی دارید بهتر است که نظر یک متخصص تغذیه را جویا شوید. مهم ترین بخش از لاغر شده تغذیه درست است و در کنار آن با انجام ورزش های هوازی مثل پیاده روی و دویدن می توانید به وزن ایده آل برسید.

      توصیه دوستانه ام این است که علاوه بر مراجعه به یک متخصص تغذیه، حدود 2 ماه را فقط به انجام فعالیت های ورزشی هوازی و کمی هم کار با وزنه بسیار سبک بپردازید.

      البته بهتر است در ابتدا از متعادل بودن سطح هورمون تستوسترون و همچنین عملکرد تیروئیدتان مطلع شوید که نیاز به یک آزمایش ساده دارد.

      موفق باشید

      • سلام خیلی ممنون.در مورد عملکرد تیروئید چند وقت پیش آزمایش دادم و دگتر گفت که تیروئیدم مشکلی نداره و تستوسترون رو هم چن روز اینده میدم.اگه تستوسترون بدنم کم بود چی کار باید بکنم
        چون شنیدم اگه این هورمون رو بخواییم به صورت خارجی زیاد کنیم تو بدنمون باعث کوچیک شدن بیضه و همینطور کمتر ساخته شدن تستوسترون میشه

        و درباره دویدن.من در طول هفته میخوام کل روز ها به جز سه شنبه و جمعه رو برم
        اگه باشگاه رو تو ساعت های چهار تا پنج و نیم برم
        و شب ها هم برای دویدن برم
        دویدن رو هم بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم برم
        مشکلی نداره؟

        • با سلام

          در صورتی که میزان تستوسترون بدنتان کم باشد می توانید با تغذیه آن را به صورت طبیعی افزایش دهید. بنده قبلا مطلبی در خصوص افزایش طبیعی این هورمون نوشته ام که می توانید در اینجا آن را مطالعه بفرمایید.

          در مورد دویدن و یا به طور کلی ورزش هوازی توصیه می کنم که پس از انجام تمرینات ورزشی در باشگاه و در انتهای حرکاتتان، چیزی در حدود 30 دقیقه را به هوازی اختصاص دهید. می توانید از دوچرخه یا تردمیل استفاده کنید.
          در روزهایی که به تمرین نمی پردازید می توانید به مدت یک ساعت دویدن و یا دوچرخه را انجام دهید.

          موفق باشید

  76. سلام. میخواستم بدونم بین ست باید حرکات کششی انجام داد یا نه؟ آخه یه سری افراد میگن که باید انجام داد و یه سری هم میگن که نه اصلا نباید انجام داد تا به عضلات، فشار بیشتری وارد شه. من 30 ثانیه استراحت میکنم بین هر ست و حرکت کششی انجام نمیدم. درسته؟

    • مینا خانم سلام

      در پاسخ به سئوال شما، موارد ذیل به ذهنم رسید که عنوان می کنم:
      – در ابتدای تمرین حدود 5 دقیقه بدنتان را گرم کنید. پیشنهاد بنده تردمیل، دویدن در جا به آرامی و یا طناب زدن به آرامی است.
      – سپس حدود 5 دقیقه حرکات کششی سبک انجام دهید و از حرکات کششی بیش از حد بپرهیزید.
      – بین ست هایتان انجام حرکات کششی سبک می تواند مفید باشد. البته می توانید این کار را پس از ست آخر انجام دهید.
      – در انتهای تمرین بدنتان را با چند حرکت کششی بسیار سبک شبیه به یوگا سرد کنید.

      موفق باشید.

  77. سلام ممنون از راهنمایی های دلسوزانه تون.خواستم بدونم برای افزایش حجم مچ دست و درکل بزرگتر دیده شدن مچ دست چیکار باید کرد.
    و اینکه ایا با تمرین دادن مچ اگر در سن رشد باشیم روی استخوان مچ هم تاثیری داره و باعث رشد اون میشه؟هم چنین ممنون میشم اگر لطف کنید راهی برای سفت کردن و افزایش قدرت عضلات(درکنار افزایش حجم) ارائه بدید.

    • علی جان سلام

      با انجام تمرینات ساعد و رشد عضلات ساعد، ناخودآگاه مچ شما باریکتر به نظر خواهد رسید که به نظر من زیبا هم خواهد بود! رشد استخوانی پیچیده تر از آن است که با تمرینات بدنسازی بتوان تأثیر خاصی بر آن داشت.
      در مورد تأثیر بدنسازی بر قدرت عضلات در حال نوشتن مطلب مفصلی هستم که به زودی منتشر خواهد شد. فقط به صورت خلاصه عرض کنم که عضلات در ابتدای بدنسازی تحت تأثیر سازگاری سیستم عصبی قدرت بیشتری پیدا می کنند ولی بعد از گذشت مدتی قدرت متناسب با حجم عضلات بیشتر می شود و به زبان ساده تر بعد از مدتی برای افزایش قدرت باید حجم را افزایش داد!

      موفق باشید

  78. با سلام وقت بخیر . من سوالی داشتم که امیدوارم جواب من رو کلی بدید و مشکل من رو حل کنیدو راهنمایی کنید. بنده حدود یک سالی بدن سازی کار میکنم . من سر شانه هام مخصوصا جلوی سر شانه ها خیلی ظعیف هستند اصلا رشد نمیکنن . و کنار یا جانب سر شانه هام هم همینطور و لی از بالا که فیگور میگیرم خیلی بزرگ میشه اما نه از جلو و بفل اصلا سر شانه هام نشون نمیدن همه حرکات نشر جلو و نشر جانب و دستگاه اسمیت هم میزنم . مثلا اسمیت رو 50 میتونم بزنم اما نشر حانب رو حرکت صحیح بیشتر از 7.5 نمیتونم بزنم و نشر جلو بیشتر از 10 کیلو نمیتونم بزنم . وزنم هم 80 هست . واقعا بد جوری ناراحتم . مثلا دو دستم رو که از کمرم میگیرم سر شانه هام معلو ممیشن اما وقتی ول میکنم انگاری یه سرشانه ای ندارم واقعا تیپ بدنمو به هم زده سینه و بازو های خوبی دارم کول قابل قبولی هم دارم اما متاسفانه سر شانه هام حجمش از بالا معلومه . خواهش میکنم ایراد من رو بگین . یا یه برنامه خوبی برای سرشانه من بگید که تقویت بکنم …

    • داوود جان سلام

      ممنون که به سایت ما سر زدی.

      در خصوص شانه و سرشانه، بنده مطلبی را پیشتر نوشته ام که اتفاقا پربیننده ترین مطلب این سایت است! پیشنهاد می کنم که مطلب مذکور را در اینجا مطالعه کنی.

      موفق باشی

  79. سلام بر استاد عزیز… و ممنون برای برنامه ی خوبتون..دو تا سوال داشتم.. اول اینکه میشه برنامه ی جداگانه ای که برای این سه روز فرمودین رو با هم ترکیب کرد تا اینکه در هر سه روز تمرین تمامی حرکت ها رو بزنیم و همه ی عضله ها 3 روز در هفته(به جای یک روز در هفته) درگیر بشن و کار کنن؟
    و سوال دوم هم اینکه بنده مدتی زیر نظر استاد سعدون حیدری کار میکردم و ایشون در ابتدا وزن هر شخص رو میگرفتن و سپس محاسباتی برای تعداد ست هر حرکت انجام میدادن.. میخواستم بدونم روشی وجود داره که از روی وزن بشه تعداد هر ست و تکرارش رو بدست آورد؟ به عنوان مثال من که 90 کیلو وزن و 185 قد دارم با عزیز دیگه ای که وزنش متفاوته ، جفتمون باید 3 تا 8 تا و با تعداد مشابه هر حرکت رو بزنیم؟

    • علی جان سلام

      پیشنهاد می کنم که برای آشنایی بیشتر با روند رشد عضلات در بدنسازی این مطلب را مطالعه بفرمایید.

      به یاد داشته باشید که پس از یک تمرین سنگین با وزنه می بایست زمان متناسب برای استراحت را به بدن بدهید. استراحت کم یا زیادتر باعث عدم رشد می شود.
      در پایان یادآوری می کنم که برنامه ارائه شئه برای سطح مبتدی است و چندان ربطی به قد و وزن افراد ندارد. هدف این برنامه آماده کردن گروه های مختلف عضلات در یک بازه دو تا سه ماهه است تا بعد از آن فرد برنامه های تکمیلی را زیر نظر مربی اجرا نماید.

      موفق باشید.

  80. سلام و عرض ادب،خواستم بگم که بنده حدود یک ماه است که تمرین های فشرده هوازی رو در خانه شروع کردم و حدود دوهفته هم هست که بدنسازی در باشگاه رو شروع کردم،برای تمرین سرچ های زیادی کرده و برنامه ای پیدا کرده و با ان کار میکردم اما وقتی برنامه شما را دیدم خیلی خوشم امد و میخواهم این برنامه را شروع کنم فقط مشکل اینجاست که با توان بدنی که در خود سراغ دارم احساس میکنم هفته ای سه جلسه خیلی کمه لطفا در این مورد راهنماییم کنید وضمنا قد بنده یک و هفتاد هست ولی متاسفانه وزنم ۹۱ کیلو هست البته آمادگی جسمانی نسبتا خوبی دارم ولی بیشتر ازهمه پهلو هایم چربی آورده و کمی هم شکم دارم لطفا برای این موارد و اضافه وزن و نیز تمرین های هوازی بنده را راهنمایی کنید،بسیار سپاسگزارم

    • ابوالفضل عزیز سلام

      با توجه به قد و وزنتان، پیشنهاد میکنم که دو روز در هفته را به تمرینات هوازی اختصاص دهید. این تمرینات شامل پیاده روی سریع، دوچرخه، تردمیل و یا ایروبیک می شود.

      برنامه تمرینی ارائه شده برای سه روز تمرین تهیه شده است و پیشنهاد می شود که در ابتدا بیشتر از سه روز در هفته تمرین وزنه نداشته باشید. چنانچه احساس می کنید تمریناتی که انجام می دهید فشار کافی به عضلاتتان وارد نمی کند، پیشنهاد میکنم که وزنه ها را به تدریج سنگین تر کنید.

      موفق باشید

      • استاد عزیز با سلام مجدد خیلی خیلی ممنونم که امثال بنده رو حمایت و راهنمایی میفرمایید،لطفا بفرمایید که این تمرینات هوازی که فرمودید در همان روزهای برنامه انجام شود و یا خارج از برنامه،باتوجه به اینکه بنده قبل از مراجعه به شما تقریبا هرروز این تمرینات هوازی از قبیل تردمیل و دوچرخه و شکم و کششی و… را انجام میدادم و سوال بعدی اینکه لطفا بفرمایید این برنامه تمرینی را برای چه مدت انجام دهم و ضمنا طبق شناختی که از بدن خود دارم اگر میسر شود که برنامه ام لااقل از هفته ای سه روز به چهار روز تغییر یابد عالی میشود،در ادامه مجددا از اینکه وقت گرانبهای خود را در اختیار بنده قرار میدهید بسیار سپاسگزارم،در پناه حق باشید

        • عرض سلام مجدد،استاد عزیز بنده چند روزی هست که منتظر پاسخ شما هستم،ممنون از وقتی که برای ما میگزارید.

          • ابوالفضل عزیز سلام

            عذرخواهی میکنم بابت تاخیر در پاسخگویی!

            بر اساس بسیاری از تحقیقاتی که صورت گرفته است، تعداد روزهای تمرین برای یک فرد متوسط نباید بیش از 5 روز در هفته باشد. با توجه به تجربه نسبتا کم جنابعالی، پیشنهادم همچنان سه روز کار با وزنه و دو روز به صورت هوازی است.
            چنانچه احساس میکنید با 5 روز تمرین در هفته، همچنان توان تمرین بیشتر را دارید به خودتان مغرور نشوید. یادتان باشد که شما می بایست سالها به صورت مستمر ورزش کنید و نباید با تمرین بیش از حد خود را دچار تمرین زدگی کنید. رمز موفقیت در استمرار است. ضمنا به جای افزایش طول جلسات تمرینی، شدت تمرینات خود را بالا ببرید.

            خود بنده هنگامی که دو روز پشت سر هم به باشگاه می روم، حقیقتا نیاز به یک روز استراحت دارم چرا که سعی می کنم تمرینات ورزشی را با حداکثر توان انجام دهم تا نتیجه مناسب بگیرم.

            موفق باشید.

            • سلام و عرض ادب مجدد،بسیار سپاسگزارم از راهنمایی به جا و علمی و دقیق حضرتعالی،بروی چشم،ایشالا دو ماه طبق همین برنامه که فرمودید کار میکنم،ایشالا که به یاری خداوند و راهنمایی ها و برنامه های بسیار عالی شما،بهترین نتیجه رو میگیرم،بسیار سپاسگزار و ممنونم از این همه لطفی که نسبت به حقیر داشتید،از شما اجازه میخوام که بعد از اتمام این دوماه بنده رو تنها نگزارید و با برنامه های بی نظیرتون راه برام هموارتر کنید،خدا پشت و پناهتون.

            • ضمنا اگر زحمت نیست بفرمایید که دقیقا این برنامه را در طول ۶ روز هفته یعنی بغیر از جمعه چگونه انجام دهم یعنی کدام سه روز را برای تمرین انتخاب کنم و کدام دو روز را برای حرکات هوازی،بسیار ممنون و متشکرم از راهنمایی و حمایت حضرتعالی،در پناه حق باشید.

              • ابوالفضل عزیز سلام

                شما به دو روش کلی می توانید تمرینات با وزنه و هوازی را با هم ترکیب کنید.
                روش اول
                در این روش شما دو جلسه تمرینی را به کار با وزنه می پردازید و بعد از آن یک جلسه هوازی انجام می دهید. سپس این چرخه را دوباره تکرار می کنید. روزهای استراحتتان را بهتر است خودتان انتخاب کنید و ممکن است کسی بخواهد که پس از روزهای سینه و پا استراحت کند و فرد دیگری بخواهد که بعد از روزهای هوازی استراحت کند. البته پیشنهاد بنده این است که یکی از روزهای استراحت حتما پس از روز تمرینات پا باشد. با این روش شما 5 یا 6 روز در هفته تمرین خواهید داشت.

                روش دوم
                در این روش شما هر جلسه تمرینی، بعد از کار با وزنه به هوازی می پردازید. این روش برای کسانی که به دنبال کاهش وزن و چربی سوزی هستند توصیه می شود. البته در این روش بهتر است که تعداد جلسات تمرینی به چهار روز در هفته محدود شود.

                انتخاب بهترین روش به تجربه خودتان بستگی دارد. البته یادتان باشد که باید با ورزش کردن حال کنید و روشی را انتخاب کنید که حس بهتری به شما می دهد!

                موفق باشید.

                • استاد عزیز بسیار منونم از شما،اتفاقا بنده باروش اول که فرمودید تمرین میکنم و خیلی هم موثر است،بسیار بسیار سپاسگذارم از کمک های شما استاد عزیز،منت به گردن این حقیر گذاشتید،درپناه خدا باشید

      • سلام من سر شانه های لاغر و استخوانی دارم .. چکار کنم سرشونم پهن بشه ..هزینه باشگاه رو هم ندارم .. تو خونه تمرین میکنم

        • میثاق جان سلام

          بنده مطلبی در این خصوص نوشته ام که می توانی در اینجا مطالعه کنی. لطا این برنامه را بررسی کن و اگر سئوالی داشتی در قسمت نظرات همان مطلب برایم بنویس.

          موفق باشی

  81. ممنون از پاسختون:). ولی راستش رو بخواین تعیین مواد غذایی برای این 1760 کالری به طوریکه 50% کربوهیدرات و 40% پروتئین و 10% چربی باشه کمی سخت و پیچیده به نظر میاد. به سایتهای دیگه ام که برنامه غذایی ارایه داده بودند سر زدم همشون انواع مکمل رو تو برنامه قرار داده بودند! که من مایل به استفاده از مکمل نیستم.
    اگه امکانش هست برای همین 5-6 وعده ای که فرمودین در روز باید مصرف بشه لیست مواد غذایی رو بفرمایین.
    من سه روز درهفته با همین برنامه تمرینی فوق تمرین میکنم. ساعت تمرینم هم 9 تا 10/5 شب هست.
    ممنون از لطفتون.

  82. باسلام
    لطفا یک برنامه غذایی افزایش حجم (البته بدون استفاده از مکمل) متناسب با برنامه تمرینی فوق قرار دهید.
    برای سه روز تمرین در هفته و چهار روز استراحت. قد من 189 سانتیمتر و وزنم 73 کیلوگرم هست.
    باتشکرفراوان

    • احسان جان سلام

      بنده قادر به ارائه برنامه تغذیه بدون بررسی دقیق شرایط هر فرد را ندارم ولی می توانم چند راهنمایی کلی ارائه کنم که با استفاده از آنها می توانی نتایج خوبی بگیری.
      در کل شش عنصر در هر برنامه غذایی باید وجود داشته باشد: پروتئین، کربوهیدرات، چربی، آب، ویتامینها و مواد معدنی
      سه عنصر اول یعنی پروتئین، کربوهیدرات و چربی انرژی بدن را تامین می کنند و به ساخت سلولها و بافت های بدن می پردازند. سه عنصر دیگر یعنی آب، ویتامین ها و مواد معدنی به کارکرد صحیح و بی اشکال اندام ها کمک می کنند.
      در این میان، آب مهم ترین عنصر از برنامه غذایی هر فردی است زیرا بدون آب، بسیاری از مواد دیگر کارایی خاصی ندارند و اصلا مورد استفاده قرار نمی گیرند. می بایست در طول یک شبانه روز حداقل 4 لیتر آب مصرف کنید!
      با توجه به وزنتان، بدنتان چیزی در حدود 1600 کالری در روز نیاز دارد تا در همین وزن باقی بمانید. برای افزایش وزن می بایست حداقل 10% بیشتر کالری جذب کنید یعنی حدود 1760 کاری در روز.
      تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید و روزانه 5 تا 6 وعده غذایی داشته باشید.
      با توجه به قد و وزنتان شما لاغر اندام هستید و برای افزایش وزن بهتر است کربوهیدرات بیشتری استفاد کند. پیشنهاد بنده این است که 50% کالری موردنیاز بدنتان را از کربوهیدراتها جذب کنید و 40% را از پروتئین. 10% باقیمانده را از چربی ها جذب کنید.

      موفق باشید

    • سلام من نعمت ۲۴سالمه میخوام تویک هفته هم کنگ فو کارکنم وهم بدنسازی آیاامکانش است

      • نعمت جان سلام

        چنانچه رشته کونگ فو را به صورت حرفه ای دنبال می کنید، پیشنهاد من انجام تمرینات بدنسازی خاص رشته کونگ فو است که می توانید با مشورت با اساتیدتان آنها را شناسایی نمایید. بهتر است که کار با وزنه را محدود نمایید چرا که ممکن است کمی از انعطاف بدنیتان بکاهد.

        موفق باشید

  83. سلام و عرض ادب
    من میخوام تازه شروع کنم زیاد سرچ کنم اکثر برنامه ای بدنسازی مبتدیان ۳ روز در هفته به این صورت هست که چند گروه عضلانی بالاتنه و پایین تنه هر کدام ۳ ست ولی برای هر عضله فقط یک حرکت استفاده میشه فرضا ۳ ست پرس سینه هالتر ۸ تایی.سرشونه هالتر و زیر بغل سیم کش هم هر کدام ۳ ست ۸ تایی از یک حرکت و همینطور جلو پا.گفته میشه برای تطبیق سیستم عصبی برنامه اینجوری طراحی میشه.خواستم سوال کنم چرا برنامه پیشنهادی که زحمت کشیدید به این صورت هست که هر جلسه دو گروه عضلانی با ۳ حرکت مختلف با ۳ ست انجام میشه آیا دلیل خاصی وجود داره؟تشکر

    • سالار عزیز سلام

      در پاسخ به مواردی که جنابعالی مطرح کردید توضیحات خلاصه ای به شرح ذیل ارائه می کنم:
      برنامه ارائه شده یک برنامه عمومی برای آماده سازی عضلات، مفاصل و سیستم عصبی در افراد تازه کار است تا آنها را برای پیشرفت مناسب آماده کند. در ابتدای کار و پس از مثلا دو هفته شما احساس می کنید که زورتان بیشتر شده است در حالیکه حجم عضلاتتان تغییری نکرده است. این امر به دلیل هماهنگی سیستم عصبی عضلانی است. به نوعی می توان گفت که سیستم عصبی شما یاد می گیرد که در زمان کمتری به عضل فرمان بدهد و بافت عضلانی بیشتری را به کار گیرد.
      تفکیک های ارائه شده بر این اساس است که اولا کلیه قسمت های اصلی بدن را تمرین بدهیم. ثانیا، بتوانیم با 3 روز تمرین در هفته این کار را انجام دهیم. ثالثا، دچار تمرین زدگی نشویم.
      دلیل انجام سه ست هم این است که دو ست ابتدایی به نوعی عضله را گرم و آماده می کنند تا بتوان ست سوم را با حداکثر توان انجام داد. نکته مهم این است که در ست سوم، 2 یا 3 تکرار آخر را باید با زحمت بسیار انجام دهیم و بعد از تکرار آخر دیگر توان ادامه نداشته باشیم. در حقیقت انتخاب درست وزنه از اهمیت زیادی برخوردار است.

      امیدوارم که در ادامه به نتایج دلخواهت برسی و از فعالیت ورزشی لذت ببری

      موفق باشید

  84. سلام و عرض ادب
    من میخوام تازه شروع کنم زیاد سرچ کنم اکثر برنامه ای بدنسازی مبتدیان ۳ روز در هفته به این صورت هست که تمام بدن با قیمت ست ولی برای هر عضله یک حرکت استفاده میشه فرضا ۳ ست پرس سینه هالتر ۸ تایی.سرشونه هالتر و زیر بغل سیم کش.جلوپا.گفته میشه برای تطبیق سیستم عصبی برنامه اینجوری طراحی میشه.خواستم سوال کنم چرا برنامه پیشنهادی که زحمت کشیدید به این صورت هست که هر جلسه دو گروه عضلانی با ۳ حرکت مختلف با ۳ ست انجام میشه آیا دلیل خاصی وجود داره؟تشکر

  85. با سلام و ادب؛ 3 ماهی هست تمرینات بالا را انجام می دهم؛ اخیراً در ست های سرشانه، وزنه سنگین زدم البته به تدریج زیاد کردم؛ احساس می کنم استخوان های کمرم کمی درگیر شده؛ خیلی درد ندارم ولی صدای قژ قژ جدید در ناحیه کمرم ایجاد شده است؛ کمی نگران شده ام آیا این خطری دارد یا طبیعی است؟ با تشکر

    • سعید جان سلام

      حفظ فرم بدنی صحیح در اجرای حرکات ورزسی به خصوص بدنسازی بسیار مهم است. علاوه بر این انتخاب وزنه صحیح هم حائز اهمیت است. چنانچه در اجرای هر حرکتی احساس درد ناگهانی و فشار غیرطبیعی به مفاصل می کنید، می بایست بلافاصله انجام حرکت را متوقف کنید و بنده حتی توصیه می کنم که بلافاصله تمرین را متوقف و باشگاه را ترک کنید. حفظ سلامت مفاصل بسیار حیاتی است.

      در خصو ایجاد صدای غیرطبیعی در مفاصل، بنده تجربه و دانشی ندارم. بهتر است در صورت تکرار با یک متخصص طب ورزش یا ارتوپد مشورت نمایید.

      موفق باشید

  86. سلام . من خیلی سرچ کردم اما به نتیجه نرسیدم
    به نظر شما همراه با پرس سینه چه عضله ای دیگه باید کار کرد ؟ مثلا اگر زیر بغل کار کنیم خوب پشت بازو میره میوفته با جلو بازو اونوقت این دوتا باهم اصلا یه جوریه حس خوبی نداره
    از طرفی یه سوال دیگه . من شخصا واسه هر عضله تقریبا پنج حرکت مجزا انجام میدم . و با اینکه بعد از یکسال برگشتم به باشگاه و الان بیش از یک ماهه تمرین میکنم احساس میکنم یه جایی دارم اشتباه میکنم . شاید همین تعداد بالای حرکات باشه . شایدم برنامه چهار روزه من چون روزی که سینه کار میکنم فرداش سر شانه و کول میرم و فک کنم اشتباهه

    • آرمین جان سلام

      اگر چهار روز در هفته تمرین میکنی، پیشنهاد من این است که عضلات سینه را به همراه جلوبازو تمرین بدهی. روز بعد سرشانه و کول را تمرین بدهی. روز سوم هم زیربغل را با پشت بازو تمرین بدهی و روز چهارم هم عضلات پا و فیله کمر را.
      تعداد حرکاتی که بر روی یک عضله انجام میدهی به عواملی مانند تعداد ست و فشار تمرینی بستگی دارد. پیشنهاد عمومی بنده انجام 3حرکت برای گروه های عضلانی کوچک و 5 حرکت برای گروه های عضلانی بزرگ است. عضلات سینه، پا، زیربغل (پشت) و شکم گروه های بزرگ به حساب می آیند و بقیه عضلات در گروه های کوچک قرار می گیرند.
      پیشنهاد بنده انجام 3 ست است. در حقیقت دو ست ابتدایی به عنوان گرم کردن عضلات هستند و ست نهایی می بایست با حداکثر توان و فشار انجام شود و باید وزنه را به گونه ای انتخاب کنید که نتوانید بیش از 4 تا 6 حرکت انجام دهید.

      موفق باشید

      • مرسی ازجوب شما
        والا هفته ای چهار روز نیست بلکه چهار روز ک میرم بعدش یه روز استراحت و دوباره …
        به نظر شما با توجه به اینکه فردای روز پرس سینه نمیخوام سر شانه کار کنم چون احتمالا تحت تاثیر پرس رز قبل هستن ین برنامه چطوره که روز اول پرس و جلو بازو برم . روز دوم عضلات پا بعد یه روز استرحت . روز بعد سرشانه و روز اخر زیر بغل و پشت بازو ؟؟؟؟؟

        بعد یه چیزی که ذهن من رو مشغول کرده خوب همه وقتی پرس با هالتر رو میرن بعدش با دمبل هم میرن. اگر بخوایم بالا سینه و زیر سینه رو در نطربگیریم خوب تعداد حرکات سینه خیلی میره بالا . چطور باید مدیریت کرد اینارو

        • آرمین جان سلام

          پیشنهاد بنده با فرض 4 روز تمرین در هفته و یک روز استراحت بعد از روزهای سینه و پا ارائه شده بود که با توجه به توضیحات شما، پیشنهاد من دیگر معتبر نیست.
          با توجه به توضیحات خودتان، شما در هفته 6 روز تمرین می کنید، یعنی معادل یک بدنساز فوق حرفه ای. بهتر است تعداد روزهای تمرینتان را کاهش بدهید تا دچار تمرین زدگی و آسیب احتمالی نشوید.
          پیشنهاد بنده برای روزهای استراحت بعد از روز سینه و پا می باشد.
          نکته ای هم در مورد تمرینات سینه متذکر می شوم: چنانچه در هنگام انجام پرس سینه فشار غیرطبیعی در شانه احساس می کنید، می بایست به تقویت عضلات پشت و فیله بپردازید.

          در مورد تعداد حرکات باید توجه داشت که ما درباره گروه عضلات صحبت می کنیم نه یک عضله خاص. هر حرکت معمولا یک یا دو عضله اصلی و دو تا چهار عضله فرعی را درگیر می کند. با در نظر گرفتن این موارد می توان ترکیبی از 4 یا 5 حرکت را برای یک گروه عضله انتخاب کرد. یادتان باشد که لزومی به انجام زیرسینه برای همه افراد نیست. حتی پرس سینه هم برای همه افراد تجویز نمی شود. انتخاب حرکات می بایست با در نظر گرفتن وضعیت فعلی بدن و هدفگذاری شما صورت بگیرد.
          به عنوان مثال خود بنده مدتی است که تمرکز بیشتری بر روی عضلات بالاسینه گذاشته ام اما تعداد حرکات سینه را همچنان 5 حرکت حفظ کرده ام.
          ممکن است جایی خوانده باشید که فلان قهرمان بدنسازی بین 8 تا 10 حرکت را بر روی یک گروه عضله انجام می دهد آن هم در طی 3 تا 4 ساعت! ولی در آن نوشته درباره هورمونها، داروها و مواد مختلفی که آن بدنساز استفاده کرده است چیزی نمی نویسند!

          موفق باشید

          • بله دست شما درد نکنه نکته اصلی این بود که باید بیشتر استراحت کنم چون شیش روز در هفته تمرین زیاده به قول شما . دوم اینکه خیر من مطالب قهرمان ها رو نخوندم منتها ما از قدیم کلا به اشتباه و عادت غلط حداقل ۵ حرکت میزدیم توباشگاه تازه یه نفرم میاد میگه فلان حرکتم خوبه اونم میزنیم . باید این ترک بشه . درود بر شما ممنون از راهنمایی و وقتی ک گذاشتین

            • آرمین جان سلام

              یکی از عوامل بسیار مهم برای بررسی یک برنامه تمرینی حجم تمرین یا Workout Volume است. حجم تمرینی می بایست متناسب با نیاز باشد. کم بودن یا زیاد بودن به خودی خود خوب یا بد مطلق نیست. البته مبحث مفصلی است و در صورت تمایل می توانید بر روی اینترنت مطالب مفیدی در این خصوص پیدا کنید.

              موفق باشید

  87. با سلام..من رباط صلیبیم رو شهریور عمل کردم…کدام حرکات پا میتونه کمکم کنه..و کدوم حرکات میتونه برا رباطم خطر باشه…ممنون

    • رضا جان سلام

      متاسفانه بنده در این زمینه تجربه و دانشی ندارم. بهترین فرد برای مشاوره جراح خودتان و فیزیوتراپ بعد از جراحی است.

      موفق باشید

  88. استاد من ۵کیلو فقط شکم دارم بقیه اعضای بدنم مشکلی ندارم گودی کمر هم دارم جکار کنم استاد تا مشکل پنج کیلو اصافه وزن من حل شه

    • علی جان سلام
      عذرخواهی میکنم بابت تاخیر در پاسخ گویی.

      با توجه به توضیحات خودتان، شما دارای فرم بدنی اندومورف هستید که مستعد ذخیره چربی در قسمت شکم و پاها می باشد.
      پیشنهاد من به شما پیروی از یک رژیم غذایی کم کالری با فیبر زیاد است. البته رژیم به تنهایی کفایت نمیکند. در کنار رژیم انجام ورزشهای هوازی مانند پیاده روی طولانی مدت می تواند به شما کمک بسیاری کند.

      موفق باشید

  89. با سلام خدمت مدیر عزیز؛ برای اینکه سینه ها فراخ شود و از جمع شدن سینه جلوگیری شود لطفاً اگر در تمرینات پرس سینه و بالاسینه و … نکات و اصولی هست بیان فرمایید. مثلاً چگونگی دم و بازدم یا زمان و کیفیت مکث در نگهداشتن هالتر(انقباض عضلات سینه) در حرکت رفت یا برگشت؟ با تشکر

    • علی جان سلام

      نکته جالبی را اشاره کرده ای. برای هر دسته یا گروه از عضلات، گروه دیگری از عضلات به عنوان آنتاگونیست یا مخالف عمل می کنند. به عنوان مثال عضلات پشت بازو مخالف عضلات جلو بازو هستند.
      برای عضلات سینه هم، عضلات پشت به عنوان عضلات مخالف عمل می کنند.
      شاید در باشگاه کسانی را دیده باشید که حجم عضلات سینه شان بسیار زیاد است ولی سینه شان به نوعی جمع شده و کمی هم پشتشان خمیده شده است. این به دلیل عدم تناسب عضلات پشت با عضلات سینه است.
      برای اینکه عضلات سینه شما جمع نشوند و پشتتان به مرور قوس بر ندارد، می بایست عضلات پشتی بدن را تمرین بدهید. این عضلات شامل عضلات زیربغل، عضله شانه خلفی و فیله کمر می شود.

      موفق باشید.

  90. سلام
    به نظر شما برای شروع بدنسازی ابتدا باید بدن رو حجمی کنیم و بعد شروع به تفکیک عضلانی کنیم یا برعکس؟
    یا هم هر دو رو باهم ادامه بدیم؟
    سوال بعدیم هم اینه که آیا انجام دادن حرکات مختلف که باعث فشار آوردن به یک عضله میشه مفیده یا خیر؟
    منظورم اینه که مثلا برای جلو بازو ۲۰ حرکت تمرینی وجود داره ، هر بیست حرکت رو در یه روز تمرینی جلوبازو اگر انجام بدیم مشکلی نداره؟با توجه به اینکه بعضی حرکات به یک عضله خاص فشار وارد میکنند و فقط در نحوه انجام و مقدار فشار وارده متفاوت اند.

    • مسعود جان سلام

      سئوالاتی که شما پرسیدی نیاز به بحث و توضیحات زیادی دارند ولی اگر بخواهیم به صورت کوتاه به آنها بپردازیم می توان این طور جواب داد که عرف رایج این است که شما یک دوره حجم را در ابتدا طی می کنی و حجم کلی عضلات را افزایش میدهی. ممکن است که در این دوره میزان چربی بدن شما هم افزایش پیدا کند. بعد از آن می بایست یک دوره کات را پشت سر بگذاری و با کاهش چربی به تفکیک عضلانی بهتری برسی.
      در خصوص تعداد حرکات، پیشنهادات گوناگونی وجود دارد ولی بنده پیشنهاد می کنم که برای هر گروه عضله مثلا جلو بازو، بیش از سه حرکت در یک جلسه تمرینی انجام ندهید. تعداد ست پیشنهادی هم به طور متوسط 3 ست است.

      موفق باشید.

      • سلام.ادمین گرامی
        قصد جسارت ندارم ولی نباید اول کاری سراغ حجم رفت.این ی اشتباهه ک خیلیا انجام میدن.اول باید قدرت و امادگی بدن زیاد بشه.بعدم فقط نباید بفکر پف کردن عضلات بود.
        وقتی قدرت بدن واسه جابه جا کردن وزنه های سنگینتر بیشتر بشه خود بخود عضلات حجم میگیرن.درحین حجم گرفتن چربیسوزیم بیشتر میشه.بعدم کات کردن
        موفق باشید🤗

        • زهرا جان سلام

          ممنون که نظرت را با ما در میان گذاشتی.
          بنده در این برنامه تمرینی اشاره ای به حجم نکرده ام البته ممکن است که ظاهر این برنامه شبیه به برنامه های حجم باشد.
          این برنامه برای فردی تازه کار ارائه شده است تا برای مدتی محدود به اجرای آن بپردازد. نتیجه منطقی این برنامه تقویت عضلات و کمی هم حجیم شدن آنها خواهد بود که این به معنای برنامه حجم نیست.
          به نظر بنده این حرف که با زدن وزنه های سنگین تر حجم عضله بیشتر می شود، یک حرف کلی و کلیشه ای است که فاکتورهای مهمی مانند ژنتیک، سرعت انجام حرکات، نوع بدن، وضعیت هورمونی و تغذیه را نادیده می گیرد.
          به هر حال هر کسی با هدف شخصی خود به تمرینات ورزشی می پردازد. برخی فقط به حجم و برخی فقط به قدرت عضلات فکر می کنند. عده زیادی هم به هر دو به طور همزمان.

          موفق باشید.

  91. سلام خدمت ادمین محترم.
    اولین سوال من خدمت شما اینه که شانزده ساله ام و تازه کار هستم حدود دو ماه به خوبی تمیرن میکنم.از بعضی ها شنیدم که تمرینات بدنسازی توی این سن برام ضرر داره و موجب کاهش قد و فشار ب ماهیچه های در حال رشد میشه!
    میخاستم بدونم واقعا اینطور ک بقیه میگن هست یا خیر؟
    سوال دومم اینه که چه تمریناتی رو انجام بدم تا به رشد سریع تر ماهیچه های بازو ساعد و مچ کمک کنه؟
    خیلی ممنونم از توضیحاتتون🌹

    • مهدی جان سلام

      به تازگی مطلبی در ارتباط با سئوال اولت نوشته ام که پیشنهاد میکنم این مطلب رو در اینجا مطالعه کنی.

      در خصوص رشد عضلات بازو و برنامه تمرینی نیز مطلبی پیشتر منتشر کرده ایم که در اینجا قابل مشاهده است.

      به نظر بنده شما نیاز چندانی به انجام تمرینات ساعد نداری و اگر تمرینات بازو را با کنترل و بدون شکستن مچ انجام بدهی منجر به رشد عضلات ساعدت خواهد شد.

      موفق باشی

    • دوست عزیز شما اگه تمرینات کششی مربوط ب هرعضله رو بعد از تمرین دادن همون عضله رو انجام بدید.باعث کشیدگی عضله میشه.پس باعث سوخت و کوتاهی قد نمیشه.

  92. سلام
    با تشکر از سایت بسیار خوبتون که مطالب رو با اطمینان میشه ازش استخراج کرد
    دو تا سوال داشتم
    1- پس از طی سه ماه از اجرای برنامه ای که برای مبتدی ها دادید تکلیف چیه (با توجه به اینکه واقعا دسترسی به مربی خوب و مطمئن بسیار سخت و حتی غیر ممکننه (البته برای من ))
    2- من از سالها پیش دچار یه وسواسی در ورزش کردن شدم که باعث میشد فکر کنم طرف راست و چپ بدنم تناسب ندارن (بعدا فهمیدم که طبیعیه) و این موضوع باعث شد که سعی کنم طرف چپ بدنم رو با فشار غیر منطقی مثل طرف راست قوی کنم . که باعث شد یه عدم تناسب عجیبی توی بدنم شکل بگیره بصورتی که در حال حاضر کل اعضای سمت چپ بدنم بطور غیر عادی عضلانی تره و حتی حین انجام حرکات با وزنه ها، بیشتر تحریک میشه و بزرگتر میشه . واقعا عذاب آوره بطوریکه باعث میشه عضلات یکطرف زودتر خسته بشه و نتونم حرکات رو درست و کامل انجام بدم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • مدیر وبسایت

      محمدجان سلام

      بعد از اینکه برنامه تمرینی سطح مبتدی را اجرا کردید، در ادامه نیاز به بازبینی برنامه و ایجاد تغییرات در آن دارید. این تغییرات با بررسی پیشرفت و رشد عضلات در چند ماه گذشته و با هدف ایجاد تناسب ایجاد می شود.
      در این مرحله نیاز به اخذ مشاوره از یک مربی هستید که بدن شما را ارزیابی کند تا نقاط ضعفتان را در برنامه بعدی پوشش دهد.
      عدم تناسب در عضلات دو سمت بدن تا حدودی طبیعی است ولی با انجام تمریناتی که به صورت ایزوله هستند می توان آن را کاهش داد. در این خصوص بد نیست که این مطلب را مشاهده فرمایید.

      موفق باشید

  93. با سلام و عرض ارادت، در جای کوچکی که ما تمرینات بالا را انجام می دهیم متأسفانه وسایل چند مورد تمرینی موجود نمی باشد:(بارفیکس ـ دمبل ـ میزی که بشود زیر سینه کار کرد، پرس پا)؛ اگر برای این موارد، تمرین جایگزین یا مشابهی وجود دارد درصورت امکان معرفی فرمایید. سوال دیگرم اینست که آیا شنا سوئدی در کنار حرکت پرس سینه می تواند مفید باشد؟ لطفاً اگر صلاح می دانید کیفیت انجام آن در کنار پرس سینه را بی زحمت راهنمایی کنید. با تشکر فراوان

    • علی جان سلام

      سئوال جالبی پرسیدی و من هم جواب جالبی برات دارم!
      حتما در مکانی که تمرین میکنی نیمکت ساده دارید! میتونی یک سمت نیمکت را بر روی دو یا سه حلقه وزنه قرار بدهی تا بشه پرس زیرسینه بزنی.
      برای بارفیکس هم پیشنهاد میکنم که از پایه اسکات استفاده کنی. معمولا پایه اسکات جوری طراحی میشه که میتونی هالتر رو بر روی دو پایه پایین قرار بدی مثل زمانی که میخوای لیفت بزنی. از هالتر طوری آویزون بشی که بدنت کاملا صاف باشه و پاهات روی زمین قرار بگیرن مثل عکس زیر.
      بارفیکس مورب

      این حرکت تا حدودی کار بارفیکس رو برات انجام میده.
      به جای پرس پا هم میتونی دو تا حرکت Step-Up و Walking Lunge رو انجام بدی. متاسفانه من در خصوص این دو حرکت مطلب ننوشتم! روی اینترنت میتونی در خصوص این دو حرکت تحقیق کنی.

      در خصوص سئوال دوم، به نظر من انجام شنای سوئدی بعد از پرس چنگی به دل نمیزنه. دلیلش هم اینه که هر دو ماهیت فشاری دارن و به یک ناحیه فشار زیادی وارد میکنی. میتونی قفسه دمبل بزنی که ماهیت کششی داره و البته از حرکات موردعلاقه آرنولد هم هست!

      موفق باشی

  94. سلام.2ماه هست دارم تمرین میکنم و شکم وپهلو هام لاغرشده که اتفاق خوبی بود.ولی مثل سالهای گذشته که جوانتربودم ماهیچه هام رشد کافیو نداره.ازیکی ازدوستانم مشاوره گرفتم گفتم باشمادرمیان بزارم بهم گفتن گینر وکراتین مصرف کنم چون من حدود39سالمه.
    البته بهم گفتن غذای سالم ودرست خیلی مهمه ولی درشرف ازدواج هستم میخواستم استیل بدنیم بهترباشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید استاد.

    • علیرضای عزیز سلام

      شما لطف دارید، البته بنده استاد کسی نیستم!
      بنده به طور کلی با مصرف مکمل رابطه خوبی ندارم حتی اگر این مکملها، موادی ساده مثل کراتین یا پودر پروتئین باشند. داشتن تغذیه کنترل شده و افزایش کالری ورودی به بدن با مصرف موادی مثل سینه مرغ و سفیده تخم مرغ و همچنین تن ماهی میتواند به شما برای افزایش حجم کمک کند. ضمن اینکه خواب منظم شبانه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
      البته چنانچه برای افزایش حجم عضلات عجله دارید و معده و کبد سالمی دارید و مشکل دیابت هم ندارید، پیشنهاد من تنها مصرف پودر پروتئین وی (Whey) به همراه کراتین است. پروتئین پیشنهادی بنده Gold Standard است که می توانید از داروخانه نیز با اطمینان تهیه کنید. پودر کراتین پیشنهادی بنده Optimum Nutrition است که در داروخانه ها می توانید هولوگرام دار آن را تهیه کنید.

      موفق باشید.

  95. سلام ، برنامه های کتاب بزرگ بدنسازی نوشته خشایار فخریان برای مبتدی چقدر واسه امروز کاربرد داره ، توی برنامه ۶ ماهه کاهش وزن برای مبتدی ها ، حرکات به ۲ روز تقسیم شده به نحوی که سینه ، زیربغل ، پشت بازو و جلو بازو توی یک روز زده میشه . سوال دیگه چرا موقع پرس سینه عضله سرشانه درد می گیره و سرشانه از پشت نشسته را به عنوان مبتدی بزنم یا نه ؟

    • حمید جان سلام

      متأسفانه بنده کتاب مورد اشاره شما را مطالعه نکرده ام و در این خصوص نمی توانم نظری بدهم.
      در خصوص نحوه دسته بندی تمرینات در روزهای مختلف، نظرات گوناگونی وجود دارد و بنده در این مطلب تنها نظرات شخصی خودم را بیان کرده ام که ماحصل تجارب و مطالعات شخصی می باشد. ضمنا در این برنامه تلاش شده است که تمامی عضلات بدن را در سه جلسه تمرینی پوشش بدهیم.
      به عنوان مثال بنده در حال حاضر شخصا برنامه ای با چهار روز تمرینی را اجرا میکنم که مسلما دسته بندی تمرینات آن با یک برنامه سه روزه متفاوت است.

      در خصوص سئوال دیگرتان باید اشاره کنم که حرکت پرس سینه یک حرکت ترکیبی یا Compound است که عضلات متعددی را درگیر میکند. در این خصوص میتوانید به این مطلب مزاجه کنید. البته شما به درد در شانه هایتان اشاره کرده اید که این موضوع متفاوت است. ممکن است که دستهایتان را بیش از حد باز نگه می دارید و یا سرعت اجرای حرکت شما بالا است. بنده در این خصوص پاسخ قطعی را نمی دانم.
      سرشانه از پشت نشسته را به هیچ عنوان به شما توصیه نمی کنم. نه فقط به عنوان تازه کار حتی به عنوان یک حرفه ای هم این حرکت می تواند آسیب زا باشد. به جای آن می توانید سرشانه دمبل پرس را اجرا نمایید. بنده پیشتر برنامه ای برای تمرینات شانه نوشته ام که می توانید در اینجا مطالعه کنید.

      موفق باشید

  96. با سلام؛ لطفاً اگر زیر سینه سیم کش و زیر بغل سیم کش را تشریح فرمایید ممنونم.

    • حمید جان سلام

      در خصوص زیرسینه سیم کش مطلبی نوشتم که اینجا قابل مشاهده است.
      در خصوص آموزش زیربغل سیم کش هم در حال نوشتن مطلبی هستم که پس از انتشار به اطلاعتان می رسانم.

      موفق باشید

  97. سلام
    ضمن تشکر از مدیر محترم سایت بخاطر پاسخگویی علمی و منطقی به سؤالات مخاطب؛ تازه کار هستم، برنامه تمرینی تازه کارها در روز اول، دوم و سوم را انجام داده و سپری کرده ام، حال برای ادامه بدنسازی، گشتم در سایت ولی برنامه ای نیافتم؛ لطفاً راهنمایی کنید چطور ادامه بدهم؟ با تشکر و امتنان

    • علی جان سلام

      در برنامه عنوان شده است که این برنامه برای سه جلسه تمرین در هفته تنظیم شده است. چنانچه شما بیش از سه جلسه در هفته تمرین می کنید، توصیه می کنم که برنامه را مجددا از روز اول تا سوم تکرار نمایید.
      پیشنهاد دیگرم این است که یک یا دو روز در هفته را به تمرینات هوازی مانند دوچرخه و تردمیل بگذرانید. بهتر است پس از یک یا دو جلسه کار با وزنه، یک جلسه هوازی تمرین کنید. این روال تمرینی برای 2 تا 3 ماه رعایت کنید و بعد از آن بر اساس میزان پیشرفت عضلات مختلف برنامه را بازبینی کنید.

      به عنوان یک فرد تازه کار پیشنهاد می کنم که تنها چهار جلسه در هفته تمرین کنید و به عضلاتتان فرصت استراحت و بازسازی خود را بدهید.

      موفق باشید.

      • سلام؛ متشکرم.
        فقط سوال دیگری داشتم و آن اینکه آیا بلافاصله بعد از بدنسازی در هر جلسه، تمرین با کیسه بوکس و مشت زدن به عضلات آسیب می زند یا نه؟

        • علی عزیز سلام

          اگر منظور شما از تمرین با کیسه بوکس در حقیقت تمرین هوازی است، به نظر می رسد که مشکلی نباشد. به طور کلی انجام کمی هوازی پس از کار با وزنه می تواند به تخلیه گلیکوژن ذخیره شده در بدن منجر بشود که اتفاق خوبی است. دقت کنید که در هنگام فعالیت بدنی، بدن شما در ابتدا به مصرف گلیکوژن می پردازد و پس از اتمام ذخیره گلیکوژن، نوبت به مصرف چربی ها می رسد. این امر به کاهش ذخایر چربی بدن کمک بسیاری می کند.
          توصیه کلی بنده این است که از تمرین بوکس با شدت بالا پس از تمرینات بدنسازی بر روی شانه ها و بازو اجتناب کنید ولی چنانچه با شدت کم و به عنوان هوازی انجام شود، مفید خواهد بود.

          موفق باشید.

  98. با سلام و احترام
    من یه تازه کار هستم و مشکل شروع دیسک گردن و شروع دیسک کمر را دارم یه برنامه میخواستم که عضلات گردن و کمر تقویت بشوند و به مرور مشکلات گردن و کمر بر طرف بشوند ممنون از مدیر سایت

    • محمد عزیز
      سلام

      مواردی که شما اشاره کردید، قبل از هر چیز نیازمند مشاوره با پزشک متخصص هستند و بنده دانشی در این زمینه ندارم.
      با مشورت پزشکتان و پس از موافقت ایشان، شاید بهتر باشد به ورزشهایی مانند یوگا و پیلاتس بپردازید. ضمنا با نظر یک متخصص طب ورزش می توانید حرکات اصلاحی مناسب انتخاب کنید. توصیه اکید دارم که کار با وزنه را فراموش کنید.
      شاید هم بتوانید از خدمات فدراسیون پزشکی ورزشی استفاده کنید. می توانید به سایت این فدراسیون مراجعه کنید.

      موفق و سالم باشید

  99. باسلام
    مدت زمانی که بدن یک فردمبتدی به تناسب می رسدچندطول می کشد
    باتشکر

    • ناصر جان
      سلام

      من اگر از شما بپرسم که چقدر طول می کشد که به مشهد برسم شما چه جوابی می دهید؟
      احتمالا از من خواهید پرسید که با چه وسیله ای به مشهد می روید و یا از کدام مسیر و یا چه وقتی از سال. تمامی این عوامل بر زمان رسیدن من به مشهد مؤثر است. ممکن است با هواپیما بروم که بسیار کمتر طول می کشد و یا با قطار که بسیار بیشتر زمان خواهد برد.
      پاسخ دادن به سؤال شما بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است و بنده جرأت و دانش پاسخ دادن به این سئوال را ندارم. ولی می توانم بگویم که به نظر بنده عوامل زیر در میزان زمان لازم برای رسیدن به تناسب اندام مؤثر هستند:
      1- ژنتیک
      ژنتیک بر بسیاری از مسائل زندگی ما من جمله تناسب اندام تأثیرگذار است.
      2- وضعیت فعلی شما
      چنانچه فرد دارای اضافه وزن بیش از حد باشد، قطعا زمان زیادی نیاز است تا در ابتدا این وزن اضافی کاهش بیابد.
      3- شرایط کلی هورمونی
      چنانچه فردی دچار مشکلات هورمونی مثل کمبود تستوسترون باشد، ابتدا می بایست این مشکل حل شود. در این خصوص می توانید به این و این مطلب مراجعه کنید.
      4- میزان تمرینات ورزشی
      مسلما زمانی که به تمرینات ورزشی اختصاص می یابد بر میزان زمان لازم برای رسیدن به تناسب اندام موثر است. فردی که دو روز در هفته تمرین می کند نمی تواند انتظار نتایج فردی را داشته باشد که 4 یا 5 جلسه تمرینی در هفته دارد.
      5- تغذیه و رژیم غذایی
      یک اصل کلی در تناسب اندام می گوید که 80 درصد از تناسب اندام به تغذیه و ژنتیک قرد بستگی دارد و تنها 20 درصد به تمرینات ورزشی!
      6- انگیزه و هدفمندی
      تمام عوامل گفته شده در بالا در برابر این آخری ناچیز هستند. باور کن!

      اما در پایان برای اینکه سئوالت را کلا بی پاسخ نگذارم، می توانم بگویم که طبق تجربه فردی با تمرین مداوم (4 جلسه در هفته) و رژیم غذایی کنترل شده (پر پروتئین و کم چربی) و البته خواب مرتب می تواند در عرض 6 تا 12 ماه به بدنی کاملا متناسب برسد.

      با احترام
      موفق باشید

  100. سلام
    یه بدنسازه تازه کار میتونه با وزن بدنش اسکات بزنه اونم با 20 تکرار؟
    فک نکنم بشه

    • بهرام جان
      با سلام
      مطمئن باش اگر فکر کنیم که نمیشه پس نمیشه!
      اسکات با وزن بدن یکی از مهمترین حرکات برای تقویت عضلات پا است. احتمال دارد که برخی از افراد به دلیل وزن بالا و یا ضعف عضلات، توان اجرای 20 تکرار را در ابتدا نداشته باشند. این حرف به این معنی نیست که نباید حداکثر تلاش خود را بکنند. شاید در روزهای ابتدایی با 10 یا 12 تکرار شروع کنند و به تدریج به 20 تکرار برسند.
      به خوبی به یاد دارم که در ابتدای نوجوانی تنها می توانستم 30 ثانیه از میله بارفیکس آویزان شوم! در آن زمان باور اینکه بتوانم پس از چند ماه به راحتی 20 حرکت بارفیکس بزنم برایم ممکن نبود. نکته مهم ادامه دادن و خسته نشدن است.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *